Led på rorpinden
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-08-01 11:50

Rorpinden på min sejlbåd kan ikke løftes op under vendinger mv., hvilket
betyder at rorsmanden skal ret langt frem i cockpittet for at komme fra den
ene side af pinden til den anden. Børn og gaster kommer desuden nemt i
konflikt med styringen.

Jeg kan ikke sætte et led på enden af pinden oven på roret, da rorpinden går
under løjgangen der er placeret oven på hækken. Jeg vil derfor gerne save
rorpinden over og montere et hængsel. Men det skal jo være et forbandet
solidt hængsel, for at stå uden rorpind i en brandstorm i en 18 ford sejlbåd
!!! Eller bare i en havn med kurs mod en 45 fods luxus ketch; ok
forsikringen er i orden, men alligevel.

Hvor kan jeg få et så solidt hængsel? Eller kan jeg få min smed til at lave
et af rustfrit stål?

mvh

Erik Breum Petersen
Winterthur, Sailfish Assens

Fra : Henning

Dato : 23-08-01 14:24

Hej Erik,

Du skal tage 2 stykker rustfri plade ca 3 mm tyk, der har højde som
rorpinden og en længde på ca 15 cm. Så skærer du rorpinden over 3-5 cm
fra vor den skal bukke (Mod håndtaget). Du han evt. skære skråt, så
falder pinden ikke længere ned end den er nu. Du skal nu holde
rorpinden sammen igen, og mærke op til to gennemgående huller i den løse
del og et i den del der sidder på roret. De rustfri plader skal have de
samme huller og derefter monteres med gennemgående bolde. To i den løse
del og en i den faste. Bolden i den faste vil nu virke som hængsel. Husk
skiver og låsemøtrikker, så han du justerer hvor stram den skal være.

Mvh
Henning

http://www.kandu.dk/

Fra : N/A

Dato : 27-08-01 09:56

Fra : Morten Guldager

Dato : 27-08-01 09:56

On Mon, 27 Aug 2001 08:15:00 +0200, Erik Breum Petersen <breum@hehe.com> wrote:
>Jeg havde tænkt på noget lignende, men med et stort stykke metal der så skal
>dække tre sider på den ende med to bolte, spm jeg havde tænkt mig at sætte
>på den faste del. I stedet for at skære det skråt (god ide) havde jeg tænkt
>mig at lave en lille flap på beslaget de gå ud over den løse del.
> Mine bekymringer på det er om træet kan holde der hvor træet bruges som en
>del af hængslet. Måske skal man fore det med et rør? Men sp bliver der bare
>endnu mindre gods tilbage i træet.

Jeg ville fortsætte af det spor, men forstærke yderligere. Jeg ville også
forstærke enden af den del af rorpinden der bliver den "løse". Brug noget
U-profil som du sætter på stumpen, og så noget mere U-profil i en lidt stører
version til at lave selve hængslet.
En 8 eller 10mm bolt er sikkert god nok som aksel.

/Morten