Spyware?
Fra : Jakob Overgaard

Dato : 22-08-01 17:02

Hej

Spyware...ja, navnet siger lidt sig selv. Men hvad gør Spyware egentlig, og
hvilke programmer bruger Spyware?

Hvis man har mistanke om Spyware, hvordan kan man få det af-/bekræftet og
afinstalleret?

Håber de 2 spørgsmål er konkrete nok

Måske har en af Jer på NG nogle gode links, hvor jeg kan læse mere....

På forhånd tak!!
/Jakob

Fra : Biffer

Dato : 22-08-01 17:35

Hent programmet ad-aware og læs mere på www.lavasoftusa.com

Bif

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 22-08-01 19:29

1000 tak!!!

Jeg ved ikke, om det er normalt. Men programmet fandt 149 mistænkelige filer
(exe + dll o.lign.)

Filerne er fjernet, og jeg synes, det går hurtigere med mit logon på
Stofanet, brugen af Outlook og IE. Det kan dog godt være synsbedrag, men jeg
mener nu alligevel, det går hurtigere. Jeg får heller ikke sådan nogle
mærkelige javascript fejl og debugging beskeder fra IE mere....

Jeg undrer mig over, at så mange filer tilsyneladende var Spyware. Har
installeret og brugt en firewall i mange måneder (NeoWatch). Så jeg forstår
ikke, hvordan jeg kan have så meget liggende?!

Er der nogen af Jer på NG, der ved, hvad følgende filer rent faktisk gør???

- SaveNow
- Whagent
- Cydoor
- eZula
- WebHancer
- OnFlow
- New.Net
- Aureate

Det, jeg frygter, er, at et af programmerne monitorerer mine indtastninger
(og naturligvis logon mm.). Jeg vil ikke lyde paranoid eller "big
brother-agtigt" - men er de nævnte programmer "farlige"?

Hvis nogen af Jer har en kommentar eller nogle links, er jeg ret
interesseret. Tak for dit indlæg Biffer!!!!!

Mvh
Jakob Overgaard

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 22-08-01 20:30

OK - jeg tror, jeg har fundet nogle links nu.....

For f* alt det scheit, jeg har haf tliggende.

Fortsat god aften til alle

/Jakob

Fra : F.Larsen

Dato : 22-08-01 20:31

"Jakob Overgaard" <jko@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> 1000 tak!!!
>
> Jeg ved ikke, om det er normalt. Men programmet fandt 149 mistænkelige filer
> (exe + dll o.lign.)

Ups !

> [...]
> mener nu alligevel, det går hurtigere. Jeg får heller ikke sådan nogle
> mærkelige javascript fejl og debugging beskeder fra IE mere....

Den er god nok. Vi havde en "lege" maskine der var inficeret med ikke nindre en 5
spyWare programmer. Når man startede IE gik der 30 sec hvor browseren gik død
fordi de små sladderhanke skulle ringe hjem og fortælle at "nu går Flemming på
nettet" ;=)

> Jeg undrer mig over, at så mange filer tilsyneladende var Spyware. Har
> installeret og brugt en firewall i mange måneder (NeoWatch). Så jeg forstår
> ikke, hvordan jeg kan have så meget liggende?!

Ditto. På min hjemme PC havde jeg WebHancer installeret i ca. en uge. Jeg fattede
mistanke fordi maskine var langsom at gå på nettet og var ustabil (mere end
normalt). Web sider tog også længre tid at kalde frem (føltes ligesom browseren
"hang" 1/2 - 1 sekund når man klikkede på links

> Er der nogen af Jer på NG, der ved, hvad følgende filer rent faktisk gør???

> [...]

Du kan finde listen over de forskellige programmer her:
http://www.infoforce.qc.ca/spyware/enknownlistfrm.html

Aurate kommer ofte med CometCursor, der er en interresant artikel her som du bør
læse:
http://grc.com/oo/aureate.htm

Der er skrevet mange og lange tekniske beskrivelser af virkemåden. Jeg vil foreslå
at du besøger goggle
http://groups.google.com/googlegroups/deja_announcement.html
og indtaster følgende søgeord: "SpyWare WebHancer" Så skal du nok få aftenen til
at gå ;=)

> Det, jeg frygter, er, at et af programmerne monitorerer mine indtastninger
> (og naturligvis logon mm.). Jeg vil ikke lyde paranoid eller "big
> brother-agtigt" - men er de nævnte programmer "farlige"?

