Er min skildpadde syg?
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 25-08-01 16:20

Jeg har undret mig lidt over at min skildpadde er begyndt at få lyse/gyldne
pletter på skjoldet. Er der nogen som ved om dette er sygdom, eller om det
er meget normalt? (Jeg er 99% sikker på at der ikke blot er de "flager" som
falder af når skjoldet skiftes, men muligheden er der selvfølgelig.)

Jeg har postet et billede af den i dk.binaer under navnet "Skildpadden Leo"

Nu spørger jeg måske dumt, men for at være helt sikker: Det er da en han
ik'?

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-08-01 16:23

Nyhedsgruppens@ <Nyhedsgruppens@get2net.dk> skrev i en
> [...]
Leo"

> Nu spørger jeg måske dumt, men for at være helt sikker: Det er da en han

Jeg ved ikke meget skildpadder, men ved dog så meget at skjoldet skiftes
ikke!

Carsten

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 25-08-01 16:32

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke meget skildpadder, men ved dog så meget at skjoldet
skiftes
> ikke!

Nej det gør du åbenbart ikke. Det skal ikke forstås således at hele skjoldet
falder af, men derimod at de små "flager" som skjoldet er inddelt i falder
af, når de nye indenunder er "klar". Dette sker i øvrigt løbende, og jeg kan
da i hvert fald samle disse stykker om med jævne mellemrum, så et eller
andet sker der altså

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-08-01 01:13

In article <LmPh7.13278$3q.469263@news010.worldonline.dk>,
Nyhedsgruppens@ <Nyhedsgruppens@get2net.dk> wrote:
> [...]
> er meget normalt? (Jeg er 99% sikker på at der ikke blot er de "flager" som
> falder af når skjoldet skiftes, men muligheden er der selvfølgelig.)

Det ligner ikke flager der falder af, det har du ret i. Men det
er lidt svært at se... det kunne godt være skjold-råd eller
svamp. Det kan også skyldes mangelfuld kost og/eller for dårlige
solbade-forhold. Mine padder har haft nogle antydninger af noget
ligner ind imellem, men det er gået over igen. Det på Leo ser dog
lidt værre ud. Hvis de hvide områder er bløde at føle på, så er
det i hvert fald ikke godt. Hvad fodrer du med, og får han
kalk/vitamin tilskud?

> Jeg har postet et billede af den i dk.binaer under navnet "Skildpadden Leo"
> Nu spørger jeg måske dumt, men for at være helt sikker: Det er da en han
> ik'?

Jo, det ligner en han, med de lange kløer på 'hænderne'. Prøv at
checke dens hale også, hvis den er lang og stor, sådan ca. det
halve af skjoldets længde, så er det helt sikkert en han.
Hunnernes hale er betydelig mindre, kun ca. 1/4 af skjoldlængden.
Desuden sidder kloaken meget tættere på skjoldet, på hunnerne.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 26-08-01 09:47

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> det kunne godt være skjold-råd eller svamp.

Det lyder ikke godt. Hvad kan man i givet fald gøre ved dette?

> Det kan også skyldes mangelfuld kost

Jeg har i mange år kun fodret med en færdigkøbt blanding, tørrede rejer samt
lidt salat en gang i mellem. Så det kan sagtens være at den mangler kød, men
det er jeg først blevet opmærksom på inden for den sidste uge, så nu er jeg
gået i gang med at give den forskelligt kød et par gange i ugen. (Jeg har
iøvrigt bemærket at den ikke rigtigt har kunnet fordøje rå oksekød (tatar) -
kan det være fordi den ikke har været vant til at få dette?)

> og/eller for dårlige solbade-forhold.

Jeg har en helt tør korkplade liggende i vandet, og over denne blot en
almindelig "lyspære". Dette har jeg benyttet mig af i mange år, og skulle
efter sigende (dyrehandlere) være nok til en rødøret terapin.

> Mine padder har haft nogle antydninger af noget ligner ind imellem, men
det er gået over igen.

Det håber jeg da også at dette gør, men det har snart været der i et stykke
tid.

