mac med "spøgelse"
Fra : james

Dato : 22-08-01 13:26

Vi har en dejlig Cube (interessant nok, ville min bror købe én mere, da
han hørte at produktionen var indstillet. De er alle udsolgt i DK!!) og
en ældre Performa. Performa'en virker helt fint til vores regnskab osv,
så vi bruger den stadig til den slags. MEN for 14 dage siden, begyndte
den at vågne op af sig selv. Der er ingen auto on i control panelerne og
jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor den starter af sig selv lige
pludselig......

Idéer?

-james

Fra : J.C. Voss

Dato : 22-08-01 13:26

james <airthy@post5.tele.dk> wrote:

> jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor den starter af sig selv lige
> pludselig......

Hvilket system er der på? Har du tjekket indstillingerne i tænd og sluk?

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : james

Dato : 22-08-01 15:38

Idet den er en Performa og ikke kan leve med de nyere styresystemer er den på
OS 8.5. Tænd og sluk i controlpaneller? Der er ingen der, med mindre
funktionen er gemt væk et sted........

-james

Fra : J.C. Voss

Dato : 22-08-01 16:38

james <airthy@post5.tele.dk> wrote:

> Tænd og sluk i controlpaneller? Der er ingen der, med mindre
> funktionen er gemt væk et sted........

Kig under energibesparelse, der er et faneblad der hedder tænd og sluk.

Fra : james

Dato : 22-08-01 17:17

Jeg har ingen energibesparelse..........

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 22-08-01 22:17

Hej,

Hvis den som min 6200 har et infrarødt øje til
fjernbetjening, kan det måske forekomme, at en af
årstidens kraftige, lavstående solstråler kan
skinne ind i øjet og tænde den. Det har jeg i
hvert fald oplevet ved mit hifi-anlæg.

Hilsen Søren

++++++++

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-08-01 01:10

Hej James

Det ville være rart at vide modelnummeret og om det er en PowerMac,
styresystem version osv.

Men hvis jeg nu går ud fra, det _er_ en PowerMac Performa, så kan det være
en ganske simpel ting. Men en ting, der kan være ret kostbar alligevel....

Hvis den i kontrolpanelet 'Energibesparelse' er sat til 'genstart efter
strømsvigt', kan det være en indikation for to ting.
1. Der er noget galt med strømforsyningen i computeren, der får spændingen
på indgangskredsløbet til at svigte / falde under den spænding, der vil
aktivere genstarten.
2. At der er periodiske fatale spændingsfald på jeres almindelige
el-installation. Dette vil ligeledes aktivere genstarten efter strømsvigt.

Dette kan svjv. kun ske på PowerMac / Performa 5400, 5500, selvom disse har
en almindelig tænd/sluk knap bagpå. Man tænder for maskinen bagpå og
'slukker' den ellers ved at vælge 'Luk ned' fra 'Speciel' menuen. Dvs., der
er strøm på indgangskredsen hele tiden, selvom computeren er slukket. Og
man tænder jo igen for disse to modeller på keyboardet som på alle andre
nyere PowerMacs.

- Så check lige, om Energibesparelse er sat til 'Start igen efter
strømsvigt'. Er den det, så prøv at slå det fra og se, om den stadig laver
de samme numre. Gør den det, så tror jeg, det er strømforsyningen i
computeren, der er ved at stå af, og det er en rep. udg. på 1500-2000kr.
for de fleste PPC Performaer.

mvh. Erik richard

james wrote:

> [...]
> den at vågne op af sig selv. Der er ingen auto on i control panelerne og
> jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvorfor den starter af sig selv lige

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : james

Dato : 23-08-01 10:05

Tak Erik

> Det ville være rart at vide modelnummeret og om det er en PowerMac,
> styresystem version osv.

Det er en 6200 PowerMac Performa med OS 8.6

> Hvis den i kontrolpanelet 'Energibesparelse' er sat til 'genstart efter
> strømsvigt', kan det være en indikation for to ting.

Men der ER ingen energibesparelse kontrolpanel. Jeg har været i Apple hjælp
for at finde løsningen på det her autostart, og det var også mit første bud
efter at have læst...men kontrolpanelet findes ikke.....

> Dette kan svjv. kun ske på PowerMac / Performa 5400, 5500, selvom disse har
> en almindelig tænd/sluk knap bagpå. Man tænder for maskinen bagpå og
> 'slukker' den ellers ved at vælge 'Luk ned' fra 'Speciel' menuen.

