BB/net spørgsmål
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-01 12:19

Hej !

Jeg har TDC bredbånd med 2 dynamiske IP - og 2 PC'er - begge med Win98 R2 - og det fungerer meget fint - begge kan køre internet -
så vidt så godt !

De _kan_ også snakke sammen vha af fildeling - men jeg synes, at denne del virker noget sløv ?

Der er noget med at når 2 PC'er på bredbånd skal snakke sammen, så sker det vha DHCP - er det ikke rigtigt ?

Kan man slippe for det, så de snakker direkte sammen ?

Jeg har et par forslag - men ved ikke om de virker - kan jeg få et gæt fra en med lidt mere forstand på netværk end mig, så vil jeg
være glad !

Forslag 1: Installere en anden protol f.x. Netbui til lokalnettet - og lade ADSL'en bruge TCP/IP alene....
Vil det virke - og hvordan griber jeg det evt. an ?

Forslag 2: Installere to ekstra netkort - et i hver PC - og lade de nuværende køre internet på begge PC'er via min hub som de gør
nu - og lade de to nye netkort køre lokalnet via et krydset kabel.......
Vil det virke - og hvordan griber jeg det evt. an ?

Jeg er mest stemt for forslag 2 - da jeg så vil køre 10mb/s på ADSL-kortene og 100 mb/s på lokalnet-kortene - tror jeg ?

Men kan det lade sig gøre ?

På forhånd tak !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Jens B.

Dato : 21-08-01 13:15

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message

[klip]

> Forslag 1: Installere en anden protol f.x. Netbui til lokalnettet - og
lade ADSL'en bruge TCP/IP alene....
> Vil det virke - og hvordan griber jeg det evt. an ?

Ja, det vil virke. Det eneste, du skal gøre, at at installere NetBEUI på
begge maskiner.

> [...]
> nu - og lade de to nye netkort køre lokalnet via et krydset kabel.......
> Vil det virke - og hvordan griber jeg det evt. an ?

Ja, det vil også virke. Her kan du også med fordel benytte NetBEUI. Husk at
fjerne de kombinationer af NIC/protokol, der er irrelevante (f.eks. TCP/IP
på de interne NICs).

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-01 20:44

"Jens B." skrev:
> lade ADSL'en bruge TCP/IP alene....
>
> Ja, det vil virke. Det eneste, du skal gøre, at at installere NetBEUI på
> begge maskiner.

Tak - har lige prøvet - og det virker fint !

> [...]
> fjerne de kombinationer af NIC/protokol, der er irrelevante (f.eks. TCP/IP

Det kunne være, at jeg skulle prøve det engang - jeg har pt "kun" 10 mb/s netkort - og de kan så passende klare ADSL og så køber jeg
2 nye 100mb/s netkort til lokalnet - det må være fint !

Fra : Rohleder

Dato : 21-08-01 14:34

> [...]
virker noget sløv ?

> Der er noget med at når 2 PC'er på bredbånd skal snakke sammen, så sker

Kan du ikke bruge fast IP ?

/Rune

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-01 20:40

"Rohleder" skrev:
> Kan du ikke bruge fast IP ?

Nej - ikke på Bredbånd uden router....

Fra : Claus MC

Dato : 21-08-01 18:19

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse
> Forslag 1: Installere en anden protol f.x. Netbui til lokalnettet - og
lade ADSL'en bruge TCP/IP alene....
> Vil det virke - og hvordan griber jeg det evt. an ?

Det virker hos mig! Du skal bare installere NetBui.

> [...]
> nu - og lade de to nye netkort køre lokalnet via et krydset kabel.......
> Vil det virke - og hvordan griber jeg det evt. an ?

Da nr. 1 virker fint, vil det være spild af penge at købe 2 ekstra netkort!

/Claus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-01 20:49

"Claus MC" skrev:
> lade ADSL'en bruge TCP/IP alene....
>
> Det virker hos mig! Du skal bare installere NetBui.

Det virker også fint hos mig nu - jeg har lige prøvet - og det kører fint !

> nuværende køre internet på begge PC'er via min hub som de gør
>
> Da nr. 1 virker fint, vil det være spild af penge at købe 2 ekstra netkort!

Tjah - måske - jeg har har pt "kun" 10 mb/s netkort - og de kan så passende klare ADSL og så køber jeg 2 nye 100mb/s netkort til
lokalnet - det må være fint !

Men foreløbig kører den første løsning OK !

Tak for svaret !