Kan TDC kræve abonnement
Fra : Jens

Dato : 21-08-01 11:46

Hej,

Jeg har forsøgt at bestille NetExpress hos TDC. De påstår dog, at det kræver
at jeg har telefonabonnementet hos dem for at ordren kan gennemføres. Det
står også i deres abb. betingelser
http://www.opasia.dk/kundeservice/abonnement/adsl_vilkaar.shtml.

Kan det virkeligt passe at de kan kræve dette? Jeg har abb. hos Tele2, men
det er da stadig TDC der ejer linien, er det ikke? Hvordan passer det sammen
med http://proaccess.jth.net/TDKfax.gif

Pft.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-08-01 12:04

"Jens" <xxx@xxx.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan det virkeligt passe at de kan kræve dette? Jeg har abb. hos Tele2, men
> det er da stadig TDC der ejer linien, er det ikke? Hvordan passer det

Læs http://proaccess.jth.net/TDKfax.gif godt og grundigt.

ADSL kræver en accesslinje for at køre trafik på. Dette gør alle udbydere
over en PSTN eller ISDN linje.

Derfor er TDC nødsaget til at have en telefonlinje til rådighed, som de har
råderet over. Det har de ikke, hvis du har overdraget linjen til anden
udbyder. Altså en teknisk umulighed, og aldeles ikke for at genere dig.

Derfor kan man ikke have fuld telefoni på linjen, men du kan have
forvalgstelefoni (dvs. 1010, 1045, 1020 osv.)

Altså man betaler abonnement hos TDC, men telefoni trafikafgift til et andet
selskab.

Måske i nærmeste fremtid kan du overdrage din linje til udbyder A, og have
ADSL på samme linje hos udbyder B.

Fra : Jens

Dato : 22-08-01 08:38

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]
>
> Derfor kan man ikke have fuld telefoni på linjen, men du kan have
> forvalgstelefoni (dvs. 1010, 1045, 1020 osv.)

Jeg har jo ikke valgt, at TDC ikke skulle have råderet over min tlf. linie.
Jeg har blot valgt Tele2 som mit teleselskab.

Måske misforstår jeg hvordan tingene hænger sammen, men hvordan kan jeg så
have f.eks. WorldOnline som ADSL udbyder mens jeg har TDC som
telefonudbyder, er et ikke samme problematik?

Vil det sige, at det i Danmark er umuligt at få ADSL hvis man f.eks. har
Tele2, Telia eller en anden udbyder til telefoni (og udbyderen ikke selv
tilbyder ADSL?)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-08-01 09:16

"Jens" <xxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har jo ikke valgt, at TDC ikke skulle have råderet over min tlf.
linie.
> Jeg har blot valgt Tele2 som mit teleselskab.

De to ting modsiger hinanden. Hvis du har Tele2 som teleselskab er det dem
der har råderet over linjen

> Måske misforstår jeg hvordan tingene hænger sammen, men hvordan kan jeg så
> have f.eks. WorldOnline som ADSL udbyder mens jeg har TDC som
> telefonudbyder, er et ikke samme problematik?

WOL anvender en anden teknik (seperat kobber) end TDC

> Vil det sige, at det i Danmark er umuligt at få ADSL hvis man f.eks. har
> Tele2, Telia eller en anden udbyder til telefoni (og udbyderen ikke selv
> tilbyder ADSL?)

Nej, du kan fx stadig få WOL på et andet kobberpar

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Vaeske

Dato : 23-08-01 09:03

> Vil det sige, at det i Danmark er umuligt at få ADSL hvis man f.eks. har
> Tele2, Telia eller en anden udbyder til telefoni (og udbyderen ikke selv
> tilbyder ADSL?)

Nej du kan bare ikke få ADSL igennem TDC, fordi de stadig opfører sig som et
firma fra en svundne tid. Meen bare vent... det krav bliver nok snart
fjernet.

Jeg vil foreslå dig at prøve CC, hvis de ellers er på din central, for de
kan hvad TDC ikke kan - samarbejde

Hilsen Vaeske

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-01 10:10

"Vaeske" <vaeske@get2net.dk> wrote in message
> Nej du kan bare ikke få ADSL igennem TDC, fordi de stadig opfører sig som
et
> firma fra en svundne tid. Meen bare vent... det krav bliver nok snart
> fjernet.

Ja, når teknikken falder helt på plads.

> Jeg vil foreslå dig at prøve CC, hvis de ellers er på din central, for de
> kan hvad TDC ikke kan - samarbejde

Ja fordi CC og TDC tilsammen har udviklet en teknisk løsning, der gør det
muligt at skille tale og data fra hinanden, selvom det er 2 forskellige
selskaber og 2 forskellige net.

Folk tror bare at det handler om at TDC binder kunderne med vilje, men det
handler mere om et teknisk spørgsmål end moralen.

Ingen anden ISP i Danmark kan tilbyde ADSL på en kobbertrådslinje, hvor der
samtidig er telefoni på samme linje men hos andet selskab.

Og hvis folk ikke kan forstå det, burde de jo også brokke sig over Orange,
fordi at de automatisk overtager telefonien ved oprettelse af ADSL.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens

Dato : 23-08-01 13:02

> "Vaeske" <vaeske@get2net.dk> wrote in message
> et
>
> Ja, når teknikken falder helt på plads.

Hvilken teknik henviser du til?

> [...]
>
> Folk tror bare at det handler om at TDC binder kunderne med vilje, men det
> handler mere om et teknisk spørgsmål end moralen.

Det hænger jo ikke rigtigt sammen det du siger her. Hvis f.eks. CC kan
tilbyde ADSL (på en separat kobberlinie) så kan TDC vel også. Det har jo
ikke noged med teknik at gøre. Det er jo TDC der har valgt, at de vil bruge
samme linie...

> Ingen anden ISP i Danmark kan tilbyde ADSL på en kobbertrådslinje, hvor
der
> samtidig er telefoni på samme linje men hos andet selskab.

Jeg har ikke bedt om at ADSL skulle dele linie med det stykke tråd som min
teleudbyder nu "ejer". Det er mig underordnet hvordan det tekniske setup
bliver. Det kan andre udbydere tilsyneladende godt finde ud af.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-01 13:44

> [...]
> tilbyde ADSL (på en separat kobberlinie) så kan TDC vel også. Det har jo
> ikke noged med teknik at gøre. Det er jo TDC der har valgt, at de vil

Du kan sagtens også få TDC til at lave ADSL'en på et seperat kobberpar, men
så opkræver TDC også abonnementsafgift på denne linje. Dette gør de andre
ISP'ere ikke.

--
Bjarke Andersen

Fra : Vaeske

Dato : 23-08-01 18:42

> et
>
> Ja, når teknikken falder helt på plads.

Den teknik er på plads, ifølge CC se længere nede !!!

> [...]
>
> Og hvis folk ikke kan forstå det, burde de jo også brokke sig over Orange,
> fordi at de automatisk overtager telefonien ved oprettelse af ADSL.

Jeg har i går fået at vide jeg kan få ADSL på en splittet linie og så vil
min situation være følgende telefonoperatør TELE2 og ADSLoperatør CC. Jeg
vil på den baggrund sige at du har opfattet det forkert, CC samarbejder ikke
kun TDC men med alle operatør (vist nok undtagent Orange ja lad og så brokke
os over noget der måske ikke virker).

Det er derfor jeg har skrevet at kravet om telefonlinle forsvindr fordi TDC
nu får konkurrence på dette område og så plejer de jo at ændre adfærd
overfor kunderne. Det netop denne måde at føre sig frempå der for mit
vedkommende gør at jeg har dårlig smag i munden når jeg tænker på TDC.

Så kunne jeg godt tænke mig at vide om I (jer der har noget med TDC) stadig
vil bruge begrundelse med TDC skal have en Accesslinie for at etablerer
ADSL, for nu kan CC jo godt klare det uden dette krav, hmm jeg tror dette
krav fra startet af har været en skjult binding af kunderne.

Jeg vil gerne bemærke at disse udtagelser er lavet på baggrund af en samtale
med en support medarbejder der fortalte mig jeg har fået ADSL på en splittet
linie. Hvis det viser sig at være forkert, (men hvor skulle en medarbejder
lyve mig direkte op i telefonen) trækker jeg alle mine udtagelser tilbage.

Hilsen Vaeske

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 22:26

In article <Kfbh7.866$Nz1.4831@news.get2net.dk>, Vaeske wrote:

> [...]
> kun TDC men med alle operatør (vist nok undtagent Orange ja lad og så brokke

Så synes jeg du skal brokke dig til enten Tele2 eller CC og sige at du
vil have de skal tegne en indbyrdes delt rå kobber aftale, for det har
de ikke, så nej: CC har kun en aftale med TDC (jeg har ihvertfald ikke
hørt om andet, måske nogle CC-medarbejdere kan berette om nogle
ikke-regulerede aftaler?)

--
Andreas Plesner Jacobsen | A mind is a wonderful thing to waste.

Fra : Vaeske

Dato : 23-08-01 23:10

> [...]
> de ikke, så nej: CC har kun en aftale med TDC (jeg har ihvertfald ikke
> hørt om andet, måske nogle CC-medarbejdere kan berette om nogle

Hvorfor skulle jeg brokke mig, jeg får ADSL hos CC og beholder mit telefoni
hos TELE2. Så det virker som om de har indgået en aftale. Det netop det jeg
synes virker underligt, at TDC ikke kan når CC kan, jeg tror mange vil blive
glade hvis TDC tilbød samme mulighed. Dette indlæg er ikke for at hælde vand
på møllen men en prøve på at forstå hvorfor denne forskel eksitere.

En anden mulighed er selvfølgelig at medarbejderne hos CC klogere end hos
TDC (tror det næppe)

Jeg er absolut en glad mand... jeg får snart ADSL, CC har bestilt en
teknikker

Hilsen Vaeske

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-08-01 23:40

In article <rqfh7.2321$Nz1.8755@news.get2net.dk>, Vaeske wrote:

> [...]
> glade hvis TDC tilbød samme mulighed. Dette indlæg er ikke for at hælde vand
> på møllen men en prøve på at forstå hvorfor denne forskel eksitere.

TDC kan godt, hvis de laver aftalerne.
CC kan godt, hvis de laver aftalerne, det har de indtil videre kun gjort
med TDC. Om du kan bruge forvalg eller fast forvalg på en TDC linie aner
jeg faktisk ikke.

> En anden mulighed er selvfølgelig at medarbejderne hos CC klogere end hos
> TDC (tror det næppe)

Så tror jeg du har misforstået. Udbydere/teleselskaber er ikke sat i
verden for at glæde dig men for at tjene deres aktionærer bedst. Det gør
TDC ved at forsøge at kapre mange telefonikunder, fordi de ved at det er
sikker indtjening med et højt dækningsbidrag. CC har en ide om at tjene
penge på ADSL en dag, og har ikke nogen telefoniforretning de
kannibaliserer på. Derfor har de to firmaer forskellige holdninger. Hvis
du vil have et produkt hvis eneste formål er at glæde dig ender vi vel
egentlig i et kommunistisk marked, og det er begrænset, hvor mange der
er af dem, men du kan jo prøve at emmigrere til et af dem og se om du
kan få ADSL.

> Jeg er absolut en glad mand... jeg får snart ADSL, CC har bestilt en
> teknikker

Tillykke med det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | P-K4

Fra : Vaeske

Dato : 24-08-01 00:16

> [...]
> CC kan godt, hvis de laver aftalerne, det har de indtil videre kun gjort
> med TDC. Om du kan bruge forvalg eller fast forvalg på en TDC linie aner

Jamen så må CC og Tele2 også have lavet en aftale, måske igennem TDC herligt
!!!

> [...]
> egentlig i et kommunistisk marked, og det er begrænset, hvor mange der
> er af dem, men du kan jo prøve at emmigrere til et af dem og se om du

Lidt forvirret !!! Har jeg nogle steder skrevet at jeg kun vil have ADSL
således udbyderne ikke kan tjene, uha det kan godt være jeg ikke forstå dig.
Tilgengæld mener jeg at ADSL har til formål at glæde mig, ellers vil jeg
ikke købe det.

Du mener jeg skal flytte til Cuba, tror det ikke, her tager det nemlig 20
min. at koble sig på nettet

Hilsen Vaeske

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-08-01 00:24

In article <g9gh7.2390$Nz1.9002@news.get2net.dk>, Vaeske wrote:

> Jamen så må CC og Tele2 også have lavet en aftale, måske igennem TDC herligt
> !!!

Er du sikker på at du ikke blot får ADSL på et stykke kobber og telefoni
på et andet?

> Lidt forvirret !!! Har jeg nogle steder skrevet at jeg kun vil have ADSL
> således udbyderne ikke kan tjene, uha det kan godt være jeg ikke forstå dig.

Næh, men sådan er TDCs forretningsmodel nu engang, de er ret ligeglade
med, hvorfor du køber ADSL, bare de kan bruge det som middel til at give
dig et produkt de kan tjene ordentlige penge på.

> Tilgengæld mener jeg at ADSL har til formål at glæde mig, ellers vil jeg
> ikke købe det.

Hvis du tror det er derfor udbyderne har indført ADSL, så tror jeg godt
du kan begynde at træde vande nu.

> Du mener jeg skal flytte til Cuba, tror det ikke, her tager det nemlig 20
> min. at koble sig på nettet

Orv, du fik endda lige penslet pointen ud der, synd du ikke selv kan
indse det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Apathy is not the problem, it's the solution"

Fra : Vaeske

Dato : 24-08-01 00:45

> Er du sikker på at du ikke blot får ADSL på et stykke kobber og telefoni
> på et andet?

HELT SIKKER !!!! Jeg har nemlig prøvet 3 gange i foråret og har hver gang
fået afslag med begrundelsen der ikke er nok råkobber. Da CC nu kan tilbyde
splittetlinie kan jeg få ADSL og da de ikke har nogle krav og har givet
udtryk for en bestemt telefoniudbyder beholder jeg Tele2.

> Næh, men sådan er TDCs forretningsmodel nu engang, de er ret ligeglade
> med, hvorfor du køber ADSL, bare de kan bruge