Fejl i script... Hjælp...
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-08-01 14:29

Hej.
Jeg har dette script, men der kommer denne fejl når man åbner den:

Parse error: parse error in
/web/sites/221/101186/www.101186.f2s.com/formmail.php3 on line 62

Her er sciptet.

<head>
<!-- Minus AutoDato -->
<title>Bestil services</title>
</head>

..button {background-color:#9AB1C8;
border-bottom:dotted 1px;
border-color:#000000;
border-left:dotted 1px;
border-color:#000000;
border-right:dotted 1px;
border-color:#000000;
border-top:dotted 1px;
border-color:#000000;
color:#000000;
cursor:hand;
font-family:verdana;
font-size: 8pt;
}

..but {background-color:#D0DDEA;
border-bottom:dotted 1px;
border-color:#000000;
border-left:dotted 1px;
border-color:#000000;
border-right:dotted 1px;
border-color:#000000;
border-top:dotted 1px;
border-color:#000000;
color:#000000;
font-family:verdana;
font-size: 8pt;
}

<!-- Dette script er lavet af Rasmus Styrk http://www.whitehat.dk/snake -->

<h3>Bestil gratis services</h3><br><br>
<form ACTION="<?php echo $PHP_SELF; ?> " METHOD="POST">
Dit Navn:<BR>
<INPUT TYPE="text" class="but" name="navn"><BR>
Din e-mail:<BR>
<INPUT TYPE="text" class="but" name="epost"><BR>
Din hjemmeside adresse:<BR>
<INPUT TYPE="text" class="but" name="homep"><BR>
Ønsket subdomain adresse:<BR>
<INPUT TYPE="text" class="but" name="subdo"><BR>
Ønsket e-mail redirector:<BR>
<INPUT TYPE="text" class="but" name="redir"><BR>
<BR><BR><INPUT TYPE="submit" class="button" VALUE="Send Besked"
name="send"><INPUT TYPE="reset" class="button">
</form>

<?php
mail( "tbd@starwayonline.com", $navn har bestilt følgene..., $tekst,
$homep, $subdo, $redir, "From: $epost\nX-Mailer:
http://$HTTP_HOST$REQUEST_URI");
echo "<h4>Din bestilling er sendt</h4>\n";
}
?>

--
M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på StarWay Online ©

Fra : Christian Joergensen

Dato : 24-08-01 14:32

Morten Jørgensen <tbd@mailme.dk> wrote:

> mail( &quot"tbd@starwayonline.com", $navn har bestilt følgene..., $tekst,
> $homep, $subdo, $redir, "From: $epost\nX-Mailer:
> http://$HTTP_HOST$REQUEST_URI");

skal nok være:

$msg = "$navn har bestilt følgene:
- $tekst,
- $homep
- $subdo
- $redir";

mail("tbd@starwayonline.com", $msg, "From: $epost");

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 24-08-01 14:40

Morten Jørgensen wrote:

> Hej.
> Jeg har dette script, men der kommer denne fejl når man åbner den:

> [...]

En anden gang kan du bare nøjes med at sende dit php script - lad vær
med at poste div. irrelevante css/html linjer.

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-08-01 15:38

Der kommer denne fejlmeddelse når jeg åbner dette script.
Warning: Wrong parameter count for mail() in
/web/sites/221/101186/www.101186.f2s.com/formmail.php3 on line 22
-----------------------
<head>
[...]

<?
mail("tbd@starwayonline.com", "$navn har bestilt følgene: $epost, $homep,
$redir,");
?>

------------------------

Fra : Christian Joergensen

Dato : 24-08-01 15:43

Morten Jørgensen <tbd@mailme.dk> wrote:

[snip]

Læser du overhovedet hvad folk skriver til dig ?

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-08-01 19:31

Selvfølgelig læser jeg det da!
Hvad mener du med at jeg ikke læser det da?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-08-01 19:48

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> writes:

> Selvfølgelig læser jeg det da!
> Hvad mener du med at jeg ikke læser det da?

