Kan virus ødelægge hardware..?
Fra : BachFire

Dato : 25-08-01 23:04

Hejsa!

Jeg har fået af vide af en bekendt, at hans maskine blev ødelagt på grund af
en virus, som han ikke kunne give mig navnet på.. Han sagde at hans CPU samt
RAM brændte af.. Jeg mener selv ikke at der er noget som helst software, der
kan ødelægge hardware (bortset fra BIOS'en som kan flashes..)..

Han fortalte i samme forbindelse at der fandtes en virus, som kunne få en
harddisk til at spinne op i et sindsygt antal omdrejninger, indtil den står
af og går i stykker.. Noget der kun skulle kunne foregå på ATX maskiner..

Er alt dette en stor gang vrøvl, eller er der noget om det? Jeg mener ikke
selv, det kan lade sig gøre - men hvad ved jeg...

-Bach

Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-08-01 23:25

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-08-01 00:35

Hej "Michael Knudsen" <baglaens@post.cybercity.dk>

>CPU: Måske, hvis man med held kunne pille ved BIOS-configurationen,

Der er set eksempler på virusser, der kan kvadre (flash) bios'en.

--
Lars Kim Lund
http://job.ofir.dk/showjob.asp?r=20010809102535048

Fra : Michael Knudsen

Dato : 26-08-01 00:57

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-08-01 01:10

Hej "Michael Knudsen" <baglaens@post.cybercity.dk>

>Det var ikke det, jeg mente.

Det ved jeg godt, det var ment som en tilføjelse, men jeg havde ikke
set at han selv nævnte det.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-08-01 10:51

On Sun, 26 Aug 2001 00:24:47 +0200, "Michael Knudsen"
<baglaens@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>på, at jeg har set.. Det lyder dog en smule usandsynligt, vil jeg
>mene.
>HD: Det lyder usandsynligt. Jeg vil _gætte_ på, at det også kræver,
>at man knalder en forkert (for høj) spænding/strømstyrke igennem
>harddisken, hvilket, tror jeg, er umuligt at gøre via software. En
>anden løsning kunne måske også være at misbruge APM/ACPI, og slide
>harddisken op med utallige spin ups/downs, men det vil efter al
>sandsynlighed tage for lang tid. Det burde også alarmere de fleste,
>at harddisken tænder og slukker hele tiden..

Monitor: Man kan pille i nogle reserverede registre, som gør man kan
ændre Vertical/Horizontal-frekvenserve ud over hvad monitoren kan
klare. Ligeledes kan man switche hurtigt mellem de forskellige
opløsninger. Det kan den ikke li'. Jeg har hørt om en monitor som er
stået af, ved hjælp af denne metode. Der kom en box op, hvori der stod
noget lign.: "Ha, Ha. Nu ødelægger jeg din skærm" - Og et per sekunder
efter døde den virkelig. Om det er en historie, ved jeg ikke - jeg
kender ikke manden som fik den ødelagt...

/Dan MOrtensen

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 26-08-01 11:13

On Sun, 26 Aug 2001 09:51:24 GMT, damo@post3.tele.dk (Dan Mortensen)
wrote:

> [...]
>efter døde den virkelig. Om det er en historie, ved jeg ikke - jeg
>kender ikke manden som fik den ødelagt...
De fleste nyere monitore har en sikring mod dette (for høje
frekvenser).
MVH. Kim S. Poulsen (OZ4ZP)

Fra : Dan Mortensen

Dato : 26-08-01 11:28

Ja, dette er også nogle (5) år siden.

/Dan MOrtensen

Fra : RaYmAn

Dato : 27-08-01 21:03

> [...]
står
> af og går i stykker.. Noget der kun skulle kunne foregå på ATX maskiner..
http://www.hackology.com/go.asp?g=/programs/hdkp/ginfo.html
Den skulle efter sigende få en harddisk til at dø ret kraftigt..
det er så ikke helt en virus...men dog..
Jeg har ikke ligefrem haft nogle extra hd's at prøve på..så hvem ved...
Men efter hvad jeg har hørt virker det..
Mvh Jens