Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blænde og lukketider.....???
Fra : GhostRider

Dato : 25-08-01 23:43

Hej NG

Nu har jeg fået taget nogle film med mit Nikon F70, hovedsageligt
på auto-programmerne, og sikke da noget juks, det meste ser sgu'
mildest talt sagt farligt ud, ahh, ok, det er måske lidt overdrevet...

Men de fleste af billederne er grålige og nærmest støvede, og de er
taget på en go' dag med flot sol, Cutty Sark i Esbjerg...

Der hvor jeg har prøvet at forlade auto-halløjet og prøvet sådan lidt
halv-manuelt foto, er de faktisk blevet bedre...

Så nu er det slut med de tossede programmer, men jeg har bare ikke
så meget indsigt alt det der med blænde kontra lukketider, og i forhold
til hvilken film man bruger...

Er der nogen som kan hjælpe, evt. med et link til noget læsestof...??

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Bo Armand Nielsen

Dato : 26-08-01 00:45

"GhostRider" <ghostrider@secret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til hvilken film man bruger...
>
> Er der nogen som kan hjælpe, evt. med et link til noget læsestof...??

Programautomatikken skal kunne tage gode billeder.
Jeg havde samme problem på mit nye Olympus IS 300.
Brugte jeg det manuelt, så var billederne gode nok.
Men brugte jeg jeg det på fuld automatik, ja så fik jeg "støvede" ,
grynede, og grå billeder.
Så det blev indleveret til eftersyn.
1 Måned efter (ferietid), fik jeg det tilbage fra Olympus,
med påskriften om "justerede DX kontakter" Dem der
måler filmens lysfølsomhed.
Siden har der intet været i vejen.
Jeg har med vilje prøvet at udsætte automatikken for
meget blandede fotos.
Og den klarer det hele med glans.
Så mit råd må være :
Få tjekket DX kontakterne.

Bo Armand

Fra : GhostRider

Dato : 26-08-01 13:00

Hej Bo

Det lyder som et fornuftigt forslag...

Men jeg vil stadig gerne vide noget om blænde/lukketider...

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : KNL DtP

Dato : 26-08-01 14:33

> Men jeg vil stadig gerne vide noget om blænde/lukketider...

Så kan jeg på det varmeste anbefale bøgerne "Politikens Foto 1 og 2" af
Thomas Nykrog - de er bare guf. Her lærer man alt fra begyndelsen og op i
det mere avancerede. Kan klart anbefales!

MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : GhostRider

Dato : 26-08-01 16:27

Hej Kristian

Takker for tippet

Iler på biblo i morgen.....

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : GhostRider

Dato : 26-08-01 16:27

Hej Kristian

Fra : tigerwilhjelm

Dato : 30-08-01 18:49

"GhostRider" skrev d. 25-08-01 23:43 dette indlæg :
> [...]
forhold
> til hvilken film man bruger...
>
> Er der nogen som kan hjælpe, evt. med et link til noget læsestof...??

Hej Carsten
Den simple måde selv at tjekke kontakterne på, er at se om du får samme
måling, hvis du lader DX-funktionen aflæse filmhastigheden, som hvis du
manuelt indstiller den (bør i princippet prøves med alle relevante
filmhastigheder).
Hvad angår tid og blænde er her et par tips:

Des større blænde (mindre tal), des minder dybdeskarphed.
Dybdeskarpheden kan som regel aflæses på objektivet for den relevante
blænde. Jeg ved ikke om du på F70'eren har mulighed for at blænde ned og
se dybdeskarpheden i selve søgeren. Lille dybdeskarphed er et fint
middel til at samle interessen om det relevante / gøre en forstyrrende
baggrund utydelig.

Som tommelfingerregel bur man undgå at tage billeder i hånden, hvor
lukkertiden er længere end det reciprokke af brændvidden. Dvs. med en
180 mm tele bør du undgå lukkertider, der er længere end 1/180 s osv.,
med mindre du bruger stativ eller anden form for støtte.

God fornøjelse
Søren Wilhjelm

http://www.kandu.dk/