Sikkert at du ikke er specielt god til at skære dit problem ned til
det præcis så lidt som der lige er nødvendigt for at genskabe det.

Med andre ord, lad være med at poste 20 liniers kode, hvis fejlen
ligger i to linier.

I øvrigt ville det være dejligt, hvis du snupper et kig på
<http://usenet.dk/netikette/quote.html>, da det så vil være lettere at
overskue dine indlæg samt at skrive svar til dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
It compiles, let's ship it!

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 25-08-01 10:22

Så fik jeg noget mere til at virke. Men hvordan kan jeg få send mail
scriptet til at sætte indholdet af flere $message bokse ind i den sendte
besked?

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 25-08-01 11:05

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 25-08-01 11:32

"Nikolaj Kolbe" <kolbe@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
Hej

On Sat, 25 Aug 2001, Morten Jørgensen wrote:

> Så fik jeg noget mere til at virke. Men hvordan kan jeg få send mail
> scriptet til at sætte indholdet af flere $message bokse ind i den sendte
> besked?

Jacob Bunk Nielsen skrev i et tidligere indlæg: "Hvis ikke
vil jeg anbefale at du først lærer lidt generelt om PHP før du spørger
mere.", hvilket jeg kun kan støtte op om.

Hvis du ikke selv viser interesse i at bruge den nødvendige tid på at lære
grundlæggende PHP, er der altså ikke mange der gider bruge deres fritid på
at lave dit arbejde skridt for skridt. Hvis du ønsker en færdig løsning
uden selv at prøve først, snakker vi om betaling...

Hvad skal jeg så gøre????
Jeg bliver jo ved med at få fejl meddelser når jeg prøver noget!

Er der slet ingen der kan fortælle hvad jeg skal skrive ind i dette stykke
kode, så at den kan vise indholdet at fire $message formularer i beskeden i
stedet i kun en?

$subject=trim($subject);
if (mail($address, $subject, $message , "From: $name <$email>\nX-Mailer:
PHP/" . phpversion()."\nContent-Type: text/plain;
charset=iso-8859-1\nContent-Transfer-Encoding: 8bit\n")) {
print("Din bestilling er afsendt. Du vil modtage en e-mail så snart at
det er klar til brug. Der vil maks. gå 12 timer.\n");

Fra : Nikolaj Kolbe

Dato : 25-08-01 11:46

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 25-08-01 12:32

> Hvad skal jeg så gøre????

Bruge lidt tid på at lære PHP. Webcafe.dk, php.dk, anything.dk, php.net
osv osv er alle steder at starte.

> Er der slet ingen der kan fortælle hvad jeg skal skrive ind i dette stykke
> kode, så at den kan vise indholdet at fire $message formularer i beskeden
> stedet i kun en?

En simpel løsning er at lave:

$message = $message1.$message2.$message3.$message4;

lige før du sender mailen, hvis dine 4 beskeder har de ovenstående
navne. Men senere vil du nok have et par linjeskift mellem dem, checke om
et bestemt indhold er medsendt osv. osv, og derfor er det fedt for dig,
hvis du har lært PHP, og ved hvad der skal gøres.

Nikolaj

I svarer sq somom at jeg ved hvordan jeg skal lave det hele! Nå, men tak for
det forige spørgsmål.
Men hvordan er det lige at man får dem på hver sin linie? Er det ikke noget
med \n ?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-01 12:47

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> writes:

> Men hvordan er det lige at man får dem på hver sin linie? Er det ikke noget
> med \n ?

Jo.

$tekst = "her er noget tekst\nHer er noget mere tekst på næste linie"
er et eksempel på hvordan du bruger det. Men prøv nu at kigge lidt i
manualen og på nogle af de toturials folk henviser dig til, det vil
gøre det meget lettere for dig selv.

