HALOGENSPOT . Kan i huske vi talte om bill~
Fra : Chistiansbro

Dato : 25-08-01 22:12

Hej NG
Her er så de lovede billeder som er poste i nyhedsgruppem dk. binaer

Overskriften er " Til NG´en på DK.FRITID.DYR.AKVARIUM"

Håber i kan bruge det til noget

\Christiansbro

Fra : Rasmus

Dato : 25-08-01 22:35

Se KANON flot ud !!

Rasmus

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-08-01 22:38

> "Chistiansbro" <christiansbro@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Er de tændt hele tiden ? eller kun om aftenen?

Jeg synes det er for mørkt, kan kun dømme efter billedet, samt discus's nok
ikke får den "rigtige kulør"

Men kan skide godt lide din indretning af akva'et

/Peter

Fra : Chistiansbro

Dato : 25-08-01 23:05

Hej Peter

Tja...det er jo "kun" 3 x 10watt halogenspot - hvis jeg havde mere plads
mellem vandoverflade og topkant kunne jeg have brugt nogle kraftigere spot,
men pga. varmeudviklingen tør jeg ikke det - vandoverfladen på ikke blive 55
grader jo *s*

Og jeg regner med at sætte yderliger 2 spot mere i - så kan det være det
hjælpe.

Nej, faktsik er det utrolig lyst - men jeg har jo også den dyre/fine
koralsand som bundlag og de reflektere på en god måde.
Lyset er kun tændt om aften - ca. fra kl 21-24

Det er rigtigt at diskusne ikke for den rigtige kulør, den de er jo nogle
blue diamond og desuden også meget unge (mine diskus altså), men en
fuldvoksen Marlboro Red vil være et syn for guderne.

En ting er sikkert - mine Zebramaller og ancistrumaller og corydoras syntes
det er alletiders - nu kan jeg også følge med, da det er utrolig, specielt
zebramallerne, utrolig aktive i "skunringen".

Og til sidst - hvis i har prøvet at dykke og set solens lys
reflekterer/danser ned igennem vandet og lander på havbunden, samme effekt
har jeg fået ud af det da vandpumpen bryder vandoverfladen - fed effekt.

\christiansbro

Peter Jensen <cfp9345@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9m95q5$22sl$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-08-01 13:01

"Chistiansbro" <christiansbro@hotmail.com> wrote in message

> Nej, faktsik er det utrolig lyst - men jeg har jo også den dyre/fine
> koralsand som bundlag og de reflektere på en god måde.

Er det virkeligt rigtigt? Jeg mener - bruger du koralsand til diskus?

mvh
Jan

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 13:07

Ja, hvorfor ikke - de går jo vel på et sted hvor der er sandbund eller
mudder eller tørv/planterester.
det nærmeste jeg kunne komme det fine sand, var koralsand.

og diskusne ser ud til at kunne lide det, de "sluger" og "puster" de ud når
de er nede på bunden og leder efter mad eller skal smage på noget.

men mine corydoras elsker det, fordi føleskægget på både schwartzierne og
leopard corydorasne er groet frem igen.

desuden er det meget pænere, syntes jeg ihvertifal *s*

vh

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9maodi$17mm$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-08-01 19:16

> Ja, hvorfor ikke - de går jo vel på et sted hvor der er sandbund eller
> mudder eller tørv/planterester.
> det nærmeste jeg kunne komme det fine sand, var koralsand.

I min terminologi er koralsand ren kalk - men vi snakker nog om noget
forskelligt.

mvh
Jan

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-08-01 17:42

> [...]
> har jeg fået ud af det da vandpumpen bryder vandoverfladen - fed effekt.

Hejsa

Jeg går oxo og overvejer at skifte grus i mit akva...(Se dk.binaer) for
billede....

Mine 4 discus er oxo unger ca 4-5 måneder gamle...

Hvad synes du der vil se bedst ud som grus/sand til mit akva?

/Peter

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 17:52

Hej Peter

Jeg vil vælge find sandgrus (koralsand), men du skal nok finde ud af om alle
dine planter kan vokse/gro i sådan et bundlag.
Er det sværdplanter du har - svært at se.

Desuden vil jeg tømme kraftig ud mellem dine planter så der kommer lys til
bunden og mere plads til en enkelt plante og dine fiks - men det er smag og
behag og bare min mening *s*

Men et dejligt og fint akv. du har *s*

vh

nyhedsmeddelelse:9mb8qr$23ve$1@news.cybercity.dk...

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-08-01 17:59

> [...]
> bunden og mere plads til en enkelt plante og dine fiks - men det er smag

Hejsa

Der er valisenere (hvordan det nu staves) - Amazon sværgplanter -
kryptogryner (hvordan det nu staves) - camomba - om dem med de store blade
foran kan ik huske navnet.

Men bare rolig der skal nok komme mere lys i akva'et end der er i forvejen
(2 lysstofrør) overvejer at bygge et nyt amatur og smide 3 stk rør i, så
skal der nok blive lyst derinde

/Peter

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 18:02

Men Peter, snak med de andre her i gruppen, specielt DiskySøren har nogle
gode ideer og er velkvalificeret til at give dig gode råd - du finder ham på
http://www.disky-design.dk/fish/

vh

Peter Jensen <cfp9345@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mb9pm$25tf$1@news.cybercity.dk...

