HJÆLP til....en underlig fisk...!!
Fra : Jesper Lau Lindhardt

Dato : 26-08-01 01:43

Hello NG
Ja...så er der lige et spm. igen...!!
Det drejer sig om en "underlig fisk"
Første gang jeg så fisk en som denne, blev den fanget på Øresund
(kuttertur). Den var ikke kroget rigtigt men taget i siden.
Anden gang var i Middelfart havn...denne gang havde 'svinet' taget ormen
og jeg satsede sgu på fladfisk, men nok om det...!
Selve fisken er :
ca. 25-35 cm lang, 5-10 mm i tykkelsen og ikke mere end 13-18 mm i
højden. Den er lige stump (samme runding...og iøvrigt samme runding som
en 5-krone) i begge ender, og har store (fiskens størrelse taget i
betraktning)sorte prikker på den sidste øverste havldel af kroppen.
Underligt....men det minder altså mest om en blanding mellem en ål og en
skrubbe....!
Ja...jeg er hverken fuld eller tosset, men det er altså fakta.
John....(tror jeg at han hedder....skipperen på SKJOLD...??) havde aldrig

set en sådan, og da jeg selv fangede en "dims" igår, syntes jeg at det er

på tide at spørge alle jer andre om denne fisk...

Hvem kan hjælpe...???

//Jesper Lau

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 26-08-01 03:32

"Jesper Lau Lindhardt" <jl@sygpludd.hosp.dk> skrev i en meddelelse

(...)

Lampret, eller niøjen, som de vist kalder den på jysk?

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 26-08-01 03:32

"David A. D. Konrad" <konrad@dadk.dk> skrev i en meddelelse
> "Jesper Lau Lindhardt" <jl@sygpludd.hosp.dk> skrev i en meddelelse
>
> (...)
>
> Lampret, eller niøjen, som de vist kalder den på jysk?

Er der ikke 9 sorte prikker?

Fra : Kåre Kjeldsen

Dato : 27-08-01 06:58

"David A. D. Konrad" <konrad@dadk.dk> wrote in message
> "Jesper Lau Lindhardt" <jl@sygpludd.hosp.dk> skrev i en meddelelse
>
> (...)
>
> Lampret, eller niøjen, som de vist kalder den på jysk?

Min fætter i Middelfart berettede i vores unge dage (15 år siden) om flere
"niøjer" som blev fanget i havnen. Jeg fik aldrig set en selv, men måske er
Middelfart havn et hotspot til disse fisk?

Kåre

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 27-08-01 17:44

"Kåre Kjeldsen" <eva.kaare@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> Middelfart havn et hotspot til disse fisk?

Jeg må erkende, at jeg aldrig har set en lampret live, og at jeg ærlig talt
troede den var noget nær uddød.

Fra : Sune

Dato : 27-08-01 18:07

Jeg fandt lige et billede og lidt tekst om den her :

http://www.christiansoe.dk/Chroe_dk/Skolen/smovs/maj00/maj00.html

mvh

Fra : Jesper Lau Lindhardt

Dato : 28-08-01 07:59

In article <3b8a7d69$0$5857$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
hodal@hotmail.com says...

Hello...
> Jeg fandt lige et billede og lidt tekst om den her :
>
> http://www.christiansoe.dk/Chroe_dk/Skolen/smovs/maj00/maj00.html

Sjovt nok....det er også det eneste billede jeg har fundet frem til på
nettet, og hvis det er en lampret er det ikke liiige den samme art som vi
fangede....medmindre der er forskel på hun/han. Den vi fangede havde ca.
samme længde men var helt og ensartet flad.

Hmmm.....mystikken vokser...

//Jesper Lau

Fra : Jens B.

Dato : 27-08-01 08:55

"Jesper Lau Lindhardt" <jl@sygpludd.hosp.dk> wrote in message
[klip]
> [...]
> betraktning)sorte prikker på den sidste øverste havldel af kroppen.
> Underligt....men det minder altså mest om en blanding mellem en ål og en

Lampret. En meget primitiv fiskeart, der også træffes i ferskvand. Jeg har
f.eks. fanget en med hænderne i Björra (bielv til Namsen, ca. 60 km inde i
landet) for nogle år siden. Sjovt nok fangede jeg også små skrubber (!)
samme sted, når jeg fiskede med orm efter laks og ørred.

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 27-08-01 10:47

Lamprettens pletter er udover øjet, ikke pletter men gælleåbninger. Ligesom
hajer der jo ikke har et gællelåg, men en åbning for hver gællebue.

Om lampretten er en fisk har man diskuteret meget, men i dag regner de, af
zoologer, fleste den ikke for en fisk, men som den mest primitive gruppe af
hvirveldyrene. Stamfader til de første primitive fisk. Der findes et dyr,
Amphioxus, som ligner lampretter, men som ikke engang regnes som hvirveldyr.
Ligesom lampretter lever den en stor del af tiden edgravet
Men betegnelsen fisk dækker jo oprindeligt på dansk/nordisk ikke over en
snæver zoologisk gruppe. F.eks hed en hval en hvalfisk i gamle dage, en
blæksprutte hedder blækfisk på svensk og så videre.

mvh

Erik Breum Petersen
Trente Mølle. Natur-, Miljø-, og Lokal Agenda 21 Center
Trentevej 7
Ny Stenderup
5672 Broby

6268 1979
erik.petersen-gg@grundtvig.dk

http://hjem.get2net.dk/trente

Jens B. <*fjernmig*jens@*fjernmig*bruun.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:U0ni7.148$X45.4947@news.get2net.dk...

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 27-08-01 10:51

Lampretter er forøvrigt nemme at kende på deres meget specielle runde
,,mund" på undersiden af hovedet.

Ligesom ørred yngler de forøvrigt i ferskvand og vandrer ud. Der findes også
både bæk-, sø-, og havlempretter. I ferskvand har jeg ofte fanget lampretter
under elfiskeri.

mvh

Grøn guide Erik Breum Petersen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 27-08-01 17:45

"Jens B." <*fjernmig*jens@*fjernmig*bruun.com> skrev i en meddelelse

>Sjovt nok fangede jeg også små skrubber (!)
> samme sted, når jeg fiskede med orm efter laks og ørred.

Det har jeg også ofte gjort i de små åer på Bornholm, og jeg har sågar
fanget fladfisk i en sø.