I øvrigt ville det være et hit, hvis du satte din newsreader op til at
bruge '> ' til at indrykke den tekst du citere, da man så også kan se
hvad du har skrevet og hvad andre har skrevet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Can we try with real bullets now?

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 25-08-01 13:22

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruge '> ' til at indrykke den tekst du citere, da man så også kan se
> hvad du har skrevet og hvad andre har skrevet.

Så er der jo bare lige det problem at det ikke passer til mit script.
Se her, hvad ville du gøre her for at splitte dem så de kommer til at ligge
på hver sin linie?:

$subject=trim($subject);
if (mail($address, $subject, $message.$message1.$message2.$message3 ,
"From: $name <$email>\nX-Mailer: PHP/" . phpversion()."\nContent-Type:

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 25-08-01 13:24

Saturday 25 August 2001 14:21 skrev Morten Jørgensen:
> Så er der jo bare lige det problem at det ikke passer til mit script.
> Se her, hvad ville du gøre her for at splitte dem så de kommer til at
> ligge på hver sin linie?:

$message = $message1."\n".$message2."\n".message3;

RTFM!!!!!

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-01 13:54

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> writes:

> Så er der jo bare lige det problem at det ikke passer til mit script.

Så er det at du selv må til at tænke lidt. Det lyder hårdt, men
færdige løsninger er noget man får når man betaler for dem.

Du må i øvrigt også gerne klippe det væk du ikke svarer på.

--
Jacob - www.bunk.cc
The best defense against logic is ignorance.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 25-08-01 12:19

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> wrote in message

> Er der slet ingen der kan fortælle hvad jeg skal skrive ind i dette stykke
> kode, så at den kan vise indholdet at fire $message formularer i beskeden
> stedet i kun en?

Vi vil hellere have at du forstår hvorfor det er det ikke virker, så du
simpelt kan finde ud af det på et andet tidspunkt i stedet for igen at
spørge om noget der er sindsygt simpelt.

Forestil dig følgende:
<form action="<?php echo $PHP_SELF?>" method="POST">
Modtager: <input type="text" name="address" value="" /><br />
Subject: <input type="text" name="subject" value="" /><br />
Afsender-navn: <input type="text" name="name" value="" /><br />
Afsender-email: <input type="text" name="email" value="" /><br />
Antal bananer: <select name="bananer">
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
</select><br>
<input type="submit" name="send" value="Afsend mail">
</form>

Ok, vi vil altså gerne sende en mail med antal bananer og noter som indhold
i selve mailen, men mail() funktionen tager kun imod en parameter som skal
indeholde kroppen i ens besked - hvad gør vi så?
Så bliver vi nød til at konkatenere de to strenge sammen til en enkelt:

$mailbody="Antal bananer: ".$bananer."\nNoter: ".$noter;

Og vi kan nu afsende mailen med $mailbody som krops-teksten.

se http://linux.control.dk/eksempler/phpeasymailer/

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-01 11:55

> [...]

> Så fik jeg noget mere til at virke. Men hvordan kan jeg få send mail
> scriptet til at sætte indholdet af flere $message bokse ind i den sendte

Det står som så meget andet beskrevet i manualen. Lær at bruge den,
det vil du have gavn af!

Hint: <http://www.php.net/manual/en/language.operators.string.php>.

--
Jacob - www.bunk.cc
Always remember that you are unique, just like everyone else.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 27-08-01 06:46

Så fik jeg det hele til at virke. Tak for hjælpen.

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 24-08-01 15:41

Morten Jørgensen wrote:

> Der kommer denne fejlmeddelse når jeg åbner dette script.
> Warning: Wrong parameter count for mail() in
> /web/sites/221/101186/www.101186.f2s.com/formmail.php3 on line 22

Hvad mon det kan være - er det mon antallet af parametre? Nej, det
ville være for oplagt!

