Deling af ADSLmed switch og 4 pc`er
Fra : BWD

Dato : 26-08-01 15:40

Jeg vil meget gerne høre om nogen kan hjælpe mig med at få mit system op at
køre.
De hårde facts er:
1 switch 10/100
4 pc`er.
evt. en router.
Jeg har fået adsl, og er i tvivl omkring min nye switch. Jeg kan fint komme
på internettet med 1 pc koblet direkte til mit adsl modem, også når denne
kobles op imod switchen, hvor adsl så er koblet op v.h.a. ´switchens uplink.
Men det er mig ikke muligt at få de andre pc`er på nettet. Jeg har prøvet
både med en fast ip 192.168.1 - 4, og her kan alle pc`er se hinanden og dele
printere, men det går bare ikke med internettet - her kan ingen komme på.
Jeg har installeret et opkaldskort med dynamsik ip, i håb om at dette var
løsningen, men nej.
Hører meget....

Hilsen

Jørn

Fra : Martin Dam Petersen

Dato : 26-08-01 22:23

Hej

Du skal have fat i en form for router, der kan "indeholde" ip'en (enten den
faste eller den dynamiske) og derefter kan du så dele internetforbindelsen
via en NAT- eller proxyfunktion. Så vidt jeg ved, kan man ikke tildele en
switch et ip-nummer.

/martin

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-08-01 06:00

"Martin Dam Petersen" <martindp@it-snedkeren.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg ved, kan man ikke tildele en
> switch et ip-nummer.

Det kommer lidt an på hvilken switch man har. De store "manged switches"
bl.a. 3Com's skal bruge en IP for at du kan administrerer den via f.eks
telnet.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Lars

Dato : 27-08-01 14:56

On Sun, 26 Aug 2001 16:39:47 +0200, "BWD" <boie@pc.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har installeret et opkaldskort med dynamsik ip, i håb om at dette var

Du skal sætte bruge et krydset kabel fra ADSL-modem til switchen
(eller et alm. i uplink-porten), og så skal du bestille to ekstra
IP adresser hos TDC (hvis du ikke allerede har det). Herefter
skal du sætte dine maskiner op til DHCP og så fungerer det (en
router er *ikke* nødvendig, med mindre du har brug for fast IP).

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>