/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ISDN / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ISDN
#NavnPoint
srhansen 514
strarup 365
tedd 300
Smitty 274
BjarneD 250
madmikk 245
miritdk 240
pallebhan.. 200
Per.Frede.. 200
10  dk 160
"Morsomt" ISDN Problem
Fra : Leif Nielsen


Dato : 24-08-01 08:51

Hej

Er der nogen, der kan give en forklaring på følgende ISDN problem:
Opsætning:
Tele DK ISDN2, Zyxel 100IH ISDN Router analog telefon.


1: Jeg forsøger at komme Internet via Routeren - jeg kommer ikke på.
2: Laver det alm. fejludbedringsfis : slukke & tænde / checke router
opsætning etc.
3: Jeg ringer til min Mobil via analog telefon gennem routeren for at se om
der er hul i ISDN linien. og mobilen ringer, men mobilen er ikke i stand til
at høre min stemme. Via den analoge telefon kan jeg godt høre hvad der
bliver sagt fra mobilen!
5: Ringer hjem til ISDN linien fra en anden telefon og får en optaget tone i
hovedet til trods for at der ingen er hjemme.

Aha tænker man: "Der er noget galt den ene vej"

6: Ringer til fejlmelding og så starter grammofonen med, at det er ens eget
udstyr det er galt med osv. Nå men geniet i den anden ende forbarmer sig og
tester så ISDN Linien og kommer frem til, at der intet er galt og at det er
ens eget udstyr - dejligt ikke!
7: Man spørger forsigtigt support-geniet, hvordan det kan være ens eget
udstyr, når nu det er muligt at få fat i centralen og v.h.a. analoge DTMF
toner konverteret til ISDN pakker at få fortalt centralen, hvem man vil
snakke med, få forbindelse til en mobiltelefon og tilmed høre vedkommende
sige:"HALOOooooo" uden at kunne høre mig. Svaret var kort og enkelt, at det
kunne SAGTENS LADES SIG GØRE.
8: For at undgå en teknikker til 350,- bobs tænkte jeg, at jeg hellere måtte
gå hjem og knalde en anden terminal adapter på inden der løb omkostninger
på.
9: jeg knaldede røret på og prøvede lige for en sikkerhedsskyld at ringe
hjem - VUPTI - IKKE OPTAGET og kort efter har jeg min telefonsvare i røret
og alt virker helt perfekt.

Konklusion for egen regning:
Tele DKs test loop signal til min NT boks har sørme repareret mit
tilsluttede udstyr - bob bob bob - eller skulle der mons tro ha' været en
lille bug i en eller andens software, som blev udlignet at supportgeniets
test signal.

Det er sku' da irriterende at man hos Tele DK med det samme beskylder en for
at ha' defekt udstyr, når det er hos dem selv eller deres NT boks, at det er
galt.

Nå, men det var så historien, men er der nogen der ved hvorfor det sker - er
det NT boksen hos mig, der skulle ha' et spark eller hva' ? (det er anden
gang det sker!!)

Hilsen
Leif




 
 
Martin Højriis Krist~ (25-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 25-08-01 07:27

"Leif Nielsen" <LN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:MHnh7.21952$Ay1.454146@news000.worldonline.dk...
> Tele DKs test loop signal til min NT boks har sørme repareret mit
> tilsluttede udstyr

Det forekommer skam ganske ofte..

> Det er sku' da irriterende at man hos Tele DK med det samme beskylder en
for
> at ha' defekt udstyr, når det er hos dem selv eller deres NT boks, at det
er
> galt.

NT-boksen er uhyre sjældent ophav til problemer og ikke den slags du har
oplevet.

--
Martin Højriis Kristensen
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Karsten Jensen (25-08-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 25-08-01 20:31

Martin Højriis Kristensen wrote:


>
> NT-boksen er uhyre sjældent ophav til problemer
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
>
>
>

Hø, den modstod altså ikke et eller andet lille, velsmurt lyn ude i
jorden (DC/DC converteren lød godt nok noget underlig), fordampede nogle
dioder + lidt andre komponenter i en ZYXel Elite 2864I, brænte COM2 i
putteren af, samt brændte en device tilsluttet COM1 af ved samme
lejlighed, dog uden at futte COM1 i putteren af. Så hér kunne man godt
have brugt en "firewall"? Desværre er COM-portene integreret på
motherboardet.

Mvh

Karsten Jensen





Martin Højriis Krist~ (26-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 26-08-01 18:46

"Karsten Jensen" <bito@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3B87FD0C.4050006@post5.tele.dk...
> > NT-boksen er uhyre sjældent ophav til problemer
> Hø, den modstod altså ikke et eller andet lille, velsmurt lyn ude i
> jorden

Korrekt. Den kan stå af ved lyn, men det er sjældent at
periodiske/ikke-afbrudt problemer skyldes en defekt NT

--
Martin Højriis Kristensen
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Karsten Jensen (26-08-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 26-08-01 22:04

Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Karsten Jensen" <bito@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3B87FD0C.4050006@post5.tele.dk...
>
>>>NT-boksen er uhyre sjældent ophav til problemer
>>>
>>Hø, den modstod altså ikke et eller andet lille, velsmurt lyn ude i
>>jorden
>>
>
> Korrekt. Den kan stå af ved lyn, men det er sjældent at
> periodiske/ikke-afbrudt problemer skyldes en defekt NT
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
>
>
>

Ja, det har jeg heller ikke oplevet.

