Hvilke fisk??
Fra : Henrik Schwarz

Dato : 26-08-01 08:41

Er temmelig ny med dette akvarium noget. Har haft fisk før men de døde....

Nå men jeg prøver igen...Har et 25 Akvarium med Cirkulations pumpe med
filter og en ilt og varmelegeme.
Så komme spørgsmålet....Hvilken fisk skal en nybegynder som mig have????Og
hvilke planter skal jeg have?? Hjælp!

Fra : Tore Teigland

Dato : 26-08-01 14:43

in article 9ma9ai$ahu$1@news.cybercity.dk, Henrik Schwarz at
henseman@hotmail.com wrote on 26.08.01 00:41:

> [...]
> filter og en ilt og varmelegeme.
> Så komme spørgsmålet....Hvilken fisk skal en nybegynder som mig have????Og

Heisann!

Jeg er i samme situasjon som deg, og det jeg skriver kan derfor ikke regnes
som noen "ekspertuttalelser", men er de erfaringer (og informajon) jeg har
fått så langt. Og må gjerne korrigeres av de mere erfarne her.

Valg av riktige planter er svært viktig for å skape en god biotop. Jeg har
selv valg feil her (Valgt saktevoksende planter). Plantene lever av
avfallstoffene i akvariumet. Fisk og mating i akvariet øker innholdet av
Nitrit, som blir giftig for fiskene dersom dette blir for høyt.
Hurtigvoksende planter forbruker mere Nitrit enn saktevoksende. Ved å ha
hurtigvoksende planter i akvariumet ditt kontrolleres nitritnivået bedre,
sammtidig som algeveksten reduseres fordi det ikke blir nitrit tilgjenngelig
for algevekst. Mye planter vil også være bra (over 50% av akvariebunnen).

Når det gjelder fisk kan jeg ikke gi noen gode tips, men jeg har Tetraer i
akvariumet, og har hatt ca. 10% frafall (noe som visst skal være bra for et
nyoppstartet akvarium).

En av grunnene til at jeg har klart å beholde så mye av fisken til tross for
de feilene jeg har gjort er at jeg også har kjøpt vannmålesett, og måler GH,
KH, PH og NO2 gjevnlig. Dette har satt meg istand til å oppdage ubalanser i
akvariumet tidlig, og iverksette tiltak. Ekspertene sier at det tar 6-8 uker
før en akvariebiotop stabiliseres.

Tore Teigland