Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ram og Billedbehandling
Fra : Jeppe Møller

Dato : 22-08-01 16:45

   -Jeg sidder og funderer over at skulle investere i ny ram.
Jeg har pt. 196 ram fordelt over 64mb pc100 + 128mb pc133.
Mit mother board kan sagtens køre pc133 og jeg overvejer derfor at
købe 256mb og køre med rent pc133 hvilket betyder jeg ender ud med at
have 384mb.
Spørgsmålet er så om det kan betale sig? (selvom rammen er afsindig
billig for tiden)
Jeg kører Photoshop og jeg bemærkede den anden dag at jeg var nede på
23% ledige af mine systemresourcer, men kan Windows overhovedet finde
ud af at bruge al den ekstra ram den får? -jeg har hørt andet!

Nogen der har erfaringer med ram og billedbehandling som kan hjælpe?

vh
/Jeppe

ps.
-har derudover 650mhz duron processor og at athlon motherboard der kan
tage optil 1400 mHz- men rammene først...

Fra : Pia

Dato : 22-08-01 17:19

jeg har kørt med 384 og kan mærke forskel i win98 da jeg fik det, det er
specielt når man bruger plugins på store filer, mange lag osv.

Til gengæld har jeg nu 512 og har haft MANGE underlige fejl og crashes, ofte
når jeg arbejdede med store vigtige filer. Blå skærm, 0D fejl, Photoshop død
mm. På min win2000 maskine med samme mængde RAM har jeg ingen problemer (men
arbejder dog ikke så meget med grafik på den).

Jeg har hørt, at win98 kan blive ustabil og ikke finde ud af for meget mem.
Så det er muligt, du skulle overveje win2000 hvis du vil have mere. Jeg skal
snart ominstallere den anden boks (som har den store skærm) - men det kan du
nok ikke vente på at høre om.

Når jeg snakker store filer, så er det fx en tiff fil på 80 MB i original
som ender med at have 5-10 lag med kopier af sig selv og andet godt.

:Pia

Fra : Peter Andersen

Dato : 22-08-01 21:32

"Pia" <cantering@yahoo.com> wrote in message
> [...]
(men
> arbejder dog ikke så meget med grafik på den).

Kan klart anbefale Win2k det er klippestabilt hvis man ikke render ind i
hardware problemer e.l.. Har kørt med alt fra 64MB til nu 1500MB RAM og
Photoshop ænder gevaldigt af det!!
Men egentlig er det jo ikke noget problem for øjeblikket da RAM priser
ligger hvor de gør!
Så et godt råd: køb for hvad du har råd til... Minimum 256MB. Men ved
Photoshop og store filer er det allerede for lidt.
1500MB syntes jeg er optimalt, selv om jeg ikke er tilfreds med Winblows
måde at håndtere det på... men det er en anden sag.

Fra : Bjerre / Sidebanen

Dato : 23-08-01 00:30

"Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote in message

> 1500MB syntes jeg er optimalt, selv om jeg ikke er tilfreds med Winblows
> måde at håndtere det på... men det er en anden sag.

Du lyder som en Linux'ist ???

Bo//

-linux bruger vi når det skal være stabilt, men ikke brugervenligt....

Fra : Peter Andersen

Dato : 23-08-01 08:05

"Bjerre / Sidebanen" <post@sidebanen.dk> wrote in message

> "Peter Andersen" <peterandersen@e-box.dk> wrote in message

> Du lyder som en Linux'ist ???
`
Jo.. Hvis jeg kunne få alle mine Adobe programmer til Linux og det køret som
det skulle ville eg da klart bruge det.
Men det kommer nok..

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-08-01 07:44

> 1500MB syntes jeg er optimalt, selv om jeg ikke er tilfreds med
Winblows
> måde at håndtere det på... men det er en anden sag.

Hvad mener du ?

Windows håndtere rammen ganske fint.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-08-01 07:43

"Pia" <cantering@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mm. På min win2000 maskine med samme mængde RAM har jeg ingen
problemer (men
> arbejder dog ikke så meget med grafik på den).

Lyder som defekt ram, eller du presser det for hårdt med FSB
eller CAS2 tider.

> Jeg har hørt, at win98 kan blive ustabil og ikke finde ud af
for meget mem.

Ikke korrekt, har kørt win98 med 512 Mbyte uden problemmer.

> [...]
mere. Jeg skal
> snart ominstallere den anden boks (som har den store skærm) -

Win2k er langt mere stabilt og sikkert end win98, så det er ikke
noget dum ide.