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-08-01 18:04

> [...]
> gode ideer og er velkvalificeret til at give dig gode råd - du finder ham

Yeps skal have en snak med ham ang. mine discus " det er ligesom de ik vil
vokse ret meget selvom de får mad nok "

/Peter

Fra : Peter Jensen

Dato : 26-08-01 18:07

Men hvor meget tror du jeg skal bruge af sand i en 325 ??

Og hvad koster det?

/Peter

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 18:47

Jeg købte 2 sække koralsand med hver 25 kg i vistnok , kan ikke lige huske
det, men flyverfisken på Åboulevarden i Kbh. sælger dem for omkring 85.-

\chr.

Peter Jensen <cfp9345@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mbaa8$26ut$1@news.cybercity.dk...

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-08-01 19:47

> Jeg købte 2 sække koralsand med hver 25 kg i vistnok , kan ikke lige huske
> det, men flyverfisken på Åboulevarden i Kbh. sælger dem for omkring 85.-

Det du køber i flyvefisken er ikke koralsand, men kvartssand, som er
noget helt andet.
Sandet kan iøvrigt købes mange andre steder, det er sand der normalt
brugs til sandblæsning.

Ægte koralsand, er hammerdyrt, og består af små bitte koral stykker. Det
er mindre egnet til discus,
da det afgiver kalk til vandet.

Carsten

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 23:13

Carsten, du har helt ret, men det blev solgt under navnet koralsand - fordi
de er ligeså fint som koralsand.
men nevermind - hovedsagen er at jeg kan bruge det og er glad for det.

spm. her var jo halogenspot og ikke sand

vh

Carsten Gall <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mbg5a$2ho5$1@news.cybercity.dk...

Fra : T. Schreiber

Dato : 26-08-01 11:48

Hvor stort er akvariet, og sidder spotsene i en kasse? Kommer der ikke
kondens i spotsene??? Er lidt bange for at hele lortet går i "selvsving"
og brænder mine sikringer af. Har du nogle gode ideer, eller råd mht.
spots? Hvilke skal man købe? hvase tænkt på at hænge dem over akvariet.

Mega flot akvarie by the way... Ser bare ikke særlig stort ud. (ca. 250L)

Havde overvejet et 900L til min stue men diskus og spots på...

Fortsat god søndag.

/Thomas

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 12:45

Hej Thomas

Ja, du har ret - det er kun på 250L, men det er forhåbenlig kun som
testmodel til mit 600 liter når jeg for råd til dette og et 1000/2000 liter
når jeg flytter i hus.

Hvis du tager et akvastabil akv. og bruger et Porsa-stel til føder mm,
tænkte jeg på at bruge samme stel som overbygning, på den måde får du
"løftet" taget/topdækslet/låget til ca. 20/25 cm over vandoverflade. Siderne
dækker du med plastfiner - fås også hos Porsa.
Så kan du bruge alminde halogenwire som blive spændt op mellem stellet
(ammen) og det bliver betydelig billigere.
Dine alm. lysstofsrør "hænger" du også op i stellet osv.

Dine sikringer behøver du ikke at være bange for, da vi snakker om svagstrøm
(12 volt vistnok).
Min transformator er i underskabet, altså ca 1½ meter ledning efter
halogenlyset og godt beskyttet - så det er kun i underskabet at der er 220
volt.
En elektriker har fortal mig at kondensen ikke smaler sig på samme måde ved
svagstrøm som ved alm. strøm og fugten sætter sig ikke ligesom vi kender fra
eks. batterier.
Skal du samle ledninger findes der smalemuffe som har sikikone indbygget og
når den så blive klem sammen gør den muffe tæt.

Naturligvis er intet vandtæt, men det er stænktæt og der er nok.
Varmen fra halognepærene gør også at fugt ikke sætter sig.

Men pas på - bruger du mere en 15 watt halogenpære kan din vandoverflade
komme op på kogepunktet!!! feks. med en 35 watt.

vh

PS: Det sidste jeg mangler i dette panorama akv. er bare en rigtig baggrund,
istedet for det præfabrikeret billede som jeg har nu. *s*

T. Schreiber <g4@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B88D3EB.4000907@mail.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-08-01 12:59

> Her er så de lovede billeder som er poste i nyhedsgruppem dk. binaer

Kunne du ikke lave en link, så man er fri for at skulle hente hele denne
frygtelige gruppe hjem?

mvh
Jan

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 13:02

Hej Jan

du kan bare sætte synkroniseringen til kun at hente brevhoveder og ikke alle
posteringer.

nyhedsmeddelelse:9mao9j$1922$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-08-01 19:18

> du kan bare sætte synkroniseringen til kun at hente brevhoveder og ikke
alle
> posteringer.

Ja, men jeg gider ikke vente på at hente 1000 brevhoveder hjem. Så jeg må
nok leve med ikke få set dit billede

mvh
Jan

Fra : Chistiansbro

Dato : 27-08-01 20:50

Hvis du sender en mail adr., så kan du se det.

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9me2s4$n0e$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Chistiansbro

Dato : 26-08-01 13:25

Hej NG

Nu kan i også se nogle billeder af det i dagslys.

Kig efter "(2) - Til NG´en på DK.FRITID.DYR.AKVARIUM - dagslys" i
nyhedsgruppen dk.binaer

vh

Chistiansbro <christiansbro@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9m949p$72n$1@sunsite.dk...