MOLLY & WAIGTAIL UNGER ELLER EJ
Fra : Bjarne

Dato : 26-08-01 19:28

Hej

jeg har lige et par spørgsmål angående hvordan man ser om fiskene er med
unger

nogle af mine black molly hunner har fået en tyk mave der ser ud som
følgende
fra der hvor gælderne ender har den en bule under maven det er som om at
fikens mave får en meget skarp
kant lige efter gælderne og så er maven ellers tyk ( den buler ud under
fisken og ikke så meget på siden af fisken)
er den gravid eller hva

Og hvordan ser man på waig tail platy om de er med unger jeg synes ikke at
de buler så meget ud som black molly

Hvad med guppyerne når de ligesom blir sorte bag i er det så ikke øjnene på
ungerne man kan se.

Og hvor lang tid går der fra fiskene er blevet gravide til de føder ungerne
og kan man se hvornår det er ved at være tid
for en fødsel, de skal jo helst op i en gydekasse så de andre ikke spiser
ungerne

Mvh Bjarne

Fra : Peter

Dato : 27-08-01 20:41

"Bjarne" <hobie@worldonline.dk> wrote in message news:<Yqbi7.15450$3q.529279@news010.worldonline.dk>...
> Hej
>
> jeg har lige et par spørgsmål angående hvordan man ser om fiskene er med
> unger
> [...]

Hej

Jeg har kun erfaringer med gubbier. Mine er næsten altid mørke bag i -
jeg tror det er fordi de er ret gennemsigtige(?). Når de er med unger,
så bliver de ret tykke.

Der går ca. 4 uger fra leg til de føder. Gubbierne kan i alt fald
præstere unger ca. hver 4. uge.

Jeg har meget svært ved at finde ud af præcis hvornår de føder (gælder
også mine sværddragere. De har ikke godt af at gå for længe i fødekar.
Derfor er det bedste, hvis du har et lille akvarie, hvor hunnen kan gå
når tiden nærmer sig. Med java-mos og/eller en del flyde planter
overlever en pæn del af ungerne, især hvis du holder lidt øje med
hvordan det gå så du kan flytte moderen tilbage til de øvrige fisk,
når hun har født.

Lidt afhængigt af hvilke fisk du har i akvariet, så kan flydeplanter
og java-mos eller lignende rede mange unger, hvis du bare lader
fiskene føde i hovedakvariet. Jeg er gået over til blot at holde øje
med mine og så fiske ugerne ud af flydeplanterne.

Vh.
Peter