Hjemmenetværk. Ping driller ???.
Fra : bbj

Dato : 22-08-01 09:04

I mit hjemmenetværk (4 stk) er der efter lang tids stabil drift kommet
kludder i systemet. Jeg forsøger med diverse testprogrammer at finde
årsagen. (net view, ipconfig, ping ....)
Jeg kan pinge på de enkelte pc'ers navne => OK, men med ping ip-nummer
er der not found ??? Ping 127.0.0.1 er selvfølgelig ok.
Jeg har prøvet at afinstallere netværkene på alle PC'er og
geninstalleret. Jeg har også haft netkortene ude, rebootet, slukket,
indsat kort igen og bootet og installeret netværk...
Jeg har testet kablerne og testet med kort krydskabel mellem to-pc'er.
Jeg har IKKE geninstalleret windows98. Det sku da ikke være nødvendigt,
eller wa ?
Wa faen skal jeg nu gøre?

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-08-01 09:45

Hej

Start med en ting ad gangen...
1) Sikre at dine maskiner har TCP/IP protokollen installeret og at denne
(også) er bundet til netkortet.
2) Sikre at dine maskiner har korrekte IP-adresser, Gateway og subnet.
(Benyt private adresser).
3) Sikre at navngivningen under DNS er korrekt
4) Hvis det er "modem" i en eller flere af dine maskiner, skal du sikre dig
at der TCP/IP også er bundet til dit opkaldskort og at indstillingern er sat
til "Dynamisk hent en IP adresse".
5) Det er ikke nødvendigt at installere NetBeui (!) men aktiver fil- og
printerdeling.

Når du pinger på navn, så er det formodentlig et svar via NetBeui du får ...
men prøv ping -a "navn" og se hvilken ip der svares fra.
Dernæst kig i din arp-tabel og se hvilke adresser du kender ... "arp -a"
Kig også din remote name tabel "nbtstat -c"

Fra : Birger Jessen

Dato : 31-08-01 15:25

Jeg slås stadig med at få hul igennem.
Senest har jeg reformateret og geninstalleret win98 på servermaskinen. Fik
lokalnettet op at køre med tre maskiner. Installerede adsl-forbindelsen på
serveren, fint hul til webben. JUBII alt så lyst ud.

Installerede Sygate (internetdeling) og Syshield (Firewall). Og så var der
ikke rigtig hul mere... Jeg kan nogle gange pinge den ene vej og ikke den
anden. Nogle gange kan jeg se og hente filer den ene vej, men ikke noget hul
den anden vej.

Mistanke om fejl på ledninger og stik er stikprøvevist testet med
kabeltester, men det udelukker jo ikke en periodisk fejl ???

NET VIEW viser (som regel) hul igennem til tændte PC'er

ARP -A viser såvel netværkskort og internetkort på serveren. Men
hvorfor angives typen at være dynamisk ??.. Det er måske ikke IP-adressens
type ?? Jeg har faste lokale IP adresser (192.168.0.1-4) og subnet
255.255.255.0

Jeg orker snart ikke mere. Det er ikke en skid morsomt, bare trals
tidsspilde.....

Ka nogen gi flere tips...

Fra : Polle

Dato : 01-09-01 00:29

Hej Birger

Du skriver: "Installerede Sygate (internetdeling) og Syshield (Firewall).
Og så var der ikke rigtig hul mere..."

-jamen har du så ikke næsten selv svaret på dit spørgsmål ?. Nemlig, at din
firewall lukker ud på det store net !.
Hvorfor så alt det andet snak ?. Og kan du ikke lige uddybe, hvad du mener
med "den ene og anden vej" ?.

Mvh Lasse

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-09-01 16:06

On Sat, 1 Sep 2001 01:29:24 +0200, "Polle" <epost@esenet.dk> wrote:

Birger,

ligesom Lasse synes jeg også der er lidt tvivl om hvad det er der ikke
kan se hinanden.

Kører dine Sygate klienter ? Får de kontakt med din lokalnet server ?