Ikke spor. Kan man stole på folk som bruger så nedrige og fordækte metoder med
personlige oplysninger og et kreditkort nummer eller to ? Nej vbel ! Hvis du har
brugt dit kredit kort - så kontakt banken og fortæl dem hvad der er sket. De vil
nok annulere kortet og give dig et nyt nummer ;=)

> Hvis nogen af Jer har en kommentar eller nogle links, er jeg ret
> interesseret. Tak for dit indlæg Biffer!!!!!

Samlet et par links her:
http://hjem.get2net.dk/Quake2/SpyWare/

Lidt mere:
http://www.cexx.org/adware.htm

--
Flemming
Stop vandviddet http://www.StopCopyDan.dk/

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 22-08-01 21:21

> [...]
død
> fordi de små sladderhanke skulle ringe hjem og fortælle at "nu går

Præcis!

> [...]
browseren
> "hang" 1/2 - 1 sekund når man klikkede på links

Websider tog en evighed også for mig. Kunne ikke have mere end 5 sider åbne
af gangen ) Bare med 2 sider åbne kunne jeg næppe afspille noget i WinAmp
før det hakkede og lavede ged i det.

> Du kan finde listen over de forskellige programmer her:
> http://www.infoforce.qc.ca/spyware/enknownlistfrm.html

Genialt

> Aurate kommer ofte med CometCursor, der er en interresant artikel her som
du bør
> læse:
> http://grc.com/oo/aureate.htm

Hmm..

> [...]

De vil
> nok annulere kortet og give dig et nyt nummer ;=)

Et af de bedste forslag jeg har hørt længe. Men hvis der er tale om en eller
anden form for misbrug, så hæfter jeg vel selv for det, ikke? Banken kan jo
principielt være ligeglad.

Men jeg tror, jeg skal hyggesnakke lidt med min bankmand i morgen *gg*

Tak for de mange links, Flemming. Jeg tror vist aftenen er helliget lidt
studieaktivitet i Spyware :)

Mvh
Jakob Overgaard

NB: Jeg har været naturligvis været inde på www.stopcopydan.dk allerede da
websiderne kom på banen. Er stadig af den opfattelse, at CopyDan bruger
muligheden for afgifter på en forkert måde. Det er det samme som at lægge
afgifter på gulvbrædder, fordi en tømre kunne foreventes at lave sort
arbejde. De ønskede afgifter spiller ingen steder! Bemærkelsesværdigt, at
både salg af blanke cd'er og indspillede cd'er er gået i stå - makes you
wonder doesn't it? Øgede afgifter er måske en umiddlebar løsning, men den
løser kun et symptom - ikke selve problemet.

Fra : F.Larsen

Dato : 22-08-01 23:16

> Et af de bedste forslag jeg har hørt længe. Men hvis der er tale om en eller
> anden form for misbrug, så hæfter jeg vel selv for det, ikke? Banken kan jo
> principielt være ligeglad.

Det er din pligt at kontakte banken hvis du mener at der kan være mulighed for
misbrug. Lad dem afgøre om du skal have et nyt kort eller ej, så bliver det deres
problem og ikke dit hvis det går galt.

> Men jeg tror, jeg skal hyggesnakke lidt med min bankmand i morgen *gg*
>
> Tak for de mange links, Flemming. Jeg tror vist aftenen er helliget lidt
> studieaktivitet i Spyware :)

Ja, som sagt, har jeg selv været turen igennem, så det var min fornøjelse at
hjælpe.
Jeg har ihvertfald ændret en del på den måde som jeg går på nettet ... efter en
god gang SpyWare

> [...]
> websiderne kom på banen. Er stadig af den opfattelse, at CopyDan bruger
> muligheden for afgifter på en forkert måde.

PS: ja, lad os håbe at politikerne vågner op, loven er forældet ...

Flemming

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-08-01 05:50

"F.Larsen" <N0Spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> hjælpe.
> Jeg har ihvertfald ændret en del på den måde som jeg går på nettet ...

Jeg har fulgt tråden om SpyWare og har været inde og kigge på det program
som ligger hos www.lavasoftusa.com men jeg kan ingen oplysninger finde om
programmet er freeware eller hvad??

Hvis et program kommer med SpyWare og SpyWare fidusen bliver fjernet, kan
man så stadig bruge programmet??

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Arne

Dato : 23-08-01 09:07

In articleID <b60h7.10416$3q.344656@news010.worldonline.dk>,
«Finn Jensen» says...

> Jeg har fulgt tråden om SpyWare og har været inde og kigge på det program
> som ligger hos www.lavasoftusa.com men jeg kan ingen oplysninger finde om
> programmet er freeware eller hvad??