> Det på Leo ser dog lidt værre ud. Hvis de hvide områder er bløde at føle
på, så er det i hvert fald ikke godt.

Jeg har lige prøvet at mærke på pletterne, og de er ikke bløde.

> Hvad fodrer du med, og får han kalk/vitamin tilskud?

Efter at jeg i sidste uge var på besøg hos en dyrehandler som spurgte om
flere forskellige ting ved skildpadden, blev jeg gjort opmærksom på at den
skulle have meget mere kød. Samtidig fik han solgt mig en bøtte med
kalktilskud, som jeg skulle blande med det hakkede køb. Problemet er jo bare
at det ikke blive korrekt fordøjet, så den får vel heller ikke særlig meget
ud at det? Begrundelsen for at den skulle have kalktilskud var at skjoldet
ikke var helt jævnt samt at den ikke er så stor som andre artsfæller.

Fra : Rune

Dato : 26-08-01 10:35

"Nyhedsgruppens@" <Nyhedsgruppens@get2net.dk> skrev i melding
> Begrundelsen for at den skulle have kalktilskud var at skjoldet
> ikke var helt jævnt samt at den ikke er så stor som andre artsfæller.

For at den skal ta opp kalsium må den også ha tilskudd av vit. D3. Dette får
den bl.a ved bruk av UV lys.

Mvh
Rune

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-08-01 11:18

Rune <runegp@sensewave.com> skrev i en

> "Nyhedsgruppens@" <Nyhedsgruppens@get2net.dk> skrev i melding
>
> For at den skal ta opp kalsium må den også ha tilskudd av vit. D3. Dette
får
> den bl.a ved bruk av UV lys.

Det er nu snarere D4 den skal have, men det kan den selv danne ved at få
D3.
Uv lys er noget skidt at bruge, da den tid som den skal bestråles er
meget kort.
Og at overbestråling er lige så farlig som manglende bestråling.

Hvorfor ikke lade naturen selv klare, klare så meget som den kan.
Terrapiner, kan sakkens klare sig uden dørs om sommeren, der får al det
UV lys som de skal bruge.

Hvad er det for noget kød du fodrer padden med? Okse/svinekød?
Jeg ville bruge fisk i stedet for, det er også mere naturligt for dyret
end oksekød.

Carsten

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 26-08-01 11:28

> Det er nu snarere D4 den skal have, men det kan den selv danne ved at
få D3.

Da jeg i sidste uge besøgte dyrehandleren købte jeg også et lysstofrør til
krybdyr. Dette skulle give D3, men jeg har endnu ikke fået det sat over
akvariet, da min lyskasse mangler et par detaljer endnu.

> Uv lys er noget skidt at bruge, da den tid som den skal bestråles er
meget kort.
> Og at overbestråling er lige så farlig som manglende bestråling.

Så er det jo godt at det ikke er sådan et rør jeg har købt

> Hvorfor ikke lade naturen selv klare, klare så meget som den kan.
> Terrapiner, kan sakkens klare sig uden dørs om sommeren, der får al det
> UV lys som de skal bruge.

Ja det kunne måske være meget godt at have den udenfor, men det må jeg
indrømme at den ikke kommer særlig tit.

> Hvad er det for noget kød du fodrer padden med? Okse/svinekød?
> Jeg ville bruge fisk i stedet for, det er også mere naturligt for dyret
end oksekød.

Det er oksekøb jeg brugte - med meget lavt fedtindhold. Hvordan vil du i
øvrigt få kalktilskudet til at "binde" på fisken?

Fra : Carsten Gall

Dato : 26-08-01 19:43

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er oksekøb jeg brugte - med meget lavt fedtindhold. Hvordan vil du i
> øvrigt få kalktilskudet til at "binde" på fisken?

Tør det med et viskestykke eller køkkenrulle, så det er næsten tørt, så
klæber vitaminpulveret lige så godt som på
oksekød. Skær det derefter i små stykker, som den kan gabe over.

Carsten

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 26-08-01 20:03

> Tør det med et viskestykke eller køkkenrulle, så det er næsten tørt,

> klæber vitaminpulveret lige så godt som på
> oksekød. Skær det derefter i små stykker, som den kan gabe over.

