alger og nitrat
Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 23-08-01 12:18

nu har jeg fået et "pænt" mørkegrønt tæppe af alger, og mange falmende
planter. Det skyldes vist nok for højt nitrat indhold i vandet, men hvad gør
jeg ?

algerne sidder meget godt fast!!! så jeg kan ikke fjerne dem mekanisk. men
hvad sker der hvis jeg skifter vandet gentagne gange for at få
nitratindholdet ud...?

jeg mener selv at jeg kan kommer til at fjerne alle de gode sporelementer og
den næring som planterne gerne skulle bruge og ikke algerne.
Desuden vil de algerne der nu skulle være på retræte, vel forurene vandet
med ammonium som igen giver højt nitrat indhold og så er ringen jo sluttet
igen.

Jeg skifter halvdelen af vandet hver 14. dag for tiden i det akvarie som
dent er galt med, og foder måske lidt rigeligt med levende dafnier (fra
dyrehaven (til dem der bor i Århus)) og har en udvendig meget kraftig spand
pumpe (Eiheim)

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 23-08-01 20:09

Du kan godt skifte vand hver 3-4 dag, men så skal du ikke skifter mere end
20-25%.

Hvis ikke du kan fjerne algerne fra planterne, må du igang med at beskære
dem.

Nitraten bliver dannet af det foder/plantedele som rådner i vandet, prøv at
begræns din fodring, ved evt at fodre mere end en gang om dagen, og så i
mindre mængder.

Men når du siger du har for meget Nitrat i vandet, er dine planter så også
begynt at tage skade, ved at der bliver huller i bladene ?, eller bladene er
blevet papirstynde ?

Hygsom
Leo

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 24-08-01 11:41

"Leo Vaeversted" <leo@venlig.dk> skrev
> Hvis ikke du kan fjerne algerne fra planterne, må du igang med at beskære
> dem.

jamen de skam beskåret nu, men mine dekorationer, rødder og deslige....

> Nitraten bliver dannet af det foder/plantedele som rådner i vandet, prøv
at
> begræns din fodring, ved evt at fodre mere end en gang om dagen, og så i
> mindre mængder.

Ja det hjølper jo ikke at sætte fodermængden ned tiil fire stykker flage
foder, hvis der samtidig falder en to - tre blade af en kæmpevalisnerii....
så var det vel bedre at samle dem op, end at sæte foder mængden ned, og mine
fisk spiser op i forvejen.

> [...]
> begynt at tage skade, ved at der bliver huller i bladene ?, eller bladene

Ja de er meget grimme og er bestemt ikke blevet pænere efter at have
beskåret dem kraftigt. Der er huller i dem , men de er ikke tynde - nærmere
gennemsigtige. Hvis det altså ikke lige var fordi der sidder en masse alger
på dem ,så de nærmest er brune. Men der hvor man kan se bladene, er de
gennemsigtige.

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-08-01 11:46

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> wrote in message

> [...]
kæmpevalisnerii....
> så var det vel bedre at samle dem op, end at sæte foder mængden ned, og
Sat på spidsen:
indholdet af kvælstof i et kæmpevallisneriablad er meget meget lavt -
formentligt af samme størrelsesorden som i én flage foder.
Skal man fjerne kvælstod fra et akvarium ved at høste plantemasse skal denne
nærmest bæres væk i kurve før det batter.

mvh
Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-01 16:10

Leo Vaeversted <leo@venlig.dk> skrev i en news:9m3k8c$1g3$1@sunsite.dk
> [...]
> begynt at tage skade, ved at der bliver huller i bladene ?, eller bladene

Leo -
vi har talt kort om dette før. Det har ikke været mig muligt at finde
dokumentation for din påståede sammenhæng, men derimod for den "omvendte" -
at mangel på kvælstof skulle kunne give de symptomer, du omtaler. Kunne det
tænkes at du husker forkert ?

Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-01 16:21

Leo Vaeversted <leo@venlig.dk> skrev i en news:9m3k8c$1g3$1@sunsite.dk
> Hvis ikke du kan fjerne algerne fra planterne, må du igang med at beskære
> dem.

Hvis du beskærer planterne vil det ofte medføre at disse forbøder ( afgiver
plantesaft tilvandet ) og forværrer situationen ved at algerne får mere
næring og at planterne sættes tilbage.

> Nitraten bliver dannet af det foder/plantedele som rådner i vandet, prøv
at
> begræns din fodring, ved evt at fodre mere end en gang om dagen, og så i
> mindre mængder.

