upload med php - et eksempel
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-01 01:09

Hej NG,

Da der er mange spørgsmål til, hvordan man laver et upload script, har jeg
lavet et lille eksempel, som man frit kan hente på nettet. Mit eksempel
gemmer alle uploadede filer i en database, da mange ikke har adgang til
upload gennem http. Jeg bruger MySQL, men det kan let laves om til enhver
anden form for database. Jeg yder ingen former for support, da det stilles
til rådighed "as is".

http://webtech.datanom.net/uploadeks

Have fun!
--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Hvis du vil sende mig en mail,
skal du fjerne NOSPAM fra min adresse

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-08-01 07:34

"Michael Rasmussen" <mir@nospam.datanom.net> wrote in message
> Da der er mange spørgsmål til, hvordan man laver et upload script, har jeg
> lavet et lille eksempel, som man frit kan hente på nettet.

> http://webtech.datanom.net/uploadeks

Godt initiativ!
Hvad siger du til at enten du eller jeg skriver to små artikler til FAQen,
som linker til den side?

Den foreløbige FAQ mangler nemlig indhold, men det er jo godt at samle det
hele ét sted :)

--
Mvh.

Niels Andersen
http://myplace.dk/php-faq/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-01 15:32

In article <UFHh7.22205$Ay1.494467@news000.worldonline.dk>, "Niels
Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
> FAQen, som linker til den side?
>
> Den foreløbige FAQ mangler nemlig indhold, men det er jo godt at samle

Hvad havde du tænkt dig, emnet skulle være for artiklerne?

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-01 15:51

"Michael Rasmussen" <mir@nospam.datanom.net> writes:

> Hvad havde du tænkt dig, emnet skulle være for artiklerne?

Det er en FAQ, så det er alt hvad der har med PHP at gøre.
Fx kunne man jo stille spørgsmålet "Hvordan kan man uploade filer
vha. PHP?", og så svare på det, og gerne med links til manualen og
diverse eksempler på nettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
By all means, let's not confuse ourselves with the facts!

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-08-01 16:15

> Hvad havde du tænkt dig, emnet skulle være for artiklerne?

Heh, det skulle da være de emner du har lavet et eksempel om! :)
Upload af filer, og at gemme filer i database.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-01 16:22

In article <RhPh7.13275$3q.469078@news010.worldonline.dk>, "Niels
> [...]

> "Michael Rasmussen" <mir@nospam.datanom.net> wrote in message

> Heh, det skulle da være de emner du har lavet et eksempel om! :) Upload

Skulle lige sikre mig, vi havde forstået hinanden

Ok, jeg skal se på det. Skal jeg maile direkte til dig?

Fra : Niels Andersen

Dato : 25-08-01 17:07

> Ok, jeg skal se på det. Skal jeg maile direkte til dig?

Yep, det er den eneste mulighed lige nu. :)
Men på et tidspunkt får jeg lige lavet det sådan, at man selv kan lægge
artikler ind og sådan noget.
Du KUNNE selvfølgelig poste her i gruppen, men det giver ikke den store
mening. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 26-08-01 09:38

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-08-01 10:16

"Nikolaj Kolbe" <kolbe@cs.auc.dk> wrote in message
> Hvad blev løsningen egentligt omkring placering af FAQ/ansvar for at
> vedligeholde den mm? Vi på Webcafe vil stadig gerne tilbyde
> http://php.dk/faq/php/ som placering, men der var også andre tilbud fra
> folk i denne nyhedsgruppe.

Løsningen lige nu, at jeg foreløbig vedligeholder og hoster den.
Der er dog smartere steder at placere den, og php.dk er da vældig smart. :)

Hvad med vedligeholdelse? Jeg tænker både på redigering af indhold og det
tekniske.
Jeg har ikke noget imod at tage mig af begge dele, men skal jeg udvikle et
system kommer det nok til at trække lidt ud.
Men jeg kan da lige kigge, om ikke der findes et system der kan bruges. Vi
er jo ikke ligefrem de første, der har brug for en FAQ. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 26-08-01 10:22

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-08-01 10:59

> I et tidligere indlæg meldte min kammerat Claus Rasmussen ud at vi
> allerede i anden anledning havde et sådant system klar når vi går i luften
> med Wc2, så det tekniske på php.dk skulle være i orden.

Oh, det overså jeg vist.
Men det er da herligt! :)

> Mht. indhold er
> der et privilegiesystem, som gør redigering nemt for udvalgte personer.

Det lyder godt.

Jeg synes, det er bedst hvis der er én person, som ligesom "har et
overblik". Sikrer tilstrækkelig ensformighed[1], passende overskrifter osv.
Hvis det hele er op til den enkelte skribent, kommer faq'en til at køre på
lige så mange måder, som der er skribenter. Og det vil ikke ligefrem gøre
den nemmere at finde rundt i. :)

Den opgave vil jeg gerne påtage mig, hvis andre er enig med mig i, at nogen
bør have den opgave. :)

[1] fx. links og kode-eksempler skulle gerne præsenteres ens

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-01 11:52

"Michael Rasmussen" <mir@nospam.datanom.net> writes:

> Mit eksempel gemmer alle uploadede filer i en database, da mange
> ikke har adgang til upload gennem http.

Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan har du tænkt dig at man skal
uploade filen uden at gøre det over HTTP når man gør det med en HTTP
POST kommando?

--
Jacob - www.bunk.cc
"VB Script kan jo næsten tales, præsis lige som svensk, det lyder nemt

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-08-01 15:31

In article <m3r8u08l91.fsf@paven.bunk.cc>, "Jacob Bunk Nielsen"
<spam@bunk.cc> wrote:

> Nu spørger jeg måske dumt, men hvordan har du tænkt dig at man skal
> uploade filen uden at gøre det over HTTP når man gør det med en HTTP
> POST kommando?

Man kunne bruge en socket (fsockupen()) eller almindelig filbehandling
(fopen()). Hvis jeg har forstået dit spørgsmåk rigtigt?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-01 15:49

"Michael Rasmussen" <mir@nospam.datanom.net> writes:

> Man kunne bruge en socket (fsockupen()) eller almindelig filbehandling
> (fopen()). Hvis jeg har forstået dit spørgsmåk rigtigt?

Ja, men hvor mange servere har du egentlig set, som ikke tillod en
POST? Jeg kiggede på eksemplet og synes faktisk at det virkede meget
omfattende for en simpel filupload, som i øvrigt også er fint
beskrevet på <http://www.php.net/manual/en/features.file-upload.php>.

--
Jacob - www.bunk.cc
"There's an old story about the person who wished his computer were