filtermatriale
Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 23-08-01 12:23

På en SU kan det være svært at få råd til det dyre filter materiale der skal
i en Eheim spand pumpe. Derfor er jeg interesseret i om der er nogen der kan
fortælle om det virkelig er nødvendigt at købe sig til nyt hver 2. måned?

Problemet er vist mest det Materiale hvor den fantastiske bakteriekultur
skulle opholde sig. der skal som bekendt være så stort en overflade som
muligt hvorpå de kan leve. men forhandlerne siger at de "sten" der kommer i
filteret bliver lukkede i de små pore og så er det ubrugeligt.

Fra : dyfo.dk

Dato : 23-08-01 12:46

En af mine kammerater har en dyrehandel i Esbjerg.... han har solgt min en
spandpumpe og filermateriale. Han fortæller, at det kun skal skiftes en gang
hver halve år! Nogle gange er det endda nok at rense det lidt....
Korrektheden af dette "råd" kan jeg desværre ikke sige noget om, da det er
min første spandpumpe

Med venlig hilsen

Christian Gundersen

Fra : Martin Heller

Dato : 23-08-01 13:17

Jens Jacob Buus <jjbuus@mail.dk> skrev i en
> [...]
kan
> fortælle om det virkelig er nødvendigt at købe sig til nyt hver 2. måned?

Det er bestemt ikke nødvendigt at skifte filtermateriale hver anden måned.
Tværtimod er det efter min mening bedst at beholde filtermaterialet urenset
i filteret så længe som muligt. Filteret må bare ikke slamme til så
gennemstrømningen nedsættes væsentligt.
Nu ved jeg ikke hvad du benytter som filtermateriale, men groft grus er et
udmærket valg, og det koster ikke særligt meget. Bakterierne er ligeglade
med om der stod EHEIM eller et andet fint mærke på pakken da den blev
åbnet.

> [...]
> muligt hvorpå de kan leve. men forhandlerne siger at de "sten" der kommer
> filteret bliver lukkede i de små pore og så er det ubrugeligt.

Det lyder som om, at du bruger aktivt kul. Det er normalt kun et
filtermateriale
man benytter til specielle formål, f.eks. at fjerne medicinrester fra
vandet.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-08-01 18:00

Martin Heller <heller@email.dk> skrev i en
> [...]
> udmærket valg, og det koster ikke særligt meget. Bakterierne er ligeglade
> med om der stod EHEIM eller et andet fint mærke på pakken da den blev

Sådan er det

Ole

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 23-08-01 22:47

"Martin Heller" <heller@email.dk> writes:

> [...]
> filtermaterialet urenset i filteret så længe som muligt. Filteret må
> bare ikke slamme til så gennemstrømningen nedsættes væsentligt.

Og når det sker kan det afhjælpes blidt ved at skylle filtermaterialet
igennem med rent vand fra bruseren ved akvarievandstemperatur. Så
tillader jeg mig og tro at det meste af bakteriekulture stadig er til
stede.

> [...]
> udmærket valg, og det koster ikke særligt meget. Bakterierne er ligeglade
> med om der stod EHEIM eller et andet fint mærke på pakken da den blev

Jeg har godt nok købt EHEIM grus, men det var nu ikke særlig dyrt i
Tyskland. Til gengæld har jeg ikke nogen planet om at udskifte det.

Jeg renser en gang imellem filteret lidt. Det jeg gør er at udskifte
det sidste lag fine filtervat. Det bliver meget nemt slammet til.
Næste gang vil jeg forsøge om ikke jeg kan pakke almindelig billig
filtervat istedet for EHEIM's filterpude. Derudover skyller jeg den
grove filtersvamp og gennemskyller de keramiske forfiltrerings rør.

Med lidt held kan ovenstående rensning få optimal gennemstrømning
genetableret og samtidig undgå unødig skade på de gavnlige bakterier.

/Esben

Fra : Ludo

Dato : 23-08-01 16:40

Køb det grønne "fodboldnet". Det er uforgængeligt og vaskes meget let
rent. Har gode erfaringer dermed.

