Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash til Minolta?
Fra : MariaSeifert

Dato : 26-08-01 01:06

Hej allesammen.

Jeg har et Minolta 600si og er endelig blevet enig med migselv om at nu
MÅ jeg altså have den flash jeg hele tiden står og mangler.
Men mit spørgsmål er så: "Hvad er det for en flash jeg mangler?"

Min viden indenfor foto halter lidt, men jeg vil gerne lære så meget som
overhovedet muligt indenfor faget (og stedet her er jo derfor et paradis

Kameraet har jo selvfølgelig en indbygget flash men den rækker jo ikke
så langt.
Jeg kunne godt tænke mig en flash der ville gøre det muligt at tage
(gode) billeder til f.eks. familiefester i store lokaler, indendørs
billeder i mørkere rum osv. osv....

Jeg er villig til at betale en god pris for en ordentlig flash og jeg
har kigget lidt i Minolta's prislister og gået efter de dyrere (3600HS
el. 5600HS flash) da det jo somregel er sådan med fotoudstyr, at man får
hvad man betaler for (somregel).

Ville en af de to flash være et godt valg eller er det, for mig, at
overdrive?
Har også hørt om 3500xi, 5200xi, 5400xi og storebror 5400HS!?

For mig er det endnu bare nogle tal men jeg har planer om at tage et
kursus i "Brug af Flash" men kurset kræver jo nærmest en medbragt flash.
(det ville jeg ihvertfald nok få mest ud af)
Jeg er ikke interesseret i at købe noget "småt" for derefter, om et par
måneder, at skulle skifte ud med noget større.

Er der nogle der har et forslag til hvilken flash jeg skulle ta´ at
købe?

Et lille side-spørsmål: Hvordan ved man egentlig om en flash passer til
sit kamera?

Med venlig hilsen,

Maria

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 26-08-01 21:11

Hej Maria

On Sun, 26 Aug 2001 00:06:07 GMT, "MariaSeifert"
<MariaSeifert.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har et Minolta 600si og er endelig blevet enig med migselv om at nu
>MÅ jeg altså have den flash jeg hele tiden står og mangler.
>Men mit spørgsmål er så: "Hvad er det for en flash jeg mangler?"

Det beror jo lidt på vad du skal använde den til men et par forslag
har du selv kommet med og her får du et til.

Jeg har en 800si og köbte for et års tid siden en Sigma EF 430 Super,
den er ikke helt så kraftig som Minoltas 5400 men den klarer det jeg
skal använde den til, og så er priset betydelig mere
"tegnebogsvenligt".

Den har altså mulighed for såväl HS flash som trådlös kontrol af
flashen (WL).

> [...]

>overdrive?
>Har også hørt om 3500xi, 5200xi, 5400xi og storebror 5400HS!?

Da du har mulighed for såväl HS flash som WL flash med ditt kamera
syntes jeg du skal koncentrere dig om de flash som kan udnytte disse
finesser. Altså i Minoltas serie en af dem som heder HS i "efternavn",
eller om det er lidt for dyrt så den nävnte Sigma flash.

Den ligger midt imellem Minoltas to HS flash, ledetal 43 hvor den ene
Minolta har ledetal 36 og den anden 54. I alle tre tilfälde regnet
efter 100 ISO og 105 mm brändvidde.

>Er der nogle der har et forslag til hvilken flash jeg skulle ta´ at
>købe?

Ovenfor har du fået et par stykker.

>Et lille side-spørsmål: Hvordan ved man egentlig om en flash passer til
>sit kamera?

Om du köber en flash som endten er original Minolta til Dynax serien
eller en "pirat" flash som passer til Minolta Dynax serien er der ikke
noget problem. Da er det bare et spörgsmål om hvilken flash du vil ha,
altså styrke og pris.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Familien Juul Barløs~

Dato : 30-08-01 20:43

Hej Maria....

Har du prøvet dette site: www.metz.de Det findes både på engelsk og
tysk.Søg under Mecablitz. Der findes gode "hints and tips", og du kan også
se hvilken flash/blitz som passer til netop dit Minolta. Vejledningen er god
og ligetil..... Så god fornøjelse.

Jeg "kører" selv med Minolta 600 SI og bruger pt. en ældre Osram Studio
Flash 440 med adapter SCA 330 fra netop Metz. Det virker upåklageligt, ---
men jeg kan ikke anvende min flashen ved en hurtigere lukketid end
200/00/sek. Det har jeg klaret mig med indtil nu. Men jeg er da interesseret
i, hvilken erfaring du drager, såfremt du vælger en flash, som kan arbejde
ved en hurtigere lukketid.

MVH Ove.