Tanganyika Cichlide spørgsmål
Fra : T. Schreiber

Dato : 26-08-01 12:02

Hej,

Kan man med god samvittighed have en 6-8 hæstehovedcichlider, 4-6
Julidochromis Dickfeldi(eller anden Julidochromis art), 4-6 Lamprologus
ocellatus i et akvarie der måler 120*40*50? Der er to udvendige eheim
pumper(samlet 1800L i timen), og 2x38watt med reflektor på.

På forhånd tak, og fortsat god søndag.

mvh
Thomas Schreiber

Fra : Ludo

Dato : 26-08-01 15:57

Ja, det lyder godt.

On Sun, 26 Aug 2001 13:01:39 +0200, "T. Schreiber" <g4@mail.dk> wrote:

> [...]
>ocellatus i et akvarie der måler 120*40*50? Der er to udvendige eheim
>pumper(samlet 1800L i timen), og 2x38watt med reflektor på.

HUSK: Man kan kun komme med råd, udfra ens eget niveau

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-08-01 19:50

T. Schreiber <g4@mail.dk> skrev i en news:3B88D713.2000008@mail.dk...
> [...]
> ocellatus i et akvarie der måler 120*40*50? Der er to udvendige eheim
> pumper(samlet 1800L i timen), og 2x38watt med reflektor på.

Selv om der er en anden der siger god for det, vil jeg ikke give ham ret.

Hestenæserne kan måske nok klare 4 i et akvarie af den størrelse, men det
kan Juliodochromiserne ikke.
Jeg havde en del J. ornatus i et 250 L, idag er der kun et partilbage, de
andre er blevet slagtet stille og roligt.
Med hensyn til L. ocellatuserne, så selv om de er små er det nogle
kamphaner, og de er ikke helt klar over deres lidenhed.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 26-08-01 20:59

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> Med hensyn til L. ocellatuserne, så selv om de er små er det nogle
> kamphaner, og de er ikke helt klar over deres lidenhed.

Enig mht Ocellatus....har selv en lille flok i et 'mindre' akvarie....de
startede med at være 9...nu er de kun 7...og jeg tør dårligt skift vand
Men de kræver ikke så meget plads..man skal bare kunne tåle at se at de
slås....tit...og så ikke have andre fisk i end evt. Ancistrus...selv min
pansermaller har de flænset...

/Brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-08-01 19:15

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
de
> andre er blevet slagtet stille og roligt.

Man kan med en vis ret hævde, at det jo sådan set er helt OK. Det
tilbageblevne par er IMHO vældigt monogamt og er for så vidt ikke specielt
barsk ved andre arter.
Når jeg skal have et par Juli'er af en eller anden art, starter jeg normalt
med at anskaffe en 5-6 stk. og venter på at et par skilæler sig ud. Og der
ryger da en i svinget - men så'n er mor natur nu engang skruet sammen. Kan
jeg komme til det, fanger jeg staklerne op - men ellers accepterer jeg den
barske måde at danne par på. Det er så min erfaring af Juli'er ikke laver
specielt store territorier og godt kan gå sammen med andre - bare ikke
Julidochromis. Jeg har haft dem til at gå sammen med Compressiceps (der
bli'r godt nok ikke ret mange unger), Leleupi og sneglehuslegere og Neol.
Brichardi. Bortset fra de sidste, der IMHO er ualmindeligt lede mod andre,
går det udmærket.
Det afhænger formentligt også i høj grad af indretningen.

mvh
Jan

Fra : Ludo

Dato : 27-08-01 20:15

Hvis man opbygger akvariet biotop korrekt Ser jeg ikke noget prb. i
dennne sammensætning.

On Sun, 26 Aug 2001 20:50:18 +0200, "Carsten Gall"

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-08-01 00:09

Ludo <Hors76@hotmail.com> skrev i en
> Hvis man opbygger akvariet biotop korrekt Ser jeg ikke noget prb. i
> dennne sammensætning.

Der tror jeg du skal have fat i noget litteratur, for der er så mange
forskellige biotoper i
søen, atdet er umuligt at give et svar på.
Der er også lige et par fisk som jeg vil fremhæve, diverse Cyprochromis
arter.
De bliver ikke så store, er livlige lever i den frie vandmasse, og er
mundrugende.
Lever i små grupper/stimer. Eftersigende skulle de heller ikke spise
deres unger.
Der ud over er de efter min erfaring ret hårdføre, hvis du lige holder
fingerene fra vildfangede fisk.

Carsten

Fra : Ludo

Dato : 28-08-01 16:08

jvf. omtalte fisk, er biotopen vist umiddelbar!!!!

On Tue, 28 Aug 2001 01:09:04 +0200, "Carsten Gall"

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-08-01 19:06

"Ludo" <Hors76@hotmail.com> wrote in message
> Hvis man opbygger akvariet biotop korrekt Ser jeg ikke noget prb. i
> dennne sammensætning.

Hvordan gør man det?
Iflg. min lille billedebog (Tanganyikacichlids in their natural habit) er en
tanganyikabiotob bestemt ikke en eentydig historie.

mvh
Jan

Fra : Ludo

Dato : 29-08-01 21:20

Jeg mener at den korrekte biotop er overgangs-zonen. Godt med sten og
huler, op til vandoverfladen. Samt et stykkke frit sand, med masser af
sneglehuse.