Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
compact flash kort
Fra : DC

Dato : 23-08-01 10:39

Hej alle sammen.

Er har en i gruppen der ved hvad forskel der er på compact flash kort fra
forskellige producenter ?

Jeg har været lidt rundt i byen, men hvert sted jeg har kigget, er det et
nyt mærke, så der er ikke noget at sammenligne med.

håber at der er en med et godt svar

Hilsen Dennis

Fra : Jesper

Dato : 23-08-01 11:28

Det er ligesom med computere - alle laver det samme - bare med forskellige
kvalitetskrav.

Hvis man køber det billigste af det billigste fungerer det praktisk lige så
godt som det dyreste mærke. Der er dog bare en større risiko for at det kan
drille og måske slet ikke virker (skal byttes).

mvh
Jesper

PS. Kik på priser her: www.edbpriser.dk (under flash-ram) der står en
masse producenter listet under hinanden.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 23-08-01 14:26

DC vreettee in meeseaagjee <je4h7.10469$3q.350750@news010.worldonline.dk>:

> Hej alle sammen.
>
> Er har en i gruppen der ved hvad forskel der er på compact flash kort fra
> forskellige producenter ?

Jeg havde på et tidspunkt et 64 Mb PQI, Sandisk og MCT kort til
sammenligning (de to første lånte - det sidste mit eget).
Priserne kan findes på www.edbpriser.dk men PQI'et var det billigste.
Sandisk var halvpebret og MCT er temmelig dyre.

PQI-kortet kan holde til ca. 7.500[1] isætninger og udtagelser. Det virker
uden besvær i både mit kamera[2] og min MP3-afspiller[3], men er klart det
tykkeste af de tre kort (~ 1/10 - 2/10 tykkere).
Sandisk kortet kan holde til ca. 12.500[1] isætninger og udtagelser. Dette
virker også uden besvær i såvel kamera[2] som MP3-afspiller[3]. Angående
tykkelsen var det på samme niveau som MCT-kortet.
MCT-kortet kan holde til ca. 15.000 isætninger og udtagelser. Dette kort
virker uden besvær i kamera[2], men driller lidt i MP3-afspilleren[3].
Der er brugt en PQI CF/SM USB-kortlæser i alle tre tilfælde.

Jeg har desuden benyttet Sandisk 15 Mb, 16 Mb, 32 Mb og 128 Mb i mit kamera
uden problemer. Ligeledes har jeg anskaffet et PQI 128 Mb som jeg anvender
i både kamera og MP3 afspiller uden problemer. Som med 64 Mb modellen er
det en smule tykkere end Sandisks udgave.

Jeg anvender i dag uden betænkligheder PQI's kort og har ikke haft nogen
for for problemer med dem overhovedet. Og de koster[1] ca. det halve af
hvad Sandisks gør. Og inden jeg har fået hevet det ind og ud 7.500 gange er
et nyt kort nok meget langt nede i pris alligevel.

[1]:
Så vidt jeg husker det. Jeg har ikke lige tallet her.

[2]:
Olympus C2500-L

[3]:
PQI Diva 2000. Kendt for at have problemer med andre kort end PQI's egne.

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h ^ http://henrik.boegh.net/

Fra : Bjerre / Sidebanen

Dato : 24-08-01 21:58

Jeg fornemmer at man skiller kvalitet på hvor mange gange det kan tages ud
af kameraet ??

Det hænger sammen med guldbelægningen på stikket. MEN: der er vel ingen, der
har undersøgt hvor mange gange stikket i kameraet er specificeret til?.
Dette stik er næppe bedre end kortet. Og har man flere kort, fordeler man
slid'et på de kort man har, og derfor er det stikket i kameraet, der dør
først.

OK: 7500 stikoperationer svarer til 20 år, hvis man tager det ud een gang om
dagen. Tager I kortet ud, eller overfører I via USB direkte fra kameraet ???
Regner I med at have det samme CF kort om 20 år? -jeg gør ikke...

Garantitiden er for mig ligegyldig, idet der ingen mekaniske dele er i
kortet, og levetiden i princippet er bestemt af om man tramper på det, eller
zapper det med statisk elektricitet.

Næh, skal man se forskel mellem kortene må det være på, hvor hurtigt de kan
udføre en skriveoperation. Det er for mig den eneste væsentlige forskel. Jeg
bruger en del af den slags kort i industrielle PC'er i stedet for harddiske,
udelukkende på grund af højere pålidelighed. Jeg har gode erfaringer med
Apacer, Sandisk og specielt gode erfaringer med SiliconTech.

Bo//

Fra : Karsten Olesen

Dato : 24-08-01 21:59

"Bjerre / Sidebanen" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
???
> Regner I med at have det samme CF kort om 20 år? -jeg gør ikke...