On Thu, 23 Aug 2001 13:23:19 +0200, "Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk>
wrote:

> [...]
>muligt hvorpå de kan leve. men forhandlerne siger at de "sten" der kommer i
>filteret bliver lukkede i de små pore og så er det ubrugeligt.

HUSK: Man kan kun komme med råd, udfra ens eget niveau

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-08-01 17:48

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> wrote in message

Hvis du køber for en ti'er pladevat og klipper en skive af det, så det
passer til filterspanden, kan du placere dette øverst i filtret. Herved
virker dette som forfilter og kan skiftes efter behov uden at forstyrre det
indkørte filter. Rens for guds skyld ikke dit filter med mindre det er
strengt nødvendigt. Brugder du metoden med forfilter skifter du blot dette
efter behov, og resten af filtret kan fungere i flere år uden forstyrrende
indgreb.

mvh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-08-01 18:01

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> skrev i en news:9m3c3v$pue$1@news.net.uni-c.dk
> [...]
> efter behov, og resten af filtret kan fungere i flere år uden forstyrrende

Og sådan er det

Ole

Fra : Ikola

Dato : 23-08-01 22:43

Jens Jacob Buus wrote in message
> [...]
>muligt hvorpå de kan leve. men forhandlerne siger at de "sten" der kommer i
>filteret bliver lukkede i de små pore og så er det ubrugeligt.

Jeg vil tro at det er ehfi-substrat du omtaler: Jeg læste fornyligt en bog,
der hedder akvarieteknik. Forfatteren kunne gøre rede for alle de kemiske
processer i akvariet, hvorfor jeg ser ham som kompetent til nedenstående
kommentar, frit som jeg husker den.

citat: "Man kan i handelen købe nogle porøse sten, der er hældt i små poser
og sogt til for mange penge. Disse sten virker ikke bedre end alle andre
materialer." citat slut.

Han foreslår at man bruger bruger almindelige kantede sten på 6 - 8 mm. som
har samme virkning. Hvor mange akvarie forretninger ser du iøvrigt have
filtre med disse sten. De to forretninger jeg jævligt besøger i Aalborg har
følgende filtre typer:

Calle: Flerkammer filter bag baggrunden med bla. grus, groft og fint
filtervat.

Carsten: Stor blå filterpude bag baggrunden.

Jeg har selv en eheim 2228, der blev fyldt med ehfi-substrat m.m. efter
forhandlerens anvisning. Hvis disse en dag skal skiftes, bliver de med sten
af ovennænte type. Jeg vil dog tilføje at jeg primært bruger spandpumpen som
mekanisk filter til at fjerne slam fra akvariet. Som biologisk filter
benytter jeg en blå filterpude på ca. 30 liter samt 3 liter filtervat, der
er moteret bag baggrunden indvendigt i akvariet. Da vandet til dette filter
tages 10 cm over bunden kommer der ikke samme mængde slam til dette filter,
som nu har kørt 10 måneder uden rensning og uden at vise tegn på
tilstopning. Jeg har ikke haft problemer med nitrit siden filteret blev
indkørt.

Jeg vil anbefale dig at købe et testsæt, der kan måle nitrit. Så længe der
ikke er nitrit i vandet, ser jeg ingen grund til at udskifte det dyre
filtermateriale.

mvh
René

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-08-01 11:43

"Ikola" <dont@spam.me> wrote in message

> Jeg vil anbefale dig at købe et testsæt, der kan måle nitrit. Så længe der
> ikke er nitrit i vandet, ser jeg ingen grund til at udskifte det dyre
> filtermateriale.

....og er der det, er der endnu mindre grund - men måske en god grund til at
overveje sin fodring og sine vandskift, med mindre det er et helt nyt
akvarium under indkøring - og så er der stadigvæk ingen grund til at skifte
filtermaterialet.
Den ENESTE grund til at pille ved filtret er manglende gennemløb
(tilstopning) og her er det enkleste at smide filtermassen i en spand og
skylle den med noget vand fra akvariet i forbindelse med et vandskifte. Og
med skylles menes en enkelt gang og ikke indtil vandet bliver rent.

mvh
Jan
- der engang føler at myter og misforståelser om filtrering er sværere at
bekæmpe end nullermænd og bumser!