Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Cykeloptagelser
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-08-01 22:50

Hej:

Har nogen af jer gode ideer til hvordan jeg kan fastgøre et
handycam på min cykel? Forstået på den måde at jeg godt ville
kunne filme fra fx en cykelkurv ud gennem trådnettet, med
kameraet fastholdt af elastikremme og støddæmpet ved hjælp af
skumgummi rundt om sig.

Jeg synes selv det lyder som en hybrid mellem Storm P. og Georg
Gearløs, men måske det vil virke. På den anden side: ved I om det
findes noget smart færdiggjort i handelen, så jeg slipper for at
eksperimentere?

--
Hilsen: Jørgen / www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord IV:

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-08-01 23:40

"Jørgen Grandt" wrote:

> [...]
> kunne filme fra fx en cykelkurv ud gennem trådnettet, med
> kameraet fastholdt af elastikremme og støddæmpet ved hjælp af

En cykel er ikke afjedret og støddæmpet, så du får alt for mange rystelser.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-01 00:31

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> En cykel er ikke afjedret og støddæmpet, så du får alt for mange
> rystelser.

Mario Cipollini havde af et tv-selskab fået anbragt et kamera på
sin cykel under Tour de France sidste år. Det virkede nu meget godt. Men
du har da ret i, at rystelser nemt kan blive et problem. Jeg har også et
billede af en hoppende og dansende cykelkurv inde i hovedet. Jeg vil
mene, at kameraet skal fastgøres så solidt som muligt til stellet. Så
påvirkes det kun af de rystelser, der faktisk er. Hvis det sidder bare
en smule løst, vil rystelserne forværres. Og jeg vil tro, at de fleste
cykelkurve giver for meget efter til at give en solid befæstigelse. Prøv
at hive lidt i cykelkurven for at teste den. Endelig tror jeg, at det er
en dårligt idé at anbringen kameraet, så det drejer med styret, hvilket
en cykelkurv jo gør. Når man cykler, foretager man hele tiden små
ubevidste styrebevægelser, og det vil se meget værre ud på filmen, end
det føles. Tro mig. Det kan godt være, jeg ikke ved så meget om foto,
men cykler har jeg altså forstand på. Og så bør vejen naturligvis være
jævn, men det giver vel sig selv.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 22-08-01 19:55

"Jørgen Grandt" <Grandt@OnCable.dk> wrote in

> [...]
> kunne filme fra fx en cykelkurv ud gennem trådnettet, med
> kameraet fastholdt af elastikremme og støddæmpet ved hjælp af

Tag en stor sweater eller to og "krøl" dem sammen så de er bløde og runde
og ikke foldet sammen. Læg dem i cykelkurven og se om du får et godt
resultat. Hvis du kan leve med resultatet burde du opnå nogenlunde det
samme med de mere besværlige ramedier..

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Per Madsen

Dato : 23-08-01 15:58

Hvis kameraet er tungt, evt. fastspændt på et
tungt emne, og hele herligheden er anbragt
i noget fjedrende - og aller vigtigst - svingnings-
dæmpende materiale, vil du tilnæme dig en opstilling,
hvor cykelkurven ryster, men den tunge klump i midten
har tendens til at stå stille.
Måske er en sammenrullet sweater af en pasende
beskaffenhed, men du skal nok til at eksperiementere.
Det er vigtigt, at du opfanger rystelser i alle retninger,
som Henrik Münster påpeger, sidder du og laver en
masse vandrette rystelser med styret.

Som et eksmpel på en dæmpende opstilling, kan jeg nævne,
at i gamle dage, var det mondænt at have en sandwich af
fortovsfliser og rockwoolmåtter stående ved stereobænken
med en pladespiller ovenpå.
Dette arrangement sikrede pladespilleren mod rystelser
og bygningsstøj, idet fortovsfliserne nærmest blev hængende
der hvor de var, mens verden rystede.

Med fare for at overgå Statsministeren i cykelpåklædning,
kunne du prøve at sætte det på en cykelhjelm, og afprøve
det et øde sted
Vores hovede er en tung klump, som er fastgjort i svingnings
dæmpende materiale. Dette kombineret med vores ulyst
til at få det rystet, får mig til at tro, at du undgår de værste
rystelser.
Det kan dog være, at hovedet ryster mere end vi tror. Vi
er trods alt udstyret med en fabelagtig billedbehandling i
knolden.

