Problemer med nyopstartede akvarier
Fra : Martin Heller

Dato : 21-08-01 13:23

For ca halvanden måned siden startede jeg to 250L akvarier op.
De er begge indrettet med en Pangea baggrund, noget Faksekalk,
sandbund og vallisneria. Pangea baggrundene og bundlaget er nyt,
men de øvrige dekorationsmaterialer er taget fra et akvarium, som
blev nedlagt i forbindelse med opsætningen af de to nye.

De tekniske hjælpemidler består af et varmelegeme og en
Aquaclear powerhead 402 med filtersvamp i hver. Det ene er
desuden forsynet med en udvendig EHEIM 2213 filterpumpe.
Alle filtrene havde kørt i andre akvarier før de blev sat i.

Da vandet havde stået i et par dage puttede jeg fisk i, allesammen
tanganyikaer jeg havde i forvejen. Desværre var de allesammen
enten døde eller så rundtossede at de hellere skulle have været
døde efter et døgn. Jeg troede at fiskene måske var kommet i
for tidligt, så jeg valgte at lade akvarierne stå uden fisk i. Sådan
har de nu stået i over en måned, så vandet burde være modnet.

Forleden dag prøvede jeg så igen. Denne gang med 5 sværddragere
i hver, men det gik på samme måde som med tanganyikaerne.
Det eneste der ser ud til at trives er en lille smule brune alger.

Jeg har testet for nitrit med Tetras testsæt. I begge akvarierne
viser testen <0,3 mg/L.
PH er i begge akvarierne mellem 7 og 8 (målt med indikatorpapir).
Temperaturen er i begge akvarier mellem 26 og 27 grader C.

Da jeg ikke tidligere har oplevet denne type problemer ville
jeg være glad hvis der er nogen af jer, som har nogle gode ideer
til, hvad jeg har gjort galt.

Er der eventuelt nogen af jer, som har erfaringer med Pangeas baggrunde?
Kan det tænkes, at de i starten afgiver skadelige stoffer (monomerer??) i
så store mængder, at det kan tage livet af flere hold fisk?

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 21-08-01 16:51

"Martin Heller" <heller@email.dk> skrev
> PH er i begge akvarierne mellem 7 og 8 (målt med indikatorpapir).
> Temperaturen er i begge akvarier mellem 26 og 27 grader C.

Jeg er faktisk ikke sikker på hvorfor, men det er umuligt at måle en
PH-værdi med indikator papir i et akvarie...
Jeg bor i Århus og da jeg flyttede hertil flyttede min tidligere konstante
Ph- værdi ikke med. Til gengæld fik jeg en ny konstant for PH- værdi når jeg
målte. En kemi studerende gav mig forklaringen (han er selv 3. generations
akvarist) og den kan jeg altså ikke huske mere. men det er helt sikkert en
meget usikker metode til PH- måling .
buus

Fra : Martin Heller

Dato : 21-08-01 23:03

Jens Jacob Buus <jjbuus@mail.dk> skrev i en
> Jeg er faktisk ikke sikker på hvorfor, men det er umuligt at måle en
> PH-værdi med indikator papir i et akvarie...

Det forstår jeg ikke.

> [...]
> akvarist) og den kan jeg altså ikke huske mere. men det er helt sikkert en

Jeg er godt klar over at det ikke er en meget præcis måde at bestemme
PH, men det skulle vel gerne give et nogenlunde resultat? Da det er alm
postevand (fra Gladsaxe) jeg benytter i mine akvarier virker det da også
meget rimeligt, at PH ligger omkring 7-8, gør det ikke?

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår det, du skriver, men der er da ikke
nogen der siger, at vandværksvand fra to forskellige vandværker har
samme PH-værdi. Så dine målinger kunne da godt være rigtige. Et er
i hvert fald sikkert; indikatorpapir burde ikke reagere på den geografiske
placering af det, der måles på.

Fra : Lasse Christiansen

Dato : 21-08-01 19:37

"Martin Heller" <heller@email.dk> skrev > De er begge indrettet med en
> [...]
> Kan det tænkes, at de i starten afgiver skadelige stoffer (monomerer??) i
> så store mængder, at det kan tage livet af flere hold fisk?

Jeg har selv Pangea baggrund i og det har ikke givet problemer - jeg
skyllede den ikke engang inden den blev monteret, så jeg tvivler på at det
er den som er problemet. Måske er det en forkert type silikone den er blevet
monteret med ?????

Lasse
http://dive.to/malawicichlids

Fra : Martin Heller

Dato : 21-08-01 22:49

Lasse Christiansen <lasse.christiansen@12move.dk> skrev i en
> [...]
> skyllede den ikke engang inden den blev monteret, så jeg tvivler på at det
> er den som er problemet. Måske er det en forkert type silikone den er

Det er det ikke. De er skåret til så de sidder lidt i spænd mellem
endeglassene, så der er ikke brugt silikone.