Kubrick og filmformater
Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 24-08-01 15:49

Jeg prøvede at følge med i jeres diskussion om de filmformater Kubricks film
udgives i på DVD.

Jeg har ikke DVD ogmå ærligt indrømme at jeg ikke fattede en skid.

Jeg er blot interesseret i at vide om man går glip af noget på DVD-erne.

Jeg ved at 2001 er filmet i et eller andet bredformat, men det lød næste som
om at Kubrick faktisk havde filmet nogle af sine film i full-screen af
hensyn til TV (EWS og FMJ). Det lyder umiddelbart ret vanvittigt!!

Er er nogle der kan forklare det på dansk

Morten

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 24-08-01 16:41

"Morten Møller Kristensen" <mortenmk@kabelnettet.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har ikke DVD ogmå ærligt indrømme at jeg ikke fattede en skid.
>
> Jeg er blot interesseret i at vide om man går glip af noget på DVD-erne.

Du misser intet på nogle af DVD'erne.

> [...]
> om at Kubrick faktisk havde filmet nogle af sine film i full-screen af
> hensyn til TV (EWS og FMJ). Det lyder umiddelbart ret vanvittigt!!

Det er nu ikke helt tilfældet. Kubrick har optaget et par af sine film, i
det der hedder "Open Matte". Filmene er optaget med et 1.33:1 (full screen)
kamera, med handlingen fanget inden for en bredformatsramme, og dækket af
til biografen (så de blev vist i 1.85:1 eller normalt bredformat). Da
filmene kom på video og DVD, fjernede man så afdækningen på filmen og nu
havde man hele filmen (og mere til) i full screen - til hjemmebrug. Det var
vidst så let jeg kunne forklare det. Du er dog velkommen til at spørge igen,
hvis du stadig er i tvivl.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 24-08-01 16:54

> [...]
> filmene kom på video og DVD, fjernede man så afdækningen på filmen og nu
> havde man hele filmen (og mere til) i full screen - til hjemmebrug.

Det er jeg slet ikke med på. Jeg forstår ikke hvordan man rent tekninsk kan
vise den i to forskellige formater uden at billedet enten bliver forvrænget
eller beskåret. Der må da gå noget tabt et eller andet sted.

Fra : HKJ

Dato : 24-08-01 17:05

> [...]
forvrænget
> eller beskåret. Der må da gå noget tabt et eller andet sted.

Filmen er optaget i TV format, og så er der lagt sorte striber i fremviseren
når den vises i biografen.

Du kan bare lægge klister noget sort pap på TV skærmen og du har det samme
som biografen.

Fra : Ulrik Jensen

Dato : 24-08-01 17:25

Hej !

> [...]
> tekninsk kan vise den i to forskellige formater uden at billedet
> enten bliver forvrænget eller beskåret. Der må da gå noget tabt et

Billedet bliver jo også beskåret når man ser widescreen udgaven, men
Kubrick har sørget for at alt handlingen ligger så man ikke mister
noget vigtigt for historien p.g.a. denne beskæring.......

Ulrik Jensen
ulrik@qcom.dk