Mager hund
Fra : Winther

Dato : 23-08-01 07:53

Hej gruppe.

Jeg har en schæfer på godt 2 år, som er for tynd. Den bliver fodret med
tørfoder en gang i døgnet. Jeg har prøvet flere slags foder, men resultatet
er det samme. Tror i, at det vil være en fordel at fodre med højenergifoder?
Hunden arbejder en del, men vil evt. ubrugt energi fra foderet sætte sig til
fedt? Nogle gode råd?

Vh. Winther

Fra : alice_trauelsen

Dato : 23-08-01 08:32

"Winther" skrev d. 23-08-01 07:53 dette indlæg :
> [...]
højenergifoder?
> Hunden arbejder en del, men vil evt. ubrugt energi fra foderet sætte

Hej
Spiser din hund, sin tørfoder ? Kan han lide det ? Vores hund er 3 år og
flatcoatet retriver. Hun startede selvfølgelig med hvalpefoder, men da
hun blev ældre, skiftede vi over, men hun ville ikke spise det. I dag
får hun stadig hvalpeforder. Hun er ikke for tyk, men helt som hun skal
være. Ellers prøv at sætte det op til 2 gange i døgnet i en periode,
hvis du syntes han/hun bliver for tyk, så gå ned til et igen. Hvis vi
mennesker arbejder meget har vi jo også brug for ekstra, ikke sandt :))
Held og lykke med det og hils din hund.
Fra
Alice og Pippi

http://www.kandu.dk/

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-08-01 10:04

"Winther" <Falk-Petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
højenergifoder?
> Hunden arbejder en del, men vil evt. ubrugt energi fra foderet sætte sig

Schæferhunde er af natur en slank hund og skal forblive slank. Min dyrlæge
fortalte mig en gang da jeg selv var i tvivl om min egen schæferhund var
blevet for tynd at man på 1 meters afstand skulle kunne ane ribbenen på
hunden. Ellers er den for tyk

At skifte til højenerigfoder ville jeg ikke selv gøre da bl.a. mine egne
erfaringer med højproteinfoder er dårlige. Fagkundskaben (dyrlægerne)
anbefaler at der er max. 26 % protein i foderet og godt 12% fedt. Jeg
prøvede selv en gang at bruge Eukanuba som indeholdt 32% protein men hunden
blev uoplagt af foderet og fik samtidig ømme muskler. Men hvis vi mennesker
spiser en stor saftig bøf med masser af proteiner så får vi jo heller ikke
den store lyst til aktivitet bagefter.

Personlig finder jeg det bedst at fodre hunden 2 gange om dagen. Del
dagsrationen op i 2 del og foder hunden morgen og aften. Dette har den
fordel at hunden ikke får éen stor portion på éen gang med dertil følge at
hunden bliver mæt og uoplagt. Vi ved jo selv hvordan vi kan blive trætte
efter et solidt måltid.

Nu er min tæve gået på "pension" men da hun var aktiv blev hun brugt som
både konkurrence hund i BHP og SPH og som avlshund. Det eneste jeg kunne
spore en forskel på ved at bruge Brugsens foder og Eukanuba var at min
pengepung blev lænset hver gang jeg købte Eukanuba. En undersøgelse som Rene
Ord For Pengene lavede viste at der ikke er forskel på det billige foder som
supermarkederne sælger og det langt dyre som dyrhandleren sælger. Indholdet
af vitaminer og mineraler er det samme for begge typer af produkter.

Hvis hunden bliver ved med at tabe sig så ville jeg give hunden en ormekur
da indvoldsorm kan forsage vægttab hos hunde. Ormekur er iøvrigt en rigtig
god idé at bruge regelmæssigt (2-3 gange om året) da hunde jo har næsen i
alting. Find blot en dyrlæge som vil udleverer en ormekur uden at skulle
have en afførringsprøve først. Der skal de ellers ifølge den nye lovgivning.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Moses

Dato : 23-08-01 10:31

Hvis hunden arbejder en del skal den selvfølgelig også have mere mad.
Derfor kan højenergifoder være løsningen.
Der er måske slet ikke noget ubrugt energi som kan omsættes til fedt.
Spørgsmålet som kan stilles er om hunden har appetit.
Jeg har selv en schæffer som pludselig fik en gevaldig appetit samtidig med
at han tabte sig.
Han havde orm.
Kunne det være svaret på dit problem?