Der er en gratis version og en betalt version. I den betalte medfølger
der en modul som ligger og checker for spyware kontinuerlig.

> Hvis et program kommer med SpyWare og SpyWare fidusen bliver fjernet, kan
> man så stadig bruge programmet??

Noen ganger, men bestemt ikke alle. Men jeg forstår ikke at du fortsat
vil stole på noen som har narret dig til at vederegive oplysninger om dig
selv???

Regards
Arne
--
Proxomitron http://www.flaaten.dk/prox/
Discussion http://asp.flaaten.dk/pforum

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 23-08-01 09:11

> Jeg har fulgt tråden om SpyWare og har været inde og kigge på det program
> som ligger hos www.lavasoftusa.com men jeg kan ingen oplysninger finde om
> programmet er freeware eller hvad??

Du kan downloade en gratis version, som har visse begrænsninger. Dvs., at
hvis du køber en licens til programmet, vil du få nogle flere funktioner

> kan
> man så stadig bruge programmet??

Er ikke eksperten, men min KaZaA benægtede mig efter at have ryddet op i det
¤#¤!!"*@#!! SpyWare *gg* Og Lavasofts program er jo handy til hver en tid

Måske er det ikke tilfældet i "kazaa-lignende-programmer". Og måske er en
efterspørgsel af andre mulige programmer noget, vi kunne tage med over i
dk.edb.internet.software....

Igen, så er jeg ikke ekspert. Men jeg er ret glad for hjælpen her i NG om
sikkerhed. Der er ingen tvivl: Min computer er blevet væsentlig hurtigere,
og jeg har gjort mig en erfaring

Mvh
Jakob

Fra : F.Larsen

Dato : 23-08-01 20:17

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Hvis et program kommer med SpyWare og SpyWare fidusen bliver fjernet, kan
> man så stadig bruge programmet??

Det kan du ikke være sikker på da flere af disse programmer downloader installeres
sig ubemærket f.eks. når du er væk fra computeren.

Hvis du benytter disse programmer støtter du indirekte SpyWare - og det er vel
ikke meningen vel ?

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-01 19:32

Den Thu, 23 Aug 2001 00:15:34 +0200 skrev F.Larsen:
>"Jakob Overgaard" <jko@mail1.stofanet.dk> wrote in message

>PS: ja, lad os håbe at politikerne vågner op, loven er forældet ...

Det er SVJV kun et par måneder siden den blev ændret, så de fik
muligheden...

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows 2000 is actually the OS that
startet as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-08-01 07:49

On Wed, 22 Aug 2001 20:28:56 +0200, "Jakob Overgaard"
<jko@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg undrer mig over, at så mange filer tilsyneladende var Spyware. Har
>installeret og brugt en firewall i mange måneder (NeoWatch). Så jeg forstår
>ikke, hvordan jeg kan have så meget liggende?!

Nu kander jeg ikke NeoWatch, men det er ikke sikkert den blokerer for
trafik FRA din maskine.

Zonealarm blokerer begge veje. Man skal specielt give hvert enkelt
program lov til at gå på internet. På den måde opdages alle
spion-programmer.

Kurt Brixen

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 23-08-01 09:18

> Nu kander jeg ikke NeoWatch, men det er ikke sikkert den blokerer for
> trafik FRA din maskine.

Hm...det var faktisk en skarp iagttagelse. JEg tror faktisk ikke, at
NeoWatch blokerer FRA min maskine.

> Zonealarm blokerer begge veje. Man skal specielt give hvert enkelt
> program lov til at gå på internet. På den måde opdages alle
> spion-programmer.

Ret interessant - skal til at læse lidt mere om programmet på deres www

Hygge
/Jakob

Fra : Gert Philipsen

Dato : 23-08-01 13:48

"Kurt Brixen" <nospam@to.brixen.as> skrev i en meddelelse
> Zonealarm blokerer begge veje. Man skal specielt give hvert enkelt
> program lov til at gå på internet. På den måde opdages alle
> spion-programmer.

Det er også min erfaring. Derfor undrer det mig, at CyDoor slet ikke
optræder i ZoneAlarms liste over programmer - selv om jeg ar KaZar
installeret.

Gert Philipsen
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Martin Schultz

Dato : 23-08-01 14:25

On Thu, 23 Aug 2001 14:48:06 +0200, "Gert Philipsen" <gert@begavet.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er også min erfaring. Derfor undrer det mig, at CyDoor slet ikke
>optræder i ZoneAlarms liste over programmer - selv om jeg ar KaZar
Det skyldes sansynligvis at cydoor kun henter og sender data via
programmer som kazaa og IE. Den gør det vist ikke selv.