Den mængde "nitrat" - kvælstof, der kommer fra planterne er kun en brøkdel
af den der kommer fra eks. tørfoder.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 23-08-01 20:54

"Jens Jacob Buus" <jjbuus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dent er galt med, og foder måske lidt rigeligt med levende dafnier (fra
> dyrehaven (til dem der bor i Århus)) og har en udvendig meget kraftig

Hejsa

Nu ved jeg godt at dette er rimeligt radikalt, men jeg har brugt følgende
metode:
Jeg havde for 3 måneder siden trådalger og en brun belægning på mine ruder.
Planterne i akvariet havde det ikke godt, selvom jeg brugte både
bundlagsgødning og havde masser af lys på. Det jeg gjorde var at jeg
begyndte at gøde med CO2, og Tropica Master Grow gødning i den anbefalede
dosis, samt skiftede 2 af de fire rør ud med Aquarelle rør (de to andre er
standardrør fra brugsen). Og det virker!

Det er faktisk det modsatte af hvad du forsøger at gøre ved at skifte vand
så ofte. Jeg benyttede mig af at jeg havde et højt nitratniveau til at
tilsætte yderligere næringsstoffer til mit akvarie. Nu er planterne i
kraftig vækst, og algerne er på vej ud. Kun lidt tråd alger er tilbage.

Så løsningen er ikke nødvendigvis kraftige vandskift. Den kan være
tilsættelse af gødning og flere watt lys i de sædvanlige 11-12 timer..

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 24-08-01 11:46

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev

> [...]
> dosis, samt skiftede 2 af de fire rør ud med Aquarelle rør (de to andre er
> standardrør fra brugsen). Og det virker!

Hvordan gøder du med CO2, en af de dyre løsninger, eller har hjemme
opfinderen haft et lyst øjeblik ?
Jeg er meget intresseret i i billigt nemt hjemmebyggetsæt, fordi jeg er på
SU.
Jeg har faktisk og så fundet nogle modeller, fordi jeg i længere tid har
tænkt på at det kunne være sjovt at lave et næsten hollandsk akvarie, men de
planer røg da jeg så hvordan det pludselig gik med mine planter.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 24-08-01 12:25

> [...]
de
> planer røg da jeg så hvordan det pludselig gik med mine planter.

Indtil for 3 uger siden brugte jeg den billige metode med en 1½ flaske med
vand, sukker og tørgær, men er nu gået over til et anlæg fra JBL. Det
kostede mig 1000,- og en genfyldning koster ca. 150,-. Jeg ved ikke endnu
hvor tit jeg skal skifte trykflaske...
Gør-det-Selv metoden opgav jeg udelukkende fordi jeg var træt af at skulle
kæmpe med en ustabil forsyning, og besværet med at få forbindelsen mellem
flasken og luftslangen tæt.
Opskriften er som følger:
En 1½ liter coca cola flaske. Flasken fyldes med vand til overkanten af den
øverste makat. Så fyldes ca. 3 cm sukker i. Tilsidst hældes tørgær i så det
dækker vandoverfladen. Hele flasken rystes grundigt og kobles til
CO2-reaktoren (eller en luftsten).

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-01 19:46

Jens Jacob Buus <jjbuus@mail.dk> skrev i en
> Jeg er meget intresseret i i billigt nemt hjemmebyggetsæt, fordi jeg er på
> SU.

Du har nu flere gange udtrykt at du er på SU, som en beklagelse. Mon ikke du
skulle stikke piben ind og glæde dig over at vi har et samfund som giver dig
mulighed for at STUDERE, på vi andres regning?

Ole

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 24-08-01 23:19

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> writes:

> Du har nu flere gange udtrykt at du er på SU, som en beklagelse. Mon ikke du
> skulle stikke piben ind og glæde dig over at vi har et samfund som giver dig
> mulighed for at STUDERE, på vi andres regning?

Og mon ikke du skulle holde din misundelse uden for d.f.d.akvarium,
f.eks. dk.politik.ungdom ?

FUT: dk.politik.ungdom

/Esben

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-08-01 06:49

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
> Og mon ikke du skulle holde din misundelse uden for d.f.d.akvarium,
> f.eks. dk.politik.ungdom ?
>
> FUT: dk.politik.ungdom
>
> /Esben

Esben altså
Når din automatreaktion er "misundelse", tager du fejl. Jeg har det fint med
at vi har noget der hedder SU. Betaler med glæde skat dertil. Har selv været
på SU og min datter er det nu. Og til min store glæde går hun ikke rundt og
søger medfølelse af den grund.

Ole