Hmm. Hvis man ikke kan "ælte" kalktilskudet ind i kødet, falder det så ikke
bare af når det kommer i vandet? (Eller den skal måske spise det på land -
jeg synes den har prob. med at gøre dette selv ved salat, så derfor bliver
den altid fodret i et vandkar)

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-08-01 20:54

In article <xJbi7.15462$3q.530748@news010.worldonline.dk>,
> [...]

> jeg synes den har prob. med at gøre dette selv ved salat, så derfor bliver

Jeg plejer at ta' et stykke fisk f.eks., og drysse det godt til
med pulver og folde det sammen så pulveret er indeni. Så ælter
jeg lidt på stykket, så pulveret bliver fugtet igennem, og binder
lidt. Og så gi'r jeg padden det fra hånden, mens den er i vandet.
Så får hun det meste af pulveret indenbords.

Rødørede kan slet ikke spise på land. De kan tage noget på land,
men de skal i vandet for at sluge det.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ulrik Smed

Dato : 26-08-01 11:58

In article <UH2i7.15221$3q.498482@news010.worldonline.dk>,
Nyhedsgruppens@ <Nyhedsgruppens@get2net.dk> wrote:

> Det lyder ikke godt. Hvad kan man i givet fald gøre ved dette?

Hmm.. jeg brugte noget svampemiddel en gang for længe siden, til
en af padderne der havde et par pletter på bugskjoldet. Disse
pletter var heller ikke bløde, men bestod nærmest af noget sprødt
gulligt noget. Men det er nok bedst at få en krybdyrkyndig
dyrlæge til at kigge på det. Hvis du bor i nærheden af Århus, så
er Knud Steensborg, Abild Dyreklinik i Brabrand virkelig skrap
til krybdyr. Jeg har ikke nok erfaring med det her til at turde
give et spcifict råd.

> [...]
> iøvrigt bemærket at den ikke rigtigt har kunnet fordøje rå oksekød (tatar) -
> kan det være fordi den ikke har været vant til at få dette?)

Egentlig tror jeg ikke at så forholdsvis fedt kød er godt til
terrapiner. Det skal være mere magert. Prøv med fisk og rejer og
muslinger f.eks. Særlig 'pil selv'-rejer med skal, er min helt
pjattet med, og de er helt sikkert sunde, fordi de er komplette
med skal og ben og det hele. Regnorm er også fremragende. Det
færdigblandede er sådan set også OK, men skal nok ikke bruges
alene. Prøv også med mælkebøtter forresten, der er meget kalk i.
Kattetørfoder er også en mulighed.

> Jeg har en helt tør korkplade liggende i vandet, og over denne blot en
> almindelig "lyspære". Dette har jeg benyttet mig af i mange år, og skulle
> efter sigende (dyrehandlere) være nok til en rødøret terapin.

OK, det lyder godt nok. Jeg har nogenlunde det samme. En
almindelig 60 watt'er og en gammel arkitektlampe med noget
sølvpapir i, til at reflektere, det virker fint. Det skal
selvfølgelig ikke være en sparepære, de giver næsten ingen varme.
Jeg har aldrig brugt UV lys til mine padder, og jeg tror ikke det
er nødvendigt hvis de får deres D3 vitamin behov dækket i
foderet. Men det kunne godt ha' en positiv indflydelse på
skjoldet, skildpadder holdt i udendørs anlæg med adgang til
sollys har helt sikkert en fordel af sollyset.

> [...]
> ud at det? Begrundelsen for at den skulle have kalktilskud var at skjoldet
> ikke var helt jævnt samt at den ikke er så stor som andre artsfæller.

OK. Prøv at checke om det kalktilskud er med vitaminer og andre
mineraler også. Man kan få noget specielt beregnet til krybdyr og
fugle som hedder DiaFarm. Det skulle være godt. Der findes også
noget der hedder Reptivite. Det er specielt D3 vitamin der skal
være noget af, især hvis man ikke bruger UVB lys.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk