Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Grønland
Fra : Millie

Dato : 23-08-01 10:40

Hej
Jeg er en glad amatør-nybegynder-fotograf.
Her i efteråret skal jeg til Grønland og har en idé om, at jeg nok bør
bruge en eller anden form for filter til mit kamera (canon).
Jeg forestiller mig at bruge dias 100 iso-film, er det korrekt?
Hilsen Millie

http://www.kandu.dk/

Fra : KMR

Dato : 23-08-01 16:02

Hej Millie.

Jeg ville nok bruge et Polaritations filter i daglig tale kaldet et Pol
filter.

OBS: du skal være opmærksom på om det er til et Autofokus kamera eller
til manual fokus, hvis det er til autofokus bruges et såkaldt cirkulert pol
filer
og hvis det er til et manuaelt fokus bruges et liniert.

Med venlig hilsen,
Klaus Reinemer

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-08-01 17:59

"KMR" <kmr@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Jeg ville nok bruge et Polaritations filter i daglig tale kaldet et Pol
> filter.

men med måde. Is og vand i forholdsvis lav sol vil jo nok fylde en hel del
af dine billeder, og her kan effekten af polfiltret forandre voldsomt - både
på godt og ondt.

mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-08-01 23:26

Millie wrote:

> [...]
> bruge en eller anden form for filter til mit kamera (canon).
> Jeg forestiller mig at bruge dias 100 iso-film, er det korrekt?

Så højt nordpå er der ikke så meget lys som vi har, så hvis det var mig,
så ville jeg helgardere og tage 64 - 100 - 200 og 400 ASA film med, du
vil med garanti opleve alle former for lysforhold, der skal selvfølgelig
være flest af de langsomme og finkornede film - og tag endelig rigligt
film med, hellere ti for meget end 5 for lidt.

Et stativ er også godt til naturscener og landskab, det gør at man kan
blænde langt ned en langsom finkornet film, også selv om der ikke er så
meget lys.

Jeg kender en der i mange år har fotograferet på Grønland, og han siger
der er så flot og storslået, at hvis man taber kameraet og der går et
skud af, så får man helt automatisk et godt billede....:)

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Jacobsen

Dato : 24-08-01 06:50

Glæd dig! Jeg er netop kommet hjem derfra efter at have brugt urimeligt
mange film - man bliver svært begejstret over udsigten deroppe...

Et sjovt lille problem ved at tage billeder deroppe er de mange myg og
fluer. Tager man billeder mod sin læside ude i fjeldene risikerer man at
få små mørke pletter overalt på billedet.

Af samme grund kan det ikke anbefales nok at anskaffe et godt fluenet.

Rigtig god tur!
Mvh Jan Jacobsen

Fra : Nytorvfoto

Dato : 23-06-03 12:51

Du skal nok købe dig UV filter da der er mange UV stråler på Grøndland

http://www.kandu.dk/