Fra : SubDue

Dato : 23-08-01 16:02

"Gert Philipsen" Skrev:

> [...]

Nej

> Det er også min erfaring. Derfor undrer det mig, at CyDoor slet ikke
> optræder i ZoneAlarms liste over programmer - selv om jeg ar KaZar
> installeret.

Fordi Cydoorprogrammet er en del af KaZar.
Du godkender i ZA om du vil tillade KaZar at køre. Gør du det
tillader dermed også Cydoor at køre.

Derfor kan ZA ikke finde og blokere for spyware.
ZA eller andre firewalls kan heller ikke blokere for trojanske
heste som er en del af et andet program som du godkender.

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-08-01 07:52

> [...]
> 1000 tak!!!
>
> Jeg ved ikke, om det er normalt. Men programmet fandt 149 mistænkelige

Jeg har lige selv hentet ad-award men fandt kun en enkelt fil og det var en
cookies fra doubleclick.
Ville være rart at kunne opsætte et filter for hvilken coockies man ville
modtage uden at fravælge muligheder for helt at lukke af for cookies.

--
Venlig hilsen
Finn Jensen

Fra : Arne

Dato : 23-08-01 09:09

In articleID <8L1h7.10431$3q.346227@news010.worldonline.dk>,
«Finn Jensen» says...
> Ville være rart at kunne opsætte et filter for hvilken coockies man ville
> modtage uden at fravælge muligheder for helt at lukke af for cookies.

Det kan du gøre på mange forskellige måder. Du kan sette alle
*doubleclick* du kjenner i din "restricted zone" - du kan legge dem i din
hosts fil - du kan bruge Proxomitron eller Webwasher .... Frit valg.

Regards
Arne

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-01 19:43

Den Thu, 23 Aug 2001 08:52:22 +0200 skrev Finn Jensen:

> [...]
>Ville være rart at kunne opsætte et filter for hvilken coockies man ville
>modtage uden at fravælge muligheder for helt at lukke af for cookies.

Edit -> preferences -> security and privacy -> cookies
Sæt kryds i "warn me before storing a cookie"

Når den så kommer og spørger om du vil acceptere en cookie skal du blot
sætte kryds i "Remember this decision" inden du clicker enten "yes" eller
"no".

(Beskrivelsen passer på Mozilla 0.9.3 - der er måske ikke muligt i gamle
browsere).

Mvh
Kent

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 23-08-01 20:09

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) writes:

> Når den så kommer og spørger om du vil acceptere en cookie skal du blot
> sætte kryds i "Remember this decision" inden du clicker enten "yes" eller
> "no".

Det skal siges at en cookie ikke noedvendigvis er noget skidt. Det er
et praktisk redskab at bruge for en web-udvikler. Saa man skal ikke
automatisk sige nej til alle cookies, kun hvis det er fra et sted man
ikke stoler paa.

Fra : F.Larsen

Dato : 23-08-01 20:33

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> et praktisk redskab at bruge for en web-udvikler. Saa man skal ikke
> automatisk sige nej til alle cookies, kun hvis det er fra et sted man

Enig. Selv har jeg sat IE op således at der per default ikke accepteres cokkies,
kun fra sites som jeg "truster". IE har nemlig den smarte feature at man kan have
flere kategorier af internet sider og at de hver kan have deres egen
sikkerhedsopsætning. Efter mit lille møde med WebHancer så har jeg ændret surfer
sikkerheden således at normale internet sites ikke kan afvikle Java eller acticve
Scripts, men kun sites som jeg truster. Endvidere er alle kendte SpyWare servere
sat i "restricted" zonen...

Nu når vi er ved det så fandt jeg en interresant arikel om microsofts globale
"shared" cookies. De har virkelig slået knude på sig selv for at spore sine
brugere på tværs af serverne. Detskal nævnes at jeg selv har prøvet mekanismen der
står på siden og ... den er god nok ;=) ::
http://www.pc-help.org/privacy/ms_guid.htm

Fra : Peter Brown

Dato : 01-10-01 02:09

En rigtig god beskyttelse mod de "slemme" cookies er programmet
"SpyBlocker", som kan hentes på adressen:
http://www.morelerbe.com/spyblocker
Programmet er freeware, så vidt jeg husker.

Efter at jeg fik det installeret, finder min Ad-Aware næsten aldrig spy
filer mere.

Kører du windows ME eller XP, se speciel instruktioner et sted inde på deres
side.

PCDoc