Skærme
Fijala 3554
19'', 1600x1200 85+ Hz, shadow mask
Fra : Claus Nielsen

Dato : 22-08-01 21:11

Jeg er på udkig efter en 19'' monitor med shadow mask teknologi -
(altså UDEN de to vandrette streger) - og som ved en opløsning på
1600x1200 kan køre med minimum(!) 85 Hz. At monitoren skal kunne klare
endnu højere opløsninger end 1600x1200 er naturligvis en selvfølge.

Nogen anbefalinger?

Mvh, Claus Nielsen
--
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-08-01 04:56

On Wed, 22 Aug 2001 22:10:50 +0200, Claus Nielsen <cnn@post6.tele.dk>
wrote:

> [...]
>1600x1200 kan køre med minimum(!) 85 Hz. At monitoren skal kunne klare
>endnu højere opløsninger end 1600x1200 er naturligvis en selvfølge.

Nu er det noget siden, at 19' havde min interesse - men skal du have
19' shadow mask rør - så kan du næppe heller komme uden om Hitachi.

Ved også, at Zitech sælger skærme af mærket LG i 19' - der skulle have
en fin billedkvalitet - og disse skærme har et billedrør, der hverken
er ægte tron rør, men heller ikke shadow mask - det er nærmest et tron
rør - blot uden de 2 vandrette streger. (damp wires)

Ellers er markedet for high end CRT skærme (19'-24') stort set i dag
præget af tronskærme - så udvalget og dermed konkurrencen er ikke så
stor, når man fravælger tror-rør muligheden.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Simon Thorgersen

Dato : 26-08-01 14:28

Hej Allesammen

Da jeg sad og surfede på internettet gik min skærm i sort. Musikken spillede
stadig og computeren kørte stadig stabilt som den skulle. Hmmm meget
underligt, jeg checker alle kabler for at se om et af dem skulle være blevet
løst eller noget. Alle kabler sidder som de skal, jeg begynder så at frygte
at mit grafikkort måske skulle være brændt af, og da jeg mærke på det er det
også meget varmt. Jeg får slukket computren ved hjælp af nogle genvejstaster
og begynder at afmontere grafikkortet. Over til skabet for at få fat i mit
gamle ATI kort for at se om det virker - nixen, samme resultat, starter op
som den skal men skærmen er bare sort. Hmmmm, flytter skærmen ind til min
fars computer og sætter den til der, stadig samme resultat, sort som kul.

Skærmen er en Hansol 15". Og hvis nogle skulle tro det havde jeg IKKE dækket
kølehullerne på toppen af skærmen til. Skærmen havde stået tændt i ca. 5
timer da det skete.

Så nu sidder jeg med en gammel HP skærm på 14" som køre i 600 X whatever og
er rund som en fodbold. Der er ingen instillingsmuligheder og billedet står
skævt som bare fanden. Jeg får sikkert også en kanon hovedepine om et par
timer da den stråler mig ihjæl.

I morgen skal jeg have ringet til forhandleren for at få byttet den skærm
som er brændt. Heldigvis er der 3 års garenti og så får jeg en splinter ny.

mvh
Simon Thorgersen,
som lige har bestilt en 19" Samsung 900NF med flat triniton rør =)