Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lovgivning vedr. brug af billeder
Fra : Klaus

Dato : 22-08-01 14:11

Hvordan er lovgivningen for brug af billeder som jeg selv har taget med mit
digitalkamera?

Må jeg tage et billede af en person uden at spørge ham om lov og derefter
bruge billedet?

Hvis ikke må jeg så bare gemme billedet privat, altså uden fremvisninger
mv.?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-08-01 15:20

Klaus wrote:

> [...]
> bruge billedet?
>
> Hvis ikke må jeg så bare gemme billedet privat, altså uden fremvisninger

Du finder svar på alle dine spørgsmål på flg. URL:

Hvis din newsreader deler linket i to liner, så virker det ikke, og så
er du nødt til at kopiere det manuelt over i browserens lokations felt.

http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?url_o_pth=1%2C210%2C215%2C225&sogeord=&ttype=&tilbage=&frame=right&type=full&o_id=1526&emneord=

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-08-01 15:13

Klaus vreettee in meeseaagjee
<3b83af4d$0$266$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[...]

> Må jeg tage et billede af en person uden at spørge ham om lov og derefter
> bruge billedet?

Det kommer i sidste ende an på hvor billedet er taget (offentligt sted <>
ikke offentligt sted).
http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?url_o_pth=1%2C210%2C215%2C225&sogeord=&ttype=&tilbage=&frame=right&type=full&o_id=1526
og
http://www.journalistforbundet.dk/coma.asp?url_o_pth=1%2C210%2C215%2C225&sogeord=&ttype=&tilbage=&frame=right&type=full&o_id=1903
indeholder megen god information om emnet.

[...]

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Klaus

Dato : 22-08-01 18:11

Ok, tak for linkene.

Er en alm. gang på en handelsskole "frit tilgængeligt"?

Fra : Morten Skov Nielsen

Dato : 22-08-01 18:46

er der nogen der har billeder taget med ovenstående kamera...jeg overvejer
nemlig at købe et, men vil gerne se kvaliteten før jeg køber..

på forhånd tak

MSN

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 22-08-01 19:36

Klaus vreettee in meeseaagjee
<3b83e784$0$9139$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

[...]

> Er en alm. gang på en handelsskole "frit tilgængeligt"?

Med det forbehold at jeg ikke er jurist eller har anden uddannelse omkring
lovgivning og udøvelsen af denne vil jeg mene ja.
En handelsskole er trods alt ejet af det offentlige og alle og en hver kan
komme og gå der som de vil.
Dog er der f.eks. mange butikker som ikke tillader folk at tage billeder i
butikken, selv om alle også kan komme og gå der. Der kan muligvis være en
tilsvarende regel på den omtalt skole.
Hvis jeg var dig vil jeg nok:
1) spørge den du har taget billedet af
eller
2) spørge rektor, direktøren eller hvad i nu kalder chefen for stedet.

[...]

Fra : Gopher

Dato : 23-08-01 15:23

Prøv evt. også at se under forbrugerombudsmanden.
Der er en fortolkning af disse love.
Jens
www.modellerne.dk