Vi slukker for den enten ved at vælge luk ned fra speciel menuen, eller bare
ved at trykke på "Tænd" knappen på keyboard, som så resulterer i et spørgsmål:
Vil du lukke ned. Det har vi jo gjort i snart mange år, men det er først nu at
problemet er opstået. (for 14 dage siden)

MEN da vi købte Cube'en, flyttede vi Performa nærmere vinduet. Som én af de
andre hjælpsomme skrev: måske er det den nedadgående sol som var
årsagen....med påvirkningen af infrarødvinduet. Men la' mig sige at det er
årsagen...bare for interesse's skyld. Hvordan stopper man det så? Når jeg
lukker ned, starter den igen om ca 5 minutter! Så solen er ikke nødvendig nu.
Hvis det var strømforsyningen, ville det ikke også svigte mens den er tændt?
Det gør den aldrig.

??????

-james

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-08-01 13:02

Hej James

james wrote:

> Det er en 6200 PowerMac Performa med OS 8.6

OK.

> Men der ER ingen energibesparelse kontrolpanel. Jeg har været i Apple hjælp
> for at finde løsningen på det her autostart, og det var også mit første bud
> efter at have læst...men kontrolpanelet findes ikke.....

Har du en DiskWarrior 2 et eller andet sted? - så prøv at køre den og derefter
Norton SpeedDisk for lige at rydde op. Prøv så at hente kontrolpanelet
'Energibesparelse' ud fra systemet med TomeViewer og installer den og slå alle
autofunktioner fra.

Hvis I kører med screensavers ala After Dark, så smid det ud! - AD kan lave
autostarter. Det har jeg prøvet på min 7200. Problemet med AD, er bla. at den
ikke kan 'holde på' de gemte indstillinger i længere tid.

Istedet skal i i 'Energibesparelse' sætte den til, at skærmen går på vågeblus'.

> [...]
> Vil du lukke ned. Det har vi jo gjort i snart mange år, men det er først nu at
> problemet er opstået. (for 14 dage siden)

Hm... Nu kan jeg ikke huske det, men sidder den 'fysiske' tænd og sluk kanp på
selve CPU'en på fronten eller bagpå? - For hvis den sidder bagpå, er den med i
gruppen med 54/5500

> [...]
> Hvis det var strømforsyningen, ville det ikke også svigte mens den er tændt?

Sæt et sort stykke tape over den infrarøde føler, så skulle der blive blokeret
effektivt.

Har i nogen kilder med radiobølger i nærheden? - evt. et kabel til en fax?

Og mht. om den ikke ville slukke/tænde under arbejdet. - Ikke nødvendigvis hvis
det kun er stand-by kredsløbet, der er noget galt med. Den sættes helt ud af
funktion, når computeren er tændt. Og den aktiveres først igen efter nedlukning
fra keyboardet.

En anden ting. Har I checket kablet fra keyboard til CPU? - Har I checket om der
er kommet et eller andet i klemme i tænd/sluk kanppen på keyboardet?.

mvh. ERik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-08-01 14:13

> Har i nogen kilder med radiobølger i nærheden? -

radiobøælger ligger ikke i samme frekvensområde som infrarød....

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-01 02:43

- Morten

- Det er jeg udmærket klar over, - og det er ikke det, det drejer sig om
her. Hverken en IR eller UV sensor kan påvirkes af radiobølger, men det
kan den elektronik, der ligger _bag_ ved selve sensorerne. Den
elektronik kan fx. påvirkes af en bestemt bølgelængdes spejlfrekvens, -
dvs., enten den dobbelte eller den halve bølgelængde. Og da hver enkelt
bølgelængde har mere end en enkelt spejlfrekvens, så er der rent faktisk
utallige muligheder for påvirkning af den bagved liggende elektronik.

Både en sender og modtager til en IR eller UV sensor omsætter det
lyssignal, der påvirker sensorerne vha. en kondensator, og en
kondensator er en ganske glimrende 'antenne', og under de 'rigtige'
omstændigheder, - så går det bare agurk.

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> radiobøælger ligger ikke i samme frekvensområde som infrarød....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-08-01 15:06

In article <3B84C72C.DF885DC2@post5.tele.dk>,
> [...]

> for at finde løsningen på det her autostart, og det var også mit første bud
> efter at have læst...men kontrolpanelet findes ikke.....

Man kunne jo prøve at resette PRAM....

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 24-08-01 11:39

Løsning:

Køb noget "krympe-flex" hos din radiohandler.

Skør strømkablet "stikkontakt-mac) over.

Sæt en kontakt på det ene kabel og lod det andet samme igen. Husk at brug
krympeflexen her!

Lad kablet med kontakten løbe således at kontakten nemt kan betjenes.

Når du slukker din mac... sluk også på kontakten.

Så starter den vist aldrig af sig selv mere... og gør den... så vil jeg
gerne høre om det igen

Thomas

Keep it simple...