***************************

Hvis man kikker nærmere på et USB stik på et camera,
så vil man se det er følsomme sager, som naturligvis
ikke tåler den store slid.
Det samme gælder kortets terminaler, både
i apparat og på selve kortet.
Dem der har seriel overførsel via minijack
har et mere holdbart, men samtidig langsomt system.

Fordele og ulemper er der altid.

MVH

Fra : David Holm

Dato : 23-08-01 15:48

> Er har en i gruppen der ved hvad forskel der er på compact flash kort fra
> forskellige producenter ?
Ikke andet en garantien... Jeg ved at Apacer yder 3 års ombytningsgaranti.
Købte 64 mb fra Multimedia-Eksperten www.m-e.dk som jeg kun kan anbefale.

mvh

David

Fra : TORBEN JESSEN CALLES~

Dato : 24-08-01 08:06

hej Dennis
sandisk giver 5 års garantie, så jeg ville ikke købe et af de billige kort,
men det skal du jo afgøre
DC <clausendk@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:je4h7.10469$3q.350750@news010.worldonline.dk...

Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-08-01 08:40

>Er har en i gruppen der ved hvad forskel der er på compact flash kort fra
>forskellige producenter ?

Jeg var selv i samme dilemma, da jeg for nylig skulle ud og købe et
128 MB kort til mit digikamera.

Jeg er ikke helt grøn på området, så jeg opvejer pris og kvalitet mod
hinanden - og vurderer hvor meget de 2 ting spiller ind på mit
memorykort valg.

Jeg checkede selvfølgelig www.edbpriser.dk og fandt, at den billigste
128 MB blok kostede ca 1000 kr (jeg bruger smart media).
Det var mærket freya - der er 2 års garanti.

Dernæst prøvede jeg for sjov (kunne aldrig drømme om at købe ram hos
en fotohandler - der står skrevet TYVERI over det hele) at checke
prisen på 128 MB smart media hos hhv Japan Photo, Kontant foto og min
lokale på Østerbrogade i Kbh.

Japan Photo kunne med fornøjelse sige, at de havde et KANON tilbud:
1398 kr for 128 MB - 3 års garanti
Kontant foto tager - hold fast - 2298 kr for 128 MB
Min lokale tog 1798 kr for 128 MB

Jeg undersøgte dernæst om Freya havde større fejlprocent end andre
fabrikater ved at ringe rundt til et par butikker, de førte 3-4
forskelelige mæker - og det havde de ikke.

Konklusionne er, at Sandisk, Fuji og de andre mærkevare fabrikanter
nok lover 1-2 års mere garanti - og at deres kort er testet til 12.000
isættelser, hvorimod Freya kun er testet til 7500 isættelser - men
hvad pokker giver det mig, at betale over dobblet pris for en service,
dernæppe kommer mig til gode.

Et 128 MB kort kan rumme ca. 95 3 Megapixel optagelser i høj kvalitet
- jeg skyder flittigt for øjeblikket, men jeg knipser max 300-400
optagelser pr. måned - og så er jeg flittig.
Det svarer til at jeg isætter kortet 8 gange på en måned (ind i min
kortlæser - og ind i kamerate=2 gange).
7500 gange/8= 937 måneder=78 år

Garantien er 2 år - den interesserer mig mere.
Om 2 år har jeg allerede nyt kamera - og til den tid er et 128 MB kort
sikkert afløst af et 256 MB kort.
Selv med 256 MB kortet vil jeg stadig holde mkig inde for prisen på et
enkelt 128 MB kort fra Sandisk.

Drag selv konklusionen ud fra dette !

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Tom Søgaard-Jensen

Dato : 25-08-01 13:07

Bingo Foto har samme pris for 128 MB: 999,-. Eller havde i hvert fald
stadig sidste uge, da jeg var inde og spørge.

Mvh

Tom

Fra : Dr. Ralph

Dato : 26-08-01 06:42

On Sat, 25 Aug 2001 14:06:45 +0200, tomsoegaard@get2net.dk (Tom
Søgaard-Jensen) wrote:

>Bingo Foto har samme pris for 128 MB: 999,-. Eller havde i hvert fald
>stadig sidste uge, da jeg var inde og spørge.

OK - godt svar igen.

Altså er det ikke alle de autoriserede fotohandlere, der kører total
overpris - og dermed prismæssigt udnytter specielt den ældre
generation i samfundet, der ikke kender til internettets -
forbugermæssigt - overlegne måde at checke priser ud på.

Jeg har siden været i en anden foto handler, der "kun" tog 1195 for
128 MB smart media.

Nu er det så op til de fotohandlere, der vil bevare en høj andel af
private kunder, at sætte prisen "rigtigt". For den nye genaration, der
er vokset op med nettet, vil vide, hvad de skal give før den henvender
sig i en butik - og derfor vil en fotohandler med overpris i blodet
hurtigt indse, at han enten må satse på professionelle (der giver
pokker i pris, men går op i service) - eller dreje nøglen om.

Det er det dejlige og rå ved fri konkurrence.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.