Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelsen på billeder.
Fra : Kenneth Olsen

Dato : 25-08-01 12:09

Har netop fået købt mig et Canon PowerShot A20 (meget tilfreds med det),
men jeg har oplevet at når jeg henter billeder ind på maskinen med
forskellige programmer, så er der stor forskel på størrelsen af filerne,
normalt så tager jeg mine billeder i 1600*1200 og super fin (så kan man
jo altid skære væk), og overføre jeg så dem med Cannon's egen software,
så fylder de mellem 700 og 1000 kb (alt efter om jeg har brugt digitalt
zoom), men overføre jeg dem med ACDSee Acquire funktion, så får jeg kun
omkring 100-150 kb store filer, og jeg kan ikke se nogen synlig forskel
på billederne, men nogen må der da være - men hvad?

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Fototal.dk

Dato : 25-08-01 13:16

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring 100-150 kb store filer, og jeg kan ikke se nogen synlig forskel
> på billederne, men nogen må der da være - men hvad?

Simpelhen komprimeringen.
I JPG-formatet kan komprimeringen vælges frit og bliver således mere eller
mindre synlig.
Hvis du kigger de rigtige steder er komprimeringen absolut synlig og den
bliver værre og værre hvis du redigerer i billedet og gemmer det flere
gange.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Dragon

Dato : 26-08-01 07:05

Hvis du bruger programmer som ACDSee, Paint Shop Pro, PhotoShop e.l. pakker
programmet billedet ud direkte fra kameraet, genkomprimerer og gemmer det
igen - det mister man ALTID kvallitet ved - også selvom filerne nogen gange
fylder mere på den måde. Desuden gemmer kameraet en række oplysninger sammen
med billedet bl.a. om hvornår det er taget, blitz?, afstand osv. dem mister
du normalt også ved at gemme billedet (igen).

Det rigtige er, at bruge ZoomBrowser eller Cam4You
(http://jpegclub.org/cam4you/) til at hente billederne over med. Cam4You har
desuden den fordel, at det er meget hurtigere og kan vende billederne uden
kvallitetstab. DET KAN ZoomBrowser IKKE !

Tag desuden et kig på http://jpegclub.org/losslessapps.html der er flere
programmer til tabsfri behandling af billeder. Fx kan du beskære tabsfrit
med jpegCrop.

--
Kasper