Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
K: Gamle Canon linser
Fra : Mikael

Dato : 26-08-01 16:01

Hej,
Jeg går og overvejer at investere i en vidvinkel til mit (23 år) gamle Canon
A1. Så er spørgsmålet bare: hvor kan jeg få fat i det og hvor meget koster
den slags?

Hvis der er nogen, der kender noget til det, vil jeg meget gerne høre om 24
og 35 mm linser. Da det er et gammelt kamera, skal det være FD (manuel
fokus). Jeg har i forvejen et Canon 50mm og 100mm FD.

Jeg vil også gerne høre nogle meninger om, hvad fordele / ulemper ved 24 og
35 mm er. Jeg har nemlig hørt, at hvis man skal have vidvinkel er 35mm ikke
så interessant, hvorimod 24mm er meget mere spændende at arbejde med. Passer
det?

På forhånd tak,
Mikael

Fra : Stephan Aller, OZ1TM~

Dato : 26-08-01 19:16

Jeg kan kun tale positivt om Canons 28 mm optik.

Jeg har selv en Canon AE-1 program
Af objektiver har jeg 28 (2,0), 50 (4,1), 85 (1,8) (hamrenge godt
objektiv!!!), 100 (2,8), 135 (3,5), 300 (5,6) og 100-200 (5,6)

Jeg har prøvet en Canon 35 mm (3,5), men synes nu ikke det var et specielt
godt objektiv. Det kommer jo også an på, hvad du skal fotografere og hvilke
krav du stiller... Jeg tager til alperne om 12 dage for at fotografere
jernbaner og her er det tit en nødvendighed med en vidvinkel. Jeg har så
fået lånt en 35 mm (3,5) til turen, da jeg er lidt for nærig i øjeblikket
til at investere i en 35 mm optik (2,0).

24 mm kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke selv har prøvet sådan en, men
spring ud i det. Jeg er som sagt meget glad for min 28 mm.

Stephan Aller, OZ1TMY

Mikael <sandman_dk@hotmail.com> skrev i en news:9mb2u8$som$1@sunsite.dk...

Fra : Mikael

Dato : 26-08-01 22:13

Tak for svaret. Jeg har dog et par spørgsmål til, nemlig: Hvor stor en
vinkel indfanger de forskellige linser? Er der en tommelfingerregel for,
hvor stor en vinkel de får? Og så igen, og nok så væsentligt: hvor meget
skal jeg regne med at punge ud med, for at få fat i sådan noget? Er de gamle
nogle sjældenheder og noget, som folk ikke umiddelbart er villige til at
give slip på, eller kan man få dem til rimelige penge? Jeg er gymnasieelev,
så jeg vil ikke påstå at mit objektivbudget er så vældig stort *g*...

Mvh,
Mikael

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 27-08-01 07:49

Hej Mikael

Du kan evt. prøve at kigge på Foto C hjemmeside som sælger brugt, de har en
del brugt, så du kan få en ide om hvad det koster:

http://192.38.241.201/static_pages/brugt_main.html

Der er en del fotoforretninger der har en hjemmeside, hvor du kan se en
liste over brugt udstyr, så det er bare med at søge.

VH
Per

Fra : Langgaard

Dato : 27-08-01 20:21

Hej

Mange bruger en 35mm som "normaloptik", jeg tror du skal lede efter en
24mm, den giver et godt wide-perspektiv, så man kan se at der er brugt
vidvinkel !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?