Ellers - kald det en dogmefilm

mhv

Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-08-01 16:46

Per Madsen wrote:

> [...]
> dæmpende materiale, vil du tilnæme dig en opstilling,
> hvor cykelkurven ryster, men den tunge klump i midten

Det kræver utrolig meget øvelse at filme håndholdt, og jeg tror ikke det
bliver nemmere at gøre det fra en cykel - nok snarre tværtimod.

Der findes et hjælpemiddel med gyrroer til håndholdte optagelser, som
stabilliserer kameraet, men det er et meget dyrt værktøj.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-08-01 18:28

Jeg spurgte og fik svar...

....og tak for dem.

I har nok ret, men jeg vil prøve det af en dag jeg får fat i en
cykelkurv af ældre model. Altså uden de nymodens fintmaskede
trådnet.

Jeg synes nu godtnok en af jer godt lige kunne opfinde en eller
anden smart dims som kan spændes fast til et cykelstyr. Med en
form for kuglehoved som på et 'rigtigt' stativ så optageren kan
panorere - mens man trækker cykel forsigtigt, og ikke kører på
den.

Mvh.: Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-08-01 23:12

"Jørgen Grandt" wrote:

> [...]
> form for kuglehoved som på et 'rigtigt' stativ så optageren kan
> panorere - mens man trækker cykel forsigtigt, og ikke kører på

Den dims findes allerede, Manfrotto har en griber-klo der er beregnet
til at spænde på rør og bomme, og den sætter man så bare et stativhoved
på, det er den forberedt til - egenlig er den til studio- og flash
lamper, men det er jo det samme gevind.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-08-01 18:18

Niels Ebbesen fortalte:

> [...]
stativhoved
> på, det er den forberedt til - egenlig er den til studio- og

Glimrende, tak. Men ved du så også hvor man kan købe dimsen? Ikke
i alm. fotoforretninger, vel?

--
Hilsen: Hamigen / www.grandt-aarhus.dk
& & &

Fra : Kim Østrup

Dato : 24-08-01 21:35

Jørgen Grandt <Grandt@OnCable.dk> skrev i en
> Niels Ebbesen fortalte:
> beregnet
> stativhoved
> flash
>
> Glimrende, tak. Men ved du så også hvor man kan købe dimsen? Ikke
> i alm. fotoforretninger, vel?

Hej Jørgen

Besøg Manfrotto på www.manfrotto.com . Der kan du se deres produkter.
Købe dem kan hos en hvilken som helst fotohandler (på nettet - prøv
eksempelvis www.technikdirekt.de eller www.scandinavianphoto.se Men mon
ikke også nogle af de større velassorterede fotoforretninger har det
også - ring dog og spørg.

Jeg tror den Niels tænker på er den der kaldes superklampen - den hedder
035 på manfrottisk Dertil skal du ihvertfald også bruge et hoved -
men om der skal bruges andet må andre kunne fortælle - jeg ved det ikke.

Mvh

Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-08-01 22:12

"Jørgen Grandt" wrote:

> Glimrende, tak. Men ved du så også hvor man kan købe dimsen? Ikke
> i alm. fotoforretninger, vel?

Flg. to dimser vil tilsammen gi' det du efterlyser, det kan spændes fast
på et cykelstyret eller stellet, det er muligt at du også skal ha' en
lille adaptor der kan monteres i clamp'en, og som har det gevind der
passer til kuglehovedet.

http://www.manfrotto.com/products/metric/botfot3.html?menu=botfot2.html&menu1=botfot2.html§ionid=3&subsectionid=5&categoryid=21&subcategoryid=84&man_code=C1575B&company=AVE&doc_from=gerarchia&contatore=primo

http://www.manfrotto.com/products/metric/botfot3.html?menu=botfot2.html&menu1=botfot2.html§ionid=2&subsectionid=3&categoryid=8&subcategoryid=34&man_code=342&company=MNO&doc_from=gerarchia&contatore=primo

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen