Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fotografering af motorsport
Fra : Tommy Jensen

Dato : 26-08-01 09:57

Hvilke film kan anbefales til fotografering af motorsport?

Kamera: Canon Eos 500, 300mm zoom eller 400mm zoom.

Jeg går ud fra at når jeg vil anvende zoom og ikke tager stativ med så
skal filmen være hurtig?

Kan nogen give nogle råd?

MVH Tommy Jensen

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 26-08-01 11:40

Jeg vil nok som minimum anbefale en 400iso film. Profferne bruger meget
lysstærke objektiver til den slags, så hvis du ikke har det må du kompensere
med en hurtigere film.

hmmmm......et godt råd... tjae, sålænge du prøver at følge bilen med søgeren
(i stedet for at lade bilen komme ind i dit søgefelt), så tror jeg nok du
kan få nogle fine skud....

Held og lykke...

Tim
Tommy Jensen <toj@worldonline.dk> skrev i en

Fra : KNL DtP

Dato : 26-08-01 12:38

Tommy Jensen <toj@worldonline.dk> skrev i en

> Hvilke film kan anbefales til fotografering af motorsport?

Ta' og vælg en 400 iso-film - Fuji X-tra eller Kodak Royal Gold.

> Kamera: Canon Eos 500, 300mm zoom eller 400mm zoom.

Jeg var til Le Mans i 2000 og her havde jeg en EOS 5 med 28-105 mm og 80-400
mm. De supplerede hinanden perfekt.

Sæt kameraet på stativ, men klap kun ét af benene ud. På den måde kan du
styre det tunge objektiv, og samtidig lave nogle hurtige panorereringerer.

Brug lukketider på 1/60 - 1/250 alt efter hvilken effekt du ønsker. Især kan
du lave nogle virkelig fede billeder med en langlukketid (f.eks. 1/30) og så
400 mm. Blænden-værdien skal bare være så høj som mulig, da fartbevægelserne
giver sløret baggrund - mens dybteskarpheden er god til at få hele bilen
skarp.

Lav manuel fokus midt på banen, hvor du bil ha' bilen. Følg derefter bilen
et langt stykke og når den så kører ind i det skarpe område, så knipser du
blot løs

> Kan nogen give nogle råd?

Håber du kan bruge ovenstående - ellers må du jo skrive igen.... se evt. på
www.24h-le-mans.dk her kan du se hvordan det kan komme til at se ud ved
brug af ovenstående teknik.

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 28-08-01 17:44

On Sun, 26 Aug 2001 10:56:34 +0200, Tommy Jensen <toj@worldonline.dk>
wrote:

Tim og Kristian.

Tak for tippene. Jeg vil forsøge om jeg kan få taget noge gode
billeder når jeg på søndag skal på Jyllands-Ringen.

MVH Tommy Jensen