Du mangler selve mail bodien - se evt.
http://www.php.net/manual/en/function.mail.php

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-08-01 20:21

Så fik jeg da noget af det til at virke. Men nu er der kommet endnu et
problem...
Den skal jo først vise at bestillingen er modtaget når der er trykket på
Bestil knappen. Hvordan laver jeg det?
Her er koden:

<?php

mail("$epost",
"$navn har bestilt følgene:\nBrugerens e-mail adresse: $epost
\nBrugerens nuværende hjemmeside: $homep \nØnsket subdomænenavn: $subdo
..starwayonline.com \nØnsket e-mail adresse: $redir @starwayonline.com",
"From: tbd@starwayonline.com\nReply-to: $epost");
echo "Din bestilling er modtaget. Du vil modtage en e-mail når det bestilte
er oprettet. Der går højst 12 timer!";

?>

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 24-08-01 20:45

Friday 24 August 2001 21:21 skrev Morten Jørgensen:

> Så fik jeg da noget af det til at virke. Men nu er der kommet endnu et
> problem...
> Den skal jo først vise at bestillingen er modtaget når der er trykket
> på Bestil knappen. Hvordan laver jeg det?

Undersøg om variablen $send er sat - hvis den er, så udskriv at
bestillingen modtaget.

I øvrigt - er det dig de kalder spørge Jørgen ?

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 24-08-01 21:45

Jeg ved ikke om det er mig at nogen kalder spørge Jørgen.
Men altså jeg kan ikke finde ud af at skrive i php. Jeg tror at jeg har 2
scripts i php at jeg skal have ordnet.
Jeg er ved at øve min i det. Så jeg kan altså ikke forstå hvad du mente med
det du skrev at jeg skulle gøre.
Og for det andet så er en nyhedsgruppe også et sted hvor man kan spørge hvis
man har problemer med noget!

Så der er altså ikke noget galt i at spørge! Kan du ikke komme med at lidt
bedre svar som jeg kan forstå?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-08-01 23:05

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> writes:

> Men altså jeg kan ikke finde ud af at skrive i php. Jeg tror at jeg har 2
> scripts i php at jeg skal have ordnet.

Hvis du ikke kan finde ud af det, så ville du sikkert have glæde af at
kigge i en af de toturials der findes rundt omkring på nettet.

> Jeg er ved at øve min i det. Så jeg kan altså ikke forstå hvad du mente med
> det du skrev at jeg skulle gøre.

Prøv noget i retning af:

if (isset($send)) {
// lav check på input, send og udskriv en bekræftelse
}
else {
// form til indtastning her ...
}

> Og for det andet så er en nyhedsgruppe også et sted hvor man kan spørge hvis
> man har problemer med noget!

Ja!
Men det er ikke et sted man får færdige løsninger. Dem kan man få ved
at betale nogen for dem. Det er et sted, hvor andre bruger deres
fritid på at hjælpe, og derfor må man forvente af alle der spørger at
de selv gør et minimum af en indsats før de spørger. Det kan somme
tider virke som om du bare spørger løs uden selv at have læst de
fejlbeskeder du får og have prøvet at se om du kan få noget fornuftigt
ud af at arbejde med det.

> Så der er altså ikke noget galt i at spørge! Kan du ikke komme med at lidt
> bedre svar som jeg kan forstå?

Jeg håber du kan forstå det jeg har skrevet til dig ovenfor. Hvis ikke
vil jeg anbefale at du først lærer lidt generelt om PHP før du spørger
mere. Det vil helt sikkert komme dig til gode!

Hvis du i øvrigt også vil tage et kig på
<http://usenet.dk/netikette/quote.html>, så vil jeg (og sikkert også
andre) blive glad, da det så er lettere at se hvad du svarer på samt
at skrive svar til dine indlæg.

--
Jacob - www.bunk.cc
Save yourself! Reboot in 5 seconds!