Kal. 22 eller 22 mag.
Fra : M Sørensen

Dato : 22-08-01 19:52

Hej NG

Jeg overvejer at købe en salonriffel men er i tvivl hvorvidt det skal være
en alm. kal 22 lr eller en mag, så kommer det gyldne spørgsmål.... Kan
man anvende alm kal 22 ammo i en magnum udgave ?? umiddelbart ser hylster
diameteren ens ud men projektilet når selvfølgelig ikke så langt ud

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : 7C

Dato : 22-08-01 21:01

Da jeg købte min magnum var beskeden at man kan bruge en alm.kal. 22 i en
magnum riffel. Men ikke omvendt.
Man kan ikke bruge en alm. kal. 22 i et magnum magasin. Så du må "håndfodre"
den.

Det virker fint med min magnum. Det eneste minus i mine øjne ved at købe en
magnum er prisen på ammunitionen.

Mvh.

Søren C.
Silkeborg

Fra : The_Killer

Dato : 22-08-01 22:03

Siger du at hvis man putter en magnum patron i en almindelig .22 kan man
sagtens bruge magnumer, det er bare et skud så??

Thomas

7C <speax@speax.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9m12sn$1qsa$1@news.cybercity.dk...

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 22-08-01 22:41

On Wed, 22 Aug 2001 22:01:06 +0200, "7C" <speax@speax.dk> wrote:

>Da jeg købte min magnum var beskeden at man kan bruge en alm.kal. 22 i en
>magnum riffel. Men ikke omvendt.

Har du prøvd ? Kameraten monterte opp en billigmodell i .22 WM og
satte i en vanlig .22 LR patron, og rigga seg til bak et hushjørne med
hyssing, og trakk av. Børsa var i en del etter smellen, men det lekker
MYE kruttgass og dritt bakover !
Antakelig blir det mye trykk i kammeret, på grunn av for mye
headspace... (Vet ikke, men det ser ut til å være den beste
forklaringen)

Dette er antakelig individuelt fra våpen til våpen, men generelt sett
vil jeg være svært skeptisk til å prøve dette. Man _KAN_ skyte 308
ammo i en 30-06 også, uten at våpenet sprenges. Det betyr ikke at man
_BØR_ gjøre det...

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-08-01 11:26

On Wed, 22 Aug 2001 21:40:52 GMT, Jon_Inge@bigfoot.com (Jon Inge Bragstad)
wrote:

> [...]
>Antakelig blir det mye trykk i kammeret, på grunn av for mye
>headspace... (Vet ikke, men det ser ut til å være den beste

Det bør bestemt frarådes at bruge 22LR i en 22WMR! På grund af
forskellen mellem hylsterdiameteren (ca. 0.3mm) vil 22LR patronen ofte
revne da den udvider sig. Selv om den ikke revner vil præcisionen være ganske
uanvendelig.

Man kan benytte et trick og forsigtigt skære kraven af et afskudt!! 22WMR
hylster, hvor efter man indsætter en 22LR i WMR hysteret. Denne metode virker
rimeligt godt, men man skal ikke forvente super præcision.

> [...]
>vil jeg være svært skeptisk til å prøve dette. Man _KAN_ skyte 308
>ammo i en 30-06 også, uten at våpenet sprenges. Det betyr ikke at man

Man kan få en special indsats til at sætte i et 30-06 kammer, således at man
kan anvende .308 ammunition. Et godt eksempel på løsningen af et problem
som man, indtil da, ikke vidste eksisterede. He he

--
-JN-

Fra : Erik Prestmo

Dato : 23-08-01 21:58

Her er et klassisk eksempel på at .2 ikke alltid er .2!

..22 LR er ladet med sk outside-lubricated bullets, derfor er det samme
diameter på kule og hylse.

..22 magnum er ladet med en "alminnelig" kule, mantlet eller kobberbelagt,
derfor er smørning (lubrication) unødvendig.

Dette betyr at kula har .22 kaliber, men hylsa har større diameter, fordi
hele kula ville få plass i hylsa så og si.

Om man ser på dimensjonene, ser man straks at .22 LR, selv om kulediameter
er den samme, har så mye mindre hylsediameter enn .22 Magnum, at det langt
overskrider toleransene i kammeret på en .22 Magnum.

Derfor vil hylsene i .22 LR sprekke, om ikke alltid, så kan man ta gift på
at det skjer på det mest ubekvemme tidspunkt! Det medfører at kruttgasser
og messing partikler kommer bakover i meget stor hastighet, og tar direkte
peiling på skytterens øye.

Derfor må ingen! INGEN!! for alvor drive med slike øvelser, den som tror at
en .22 LR er "bare en .22 LR" har en stygg overraskelse i vente!

Respekter kaliber og kaliber-benevnelser, de er der for en meget god grunn,
nemlig skytterens helse!

DERFOR BENYTTER JEG ANLEDNINGE TIL Å ROPE LITT HER:

..22 LONG RIFLE ER ET TOTALT FORSKJELLING KALIBER FRA .22 MAGNUM!

OM NOEN FORSØKER Å SPARE PENGER PÅ Å SKYTE "BILLIGE" .22 LONG RIFLE-PATRONER
I SIN .22 MAGNUM-RIFLE, SÅ KAN DET VISE SEG Å BLI NOE AV DET DYRESTE
RIFLE-EIEREN NOENSINNE HAR FUNNET PÅ!

Om ammunisjonen til .22 Magnum viser seg å bli for dyr for skytteren, bør
man straks selge riflen og kjøe seg en god .22 LR i stedet! (Hva kan for
øvrig .22 magnum brukes til som ikke .22 LR gjør like godt?

ErikP

Jon Inge Bragstad <Jon_Inge@bigfoot.com> skrev i

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 24-08-01 01:24

On Thu, 23 Aug 2001 22:58:14 +0200, "Erik Prestmo"
<hfandrep@online.no> wrote:

<snip>
>Om ammunisjonen til .22 Magnum viser seg å bli for dyr for skytteren, bør
>man straks selge riflen og kjøe seg en god .22 LR i stedet! (Hva kan for
>øvrig .22 magnum brukes til som ikke .22 LR gjør like godt?

Slakte gris større enn 60 kg slaktevekt.
Seriøst...

Fra : Erik Prestmo

Dato : 24-08-01 05:33

> On Thu, 23 Aug 2001 22:58:14 +0200, "Erik Prestmo"
> <hfandrep@online.no> wrote:
>
> <snip>
>
> Slakte gris større enn 60 kg slaktevekt.
> Seriøst...

OK Jon Inge, men du har mange rifler.......

ep

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 24-08-01 23:09

On Fri, 24 Aug 2001 06:32:40 +0200, "Erik Prestmo"
<hfandrep@online.no> wrote:

<snip>

>OK Jon Inge, men du har mange rifler.......

Men ingen .22 WM... ; )
Kameraten derimot, jobba på en gård med gris, og der hadde de to
slaktegevær - et i .22 LR til smågris, og et i .22 WM for gris større
enn 60 kg...

Jeg bruker selvsagt 243'n... ; )