VPN Server Software
Fra : Philip Søeberg

Dato : 21-08-01 20:00

Hej Ng;

Jeg har til opgave at find en VPN server løsning der skal suportere ca. 20
bruger via. remote login.

Er der nogle af jer der kender til noget godt server software?
Eventuelt med en pris? Url?

Venligst,
Philip S.

Fra : Steen Suder

Dato : 21-08-01 22:20

NetBSD har det vist indbygget, gratis, http://www.netbsd.org/.

FreeSWAN til Linux, gratis, http://www.freeswan.org/.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Morten Grouleff

Dato : 28-08-01 21:56

Steen Suder <CAB@earthling.net> writes:

[...]

> FreeSWAN til Linux, gratis, http://www.freeswan.org/.

Er der ikke noget om at man ikke kan få IPSEC igennem en boks, der laver
NAT, og at det derfor ikke kan fungere med klienter på f.eks. pro@access
eller andre ADSL opkoblinger med NAT'ing-router?

Hvad med PopTop? Hvis ellers man kan leve med PPTP's fejl og mangler er
det vel et okay alternativ? Der er i det mindste indbyggede klienter i
Windows...

Findes der andre gratis alternativer, der virker med Windows og Linux på
klient-siden?
--
Morten Grouleff.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-08-01 08:59

On 28 Aug 2001 22:55:47 +0200, Morten Grouleff
<morten-nospam010828@grouleff.com> wrote:

> Er der ikke noget om at man ikke kan få IPSEC igennem en boks, der laver
> NAT, og at det derfor ikke kan fungere med klienter på f.eks. pro@access
> eller andre ADSL opkoblinger med NAT'ing-router?

Nej, helt så enkelt er det ikke. Men det er rigtigt, at man ikke
kan køre med AH, og at der er problemer med transport mode, hvis
man ikke kører uden TCP checksum.

Men man kan altså køre uden AH og i tunnel mode. Det virker.
Eller man kan køre IPSec over en anden protokol, fx. UDP. Det
virker også.

Jeg kører jævnligt IPSec over NAT (xDSL-routere eller firewalls
hos kunder) og det virker ganske godt. Om FreeSWAN kan gøre det
skal jeg ikke kunne sige.

-A

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 22-08-01 09:03

Hej
Mit firma sælger Eicon´s SafePipe og det virker bare godt !
(OG nemt !)
Hvis du vil vide mere om priser etc kan du altid skrive til mig.
(Dette er jo ikke en reklame NG)

mvh
Rene

Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-08-01 16:02

Apropos SafePipe.....hvilken port er det den kører på?

Mange hilsner,

/Kasper

Fra : Brian Albertsen

Dato : 24-08-01 10:22

On Wed, 22 Aug 2001 17:01:49 +0200, "Kasper Carøe Olsen" <kco@vu.dk>
wrote:

>Apropos SafePipe.....hvilken port er det den kører på?

Klienterne?

I Nat tunneling mode er det vistnok UDP/500
Se på www.eicon.com under safepipe -> Howto -> Clients

Fra : Philip Søeberg

Dato : 23-08-01 10:11

> Mit firma sælger Eicon´s SafePipe og det virker bare godt !
> (OG nemt !)
> Hvis du vil vide mere om priser etc kan du altid skrive til mig.
> (Dette er jo ikke en reklame NG)

Hej Rene... Jeg har set produkterne igennem men har ikke fundet dem som
værende software løsninger... Jeg er ikke intereseret i en hw løsning.

- Philip

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-01 16:31

On Thu, 23 Aug 2001 11:10:45 +0200, "Philip Søeberg"
<philip@undermaatten.dk> wrote:

> Hej Rene... Jeg har set produkterne igennem men har ikke fundet dem som
> værende software løsninger... Jeg er ikke intereseret i en hw løsning.

Man kan lave en hardware-løsning (concentrator i den ene ende
plus naturligvis sw på klienterne) for et relativt beskedent
beløb, så hvad er din bevæggrund for at ønske at køre det på en
server?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Vang

Dato : 22-08-01 10:58

Jeg har brugt Microsofts ISA 2000 server. Og det virker. Men det er jo
ikke just i den billige ende, og det kan kun køre på Win 2000 Server. Så
det kommer lidt an på dit nuværende system.

-Søren

Fra : Philip Søeberg

Dato : 23-08-01 10:12

> Jeg har brugt Microsofts ISA 2000 server. Og det virker. Men det er jo
> ikke just i den billige ende, og det kan kun køre på Win 2000 Server. Så
> det kommer lidt an på dit nuværende system.

Hej Søren,

Jeg var under den tro at Microsofts server havde en indbygget vpn server
funktionalitet? ISA serveren kan måske mere?
Hvad er dyr?

- Philip

Fra : Jens

Dato : 22-08-01 23:29

"Philip Søeberg" <philip@diskomarked.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger via. remote login.
>
> Er der nogle af jer der kender til noget godt server software?

Hvis du allerede har en Windows NT/2000 server på netværket kan du benytte
RAS og PPTP (Afhænger af din Internetforbindelse). Virker fint for mig på
min forbindelse....

Jens

Fra : Steen Suder

Dato : 23-08-01 00:28

Jens wrote:

> "Philip Søeberg" <philip@diskomarked.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP - hvad skal man bruge til VPN?>

> Hvis du allerede har en Windows NT/2000 server på netværket kan du benytte
> RAS og PPTP (Afhænger af din Internetforbindelse). Virker fint for mig på
> min forbindelse....

Så må jeg lige komme med min "sædvanlige" advarsel imod MS PPTP.
PPTP som sådan fejler ikke så meget og er ret nem at have med at gøre,
men Microsofts implementation af PPTP er ikke så god.

Den er dog forbedret noget siden deres første versioner.

Se mere her:
http://www.counterpane.com/pptp.html

Fra : Philip Søeberg

Dato : 23-08-01 10:17

> Hvis du allerede har en Windows NT/2000 server på netværket kan du benytte
> RAS og PPTP (Afhænger af din Internetforbindelse). Virker fint for mig på
> min forbindelse....

Men RAS bruges vel kun til fysisk dail-in? Jeg kan ikke bruge PPP til noget
i den her sammenhæng.

Systemet skal bruges til at få vores medarbejdere på det interne netværk fra
internettet. Så om de har adsl, modem eller en anden forbindelse skal være
underordnet.

Jeg tænkte faktisk på at bruge w2ks serverens funktionalitet mht. vpn
terminering. Jeg har hørt at Cisco's VPN klient evt. kunne terminere
klienterne?

Er der nogle der kan opridse teknologien som microsoft bruger i deres
løsning?
Kan den anbefales?
Evt. supplere med en url?

Tak,
Philip S.

Fra : Unknown

Dato : 24-08-01 21:17

mit firma bruger Cisco VPN klienten og med noget cisco ting og MS2000 på
serveren - virker kanont.