Hvis ja, er det så forbindelsen fra dem og ud til Internet du ikke kan
få til at virke ?

Virker Internet-forbindelsen fra lokalnet serveren ?

Hvis du lukker firewallen ned, virker det så fra lokalnet serveren ?
Hvis ja, virker det så også fra klienterne ? (med firewall lukket ned,
altså)

Hvis det også virker fra klienterne, skal du nok til at gå dine
firewall settings igennem.

Hvis det ikke virker fra klienterne (når firewall er nede), men kun
fra servere, skal du starte med at gå dine Sygate indstillinger
igennem.

Mvh.

Thomas

Fra : Birger Jessen

Dato : 02-09-01 21:42

Hej Polle og Thomas.
Det gik vist lidt for stærkt i mit forsøg på at beskrive alt det der
driller. Jeg har siden læst og muligvis forstået lidt mere... Det som
måske var et spor, var at efter at jeg havde installeret Firewallen og
Internetdelingen, så ku jeg ikke længere PINGE mellem PC'erne begge veje.
Heller ikke når jeg undlod at starte Firewal og Internetdeling.

Kan en mulighed være problemer med netkortet i serveren eller med
PCMCIA-netkortet i den bærbare?
Dette på trods af at ping 127.0.0.1 og ping 192.168.0.x (hvor x er
nummeret for den pc jeg tester på) var ok. Eller har jeg misforstået? Er
det en tilstrækkelig test på om netkortet er sat op og virker ??
Egenskaber for system/ Enhedshåndtering viser ingen problemer med
netkortene... Jeg har forresten haft kortene ud og geninstalleret dem uden
problemer...

Senest har jeg testet alle kablerne med en rigtig kabeltester, og der er
ingen fejl.
Jeg har ikke testet HUBBEN, men da der heller ikke er hul (ingen ping)
mellem server og en klient med et krydset kabel, dvs. uden HUB, så antager
jeg at Hubben ikke er syg.

Ser jeg spøgelser, eller kan der i registreringsbaserne havne noget 'skidt',
som forvirrer efterfølgende net-opsætninger?? I så fald er der jo kun et
sikkert middel, nemlig at reformatere og geninstallere windows samtidig på
alle maskiner. Og det orker jeg ikke.... (Backup og geninstallation af
alle de andre programmer og data.....)

Håber der stadig er nogen der orker følge min føljeton og om ikke andet så
give mig lidt trøst..... piv piv...

Tak for responsen indtil videre...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 05-09-01 17:40

On Sun, 2 Sep 2001 22:42:29 +0200, in dk.edb.netvaerk you wrote:

> [...]
>Internetdelingen, så ku jeg ikke længere PINGE mellem PC'erne begge veje.
>Heller ikke når jeg undlod at starte Firewal og Internetdeling.

Har du prøvet helt at afinstallere det ?

> [...]
>Egenskaber for system/ Enhedshåndtering viser ingen problemer med
>netkortene... Jeg har forresten haft kortene ud og geninstalleret dem uden

Hm... nu kører du ikke det ene netkort ved 100 Mbit og det andet ved
10, eller sådan noget ? Prøv at sikre dig at parametrene for
netkortene er ens.

> [...]
>Jeg har ikke testet HUBBEN, men da der heller ikke er hul (ingen ping)
>mellem server og en klient med et krydset kabel, dvs. uden HUB, så antager

Det lyder som en rimelig antagelse.

> [...]
>sikkert middel, nemlig at reformatere og geninstallere windows samtidig på
>alle maskiner. Og det orker jeg ikke.... (Backup og geninstallation af

Tjaeh.. det ved jeg ikke nok om hvad der registreres i registry til at
kunne udtale mig kvalificeret om, desværre.

>Håber der stadig er nogen der orker følge min føljeton og om ikke andet så
>give mig lidt trøst..... piv piv...

Jo jo - det tog bare lige et par dage før jeg fik læst news igen

Mvh.

Thomas