Hilsen Michael Frid

Fra : Michael

Dato : 23-08-01 12:30

> [...]
højenergifoder?
> Hunden arbejder en del, men vil evt. ubrugt energi fra foderet sætte sig

Jeg har selv haft problemet og det blev løst med dobbelt mad ration fordelt
på 2 gange i døgnet, hvis ikke det hjalp sagde min dyrlæge at
slædehundefoder så skulle prøves og højst sandsynligt ville hjælpe. Det
anbefalede de til hunde som havde svært ved at tage på, en periode på det og
problemet var som regel løst.
Det skal lige siges at den schæfer jeg havde, kun kunne tåle lam og ris
foder alt andet gave den dårlig mave og jeg tror at det var derfor den
forrige ejer ikke kunne få den til at tage på, men det kunne jeg

En schæfer skal rigtig nok være slank, men det ses oftere at de har svært
ved at tage på, og der er stor forskel på slank og mager.
Min brors schæfer var langtfra pæn slank da han fik hende ( hun var 1½år )
hun var faktisk mager, nu har hun fået lidt mere på sidebenene og nu er hun
flot og slank.

Hilsen Myr

Fra : Bufas

Dato : 23-08-01 17:41

Winther skrev i en meddelelse
> Tror i, at det vil være en fordel at fodre med højenergifoder?
> Hunden arbejder en del, men vil evt. ubrugt energi fra foderet sætte sig
til
> fedt? Nogle gode råd?

Hej Winther !

Jeg vil sige at Obbe skal have høj energifoder ! Han er en hund med masser
af energi ! Mange misforstår højenergi... det er ikke hvor meget hunden
arbejder, men mere hvilken type hunden er ! Hvis han ikke er meget for at
spise det, så bland det op med hvalpefoderet.... Det tror jeg ikke at han
tager skade af ! Og det med at fodre ham to gange om dagen... ja det var nok
en god ide.... Men sørg for at vælge et foder med høj fedt% da det er det
han "arbejder" af... (det er ikke som os andre der bliver FEDE af det :-/)

Obbe skal heller ikke være "fed" som andre har sagt er Sch.. en mager
race... men kan nu oxo bedst lide dem med lidt "sul" på kroppen, men det er
jo ikke nemt, hvis det passer Obbe bedst på den måde... Jeg synes at du skal
koncentrere dig om hans "velbefindende" i stedet... Jeg tror at mange gange
så det der tyk/tynd er noget vi ser for meget på.... SÅ tag og kik på ,
hvordan Obbe har det i stedet !

Mange hilsner

Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

Og vi hundechatter på søndage på ICQ
Se mere på http://bufas.homepage.dk/icq.htm

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 24-08-01 23:48

Hej Winther

Hvis din hund er meget aktiv, så skal der ikke herske nogen tvivl om hvad
den skal ha'. Så skal den selvfølgelig have noget foder, med noget mere
krudt i. Altså mere fedt og protein. Og det er specielt fedtet der er
vigtigt, for når den er meget aktiv, går det ud over dens fedt depot.

Jeg har selv nogle meget aktive hunde, og de får et såkaldt højaktivt foder,
med en fedt procent på 20. Og om vinteren inden vi tager ud, giver jeg dem
en halv liter vand med fedtstof i, så de forbrænder det fedtstof først,
inden det går ud over deres eget. Desuden sikre det at hunden får væske nok.

I øvrigt kan der jo også være andre grunde til, at din hund er for tynd.
Hvis den da er for tynd. Er du i tvivl, så få hunden tilset hos dyrlægen
eller en anden sagkyndig.

Hilsen

Jesper

Fra : Winther

Dato : 28-08-01 07:54

Jeg ssiger tak for de mange gode råd

Vh. Winter, som skal have hunden vaccineret i dag, og ved samme lejlighed
får ormebehandlet hunden.

Fra : Winther

Dato : 28-08-01 15:13

> Jeg ssiger tak for de mange gode råd
>
> Vh. Winter, som skal have hunden vaccineret i dag, og ved samme lejlighed
> får ormebehandlet hunden.

Lige kommet tilbage fra dyrlæge, kræet er vaccineret, men den fik ingen
ormemiddel. Min dyrlæge sagde, at det kun er unghunde og drægtige tæver der
har behov for ormemiddel, da undersøgelser viser at hunde over 1 år ikke har
Vh. Winther