> Når jeg snakker store filer, så er det fx en tiff fil på 80 MB
i original
> som ender med at have 5-10 lag med kopier af sig selv og andet
godt.

Så er meget ram bestemt en fordel.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-08-01 18:49

"Jeppe Møller" <JeppeM@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have 384mb.
> Spørgsmålet er så om det kan betale sig?

Ja nu nævner du jo ikke dit styresystem, men følgende er dårlig til at
udnytte mere end 128 mb.ram. Og det er "95/98/ME
Mvh Kim

Fra : Lotte M

Dato : 22-08-01 19:41

"Kim Nielsen" <kimn@c.dk> skrev

> Ja nu nævner du jo ikke dit styresystem, men følgende er dårlig til at
> udnytte mere end 128 mb.ram. Og det er "95/98/ME

Win ME/256 ram samarbejder fint på min computer - hvad er
din kilde?

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-08-01 20:37

Kim Nielsen skrev i meddelelsen
<3b83f08c$0$9236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Ja nu nævner du jo ikke dit styresystem, men følgende er dårlig til at
>udnytte mere end 128 mb.ram. Og det er "95/98/ME
>Mvh Kim

Og det er så forkert.

--
Anders Houmark

Fra : Karsten Olesen

Dato : 22-08-01 20:57

"Anders Houmark" <alfaman@NOSPAMmobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Kim Nielsen skrev i meddelelsen
> <3b83f08c$0$9236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

*****************

ME har den svaghed at reservere ram til visse opgaver,
men glemmer at annulere disse reserveringer bagefter...
Så en ME der har kørt længe vil efterhånden
dø, eller komme med blå skærm...

MVH

Fra : SEB

Dato : 22-08-01 19:12

Jeppe Møller skrev:

> Nogen der har erfaringer med ram og billedbehandling...

Prøv og se PC WORLD nr. 10/2001. Her er der en artikel, der
beskriver, hvor meget man får ud af at opgradere med mere RAM.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-08-01 19:58

"Jeppe Møller" <JeppeM@groenjord.dk> wrote in message
> [...]
> 23% ledige af mine systemresourcer, men kan Windows overhovedet finde
> ud af at bruge al den ekstra ram den får? -jeg har hørt andet!

Hej Jeppe...

Jeg mener at Windows 98, SE og ME ikke kan lide at kører over 128 Mb ram...

Det har jeg også erfaret,,

Da jeg havde 128 Mbit ram. Husker jeg ikke at der var specielle problemer...
Men da jeg begyndte at opgradere med mere ram,, forsvandt ram´ne ud i den
blå luft,, og kom ikke tilbage (ledige) før en genstart... Det resulterede i
at computeren ofte gik næsten død, og blev meget sløv....

Jeg troede at jeg havde for lidt ram,, men det hjalp ikke rigtigt da jeg
købte flere ram...!

Der blev ram´ne slugt efter ca. 30 minutter.... Jeg prøvede så at
indstallere en hukommelse oprydningsprogram... Men selvom pc´en ikke stod og
lavede noget aktivt.. kunne man se hvordan kurven blev lavere og lavere...

Nu har jeg 896 MB ram... ME kunne slet ikke starte op...

Nu kører jeg Windows XP,, og er pludselig blevet meget glad for min pc

Systemet siger i øjeblikket:

Total Physical Memory (MB)

Total: 895,5
Available: 532,51
System cache: 633,8

Fra : Karsten Olesen

Dato : 22-08-01 20:23

> [...]

> 23% ledige af mine systemresourcer, men kan Windows overhovedet finde
> ud af at bruge al den ekstra ram den får? -jeg har hørt andet!
****************
Jeg har 128 Mb. og arbejder udmærket med enddog mange billeder
åbent samtidig.
På et tidspunkt nåede jeg grænsen med 100 billeder i Photopaint...

Er din PC hurtig nok, harddisk mv., så er en swap-fil
en ganske hurtig og rar ting ved heavy load !

MVH

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-08-01 07:45

> [...]
Photopaint...

> Er din PC hurtig nok, harddisk mv., så er en swap-fil
> en ganske hurtig og rar ting ved heavy load !

Enig har selv 512 Mbyte i min win2k maskine, og en swap fil på
minimum 512 Mbyte.

Men Swap er ALTID meget meget langsommere end ram !

Fra : Kim Nielsen

Dato : 22-08-01 21:47

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-08-01 07:42

> [...]
> ud af at bruge al den ekstra ram den får? -jeg har hørt andet!
>
> Nogen der har erfaringer med ram og billedbehandling som kan

Det gør en stor forskel, hvis du arbejder med store billeder.