Historien, du klippede væk og kun bragte 1. kapitel af, var også bare
tidsrelevant (det skete sidste uge søndag ved 23-tiden) og et bidrag til
underholdningen under den overskrift, der var skrevet af en anden.

Som en positiv epilog kan det da anføres, at linien var oppe at køre
igen om mandagen ved middagstid med en ny boks, samt en yderst kompetent
tekniker, der viste, hvad han talte om. Det må vel betrages som minimum
nede-tid på et almindeligt abonnement.

Mvh

Karsten Jensen


Leif Nielsen (27-08-2001)
Kommentar
Fra : Leif Nielsen


Dato : 27-08-01 08:16

Hej igen,

Du skriver, at det forekommer ofte. - Hjælp! - hvad er det der sker???

Er det et alm. ISDN netværksproblem helt uden for min rækkevidde?

Hvis det i så fald kan klares ved at sende et loop-signal, hvorfor gør
centralen så ikke sådan noget automatisk?

Er det normalt, at sådanne problemer ikke bliver opdaget, før jeg selv
kontakter "fejlkontoret" - for nu at bruge et godt gammeldags udtryk, som
passer fint til situationen ? ---- Min linie var nede i omkring 12
timer, mens jeg gik rundt og troede, at det var min ISP, der havde
problemer. Først næste morgen, hvor jeg skulle bruge knoglen, blev jeg klar
over at det linien/netværket det var galt med.

Det er da ikke særligt betryggende, at vide, at man ikke kan være sikker på,
at folk kan ringe til en, selv om der er klartone, når man løfter røret.

Hilsen
Leif











"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> skrev i en
meddelelse news:3b874519$0$361$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Leif Nielsen" <LN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:MHnh7.21952$Ay1.454146@news000.worldonline.dk...
> > Tele DKs test loop signal til min NT boks har sørme repareret mit
> > tilsluttede udstyr
>
> Det forekommer skam ganske ofte..
>
> > Det er sku' da irriterende at man hos Tele DK med det samme beskylder en
> for
> > at ha' defekt udstyr, når det er hos dem selv eller deres NT boks, at
det
> er
> > galt.
>
> NT-boksen er uhyre sjældent ophav til problemer og ikke den slags du har
> oplevet.
>
> --
> Martin Højriis Kristensen
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
>
>



Martin Højriis Krist~ (27-08-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 27-08-01 15:02

"Leif Nielsen" <LN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:btmi7.18312$3q.567891@news010.worldonline.dk...
> Du skriver, at det forekommer ofte. - Hjælp! - hvad er det der sker???

Ved det ikke. Har blot oplevet at det kan hjælpe.

> Hvis det i så fald kan klares ved at sende et loop-signal, hvorfor gør
> centralen så ikke sådan noget automatisk?

Det gør den også hver nat.

> Det er da ikke særligt betryggende, at vide, at man ikke kan være sikker
på,
> at folk kan ringe til en, selv om der er klartone, når man løfter røret.

Sæt en overvågningsrutine op.

--
Martin Højriis Kristensen
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Niels Jørgen Kruse (25-08-2001)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 25-08-01 15:12

I artiklen <MHnh7.21952$Ay1.454146@news000.worldonline.dk> , "Leif Nielsen"
<LN@mail.dk> skrev:

> Hej
>
> Er der nogen, der kan give en forklaring på følgende ISDN problem:
> Opsætning:
> Tele DK ISDN2, Zyxel 100IH ISDN Router analog telefon.
>
>
> 1: Jeg forsøger at komme Internet via Routeren - jeg kommer ikke på.
> 2: Laver det alm. fejludbedringsfis : slukke & tænde / checke router
> opsætning etc.
> 3: Jeg ringer til min Mobil via analog telefon gennem routeren for at se om
> der er hul i ISDN linien. og mobilen ringer, men mobilen er ikke i stand til
> at høre min stemme. Via den analoge telefon kan jeg godt høre hvad der
> bliver sagt fra mobilen!

4: ?

Jeg har af og til et lignende problem. Jeg løser det ved at lave en
traceroute til et IP-nummer ude på internettet. Det er som om, at når
tilstrækkelig mange pakker er stoppet ind i ISDN linien, så er der pludselig
hul igennem. Jeg har hverken analog tlf eller mobil, så jeg ved ikke om der
var problemer med voice.

> 5: Ringer hjem til ISDN linien fra en anden telefon og får en optaget tone i
> hovedet til trods for at der ingen er hjemme.
>
> Aha tænker man: "Der er noget galt den ene vej"


--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Peter Tønnesen (09-09-2001)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 09-09-01 05:22

>6: Ringer til fejlmelding og så starter grammofonen med, at det er ens
eget
>udstyr det er galt med osv. Nå men geniet i den anden ende forbarmer sig og
>tester så ISDN Linien og kommer frem til, at der intet er galt og at det er
>ens eget udstyr - dejligt ikke!

Jo, virkeligt lækkert... Problemet er bare, at i 90% (skønnet) af
tilfældene, så er det klart brugerfejl og udstyret der fejler (ligesom i et
parforhold ...

>7: Man spørger forsigtigt support-geniet, hvordan det kan være ens eget
>udstyr, når nu det er muligt at få fat i centralen og v.h.a. analoge DTMF
>toner konverteret til ISDN pakker at få fortalt centralen, hvem man vil
>snakke med, få forbindelse til en mobiltelefon og tilmed høre vedkommende
>sige:"HALOOooooo" uden at kunne høre mig. Svaret var kort og enkelt, at det
>kunne SAGTENS LADES SIG GØRE.

Det kan det også. Kort og enkelt.
Hvad mener du med "support geniet", håber ikke du nævnte den opfindsomme
titel over for vedkommende! Du får et voksent svar på et voksent spørgsmål
spurgt på en voksen måde, ikke?

>8: For at undgå en teknikker til 350,- bobs tænkte jeg, at jeg hellere
måtte
>gå hjem og knalde en anden terminal adapter på inden der løb omkostninger
>på.

God ide!!! Så sparede du jo 350 kr. Men heldigvis har dine telefonopkald til
fejlmelding jo ikke kostet noget, for teledanmarks 80 numre er jo
selvfølgelig gratis at ringe til, så der sparede du jo yderligere et par
kroner...

>9: jeg knaldede røret på og prøvede lige for en sikkerhedsskyld at ringe
>hjem - VUPTI - IKKE OPTAGET og kort efter har jeg min telefonsvare i røret
>og alt virker helt perfekt.

Godt at høre

>Konklusion for egen regning:
>Tele DKs test loop signal til min NT boks har sørme repareret mit
>tilsluttede udstyr - bob bob bob - eller skulle der mons tro ha' været en
>lille bug i en eller andens software, som blev udlignet at supportgeniets
>test signal.

Sørme ja, du har sørme løst et problem selv. Det var sørme flot. Tror
desværre du har haft klumper på linien, men det er jo hvad der desværre kan
ske, men som der åbenbart heldigvis er en nem løsning på. Håber selvfølgelig
ikke det er noget som fortsætter, for så må du kontakte TDC og få dem til at
sætte en overvågning på din linie (DLM)


>Det er sku' da irriterende at man hos Tele DK med det samme beskylder en
for
>at ha' defekt udstyr, når det er hos dem selv eller deres NT boks, at det
er
>galt.

Tjaa, som sagt, MEGET TIT brugerfejl og udstyr som fejler. Og som før nævnt,
NT boksen er MEGET sjældent grundlag for fejl, men du kan til hver en tid
tage den med ned i en telebutik og få den byttet, men det vil jo ikke have
løst dit problem i dette tilfælde.

>Nå, men det var så historien, men er der nogen der ved hvorfor det sker -
er
>det NT boksen hos mig, der skulle ha' et spark eller hva' ? (det er anden
>gang det sker!!)

Spark bare løs, men så tror jeg næppe at telebutikken bytter den for dig,
hvis der sidder en størrelse 48 ecco sko plantet på den. Husk, at før du går
igang med afreageringen, at NT boksen er TDCs ejendom. Desuden er den helt
sikkert ikke skyld i dine problemer.

Jeg har nu svaret på HELE din historie (uden forhistorien) og helt uden cuts
and bruises.

Venlig hilsen Peter Tønnesen
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC.




Niels Jørgen Kruse (25-08-2001)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 25-08-01 15:12

I artiklen <MHnh7.21952$Ay1.454146@news000.worldonline.dk> , "Leif Nielsen"
<LN@mail.dk> skrev:

> Hej
>
> Er der nogen, der kan give en forklaring på følgende ISDN problem:
> Opsætning:
> Tele DK ISDN2, Zyxel 100IH ISDN Router analog telefon.
>
>
> 1: Jeg forsøger at komme Internet via Routeren - jeg kommer ikke på.
> 2: Laver det alm. fejludbedringsfis : slukke & tænde / checke router
> opsætning etc.
> 3: Jeg ringer til min Mobil via analog telefon gennem routeren for at se om
> der er hul i ISDN linien. og mobilen ringer, men mobilen er ikke i stand til
> at høre min stemme. Via den analoge telefon kan jeg godt høre hvad der
> bliver sagt fra mobilen!

4: ?

Jeg har af og til et lignende problem. Jeg løser det ved at lave en
traceroute til et IP-nummer ude på internettet. Det er som om, at når
tilstrækkelig mange pakker er stoppet ind i ISDN linien, så er der pludselig
hul igennem. Jeg har hverken analog tlf eller mobil, så jeg ved ikke om der
var problemer med voice.

> 5: Ringer hjem til ISDN linien fra en anden telefon og får en optaget tone i
> hovedet til trods for at der ingen er hjemme.
>
> Aha tænker man: "Der er noget galt den ene vej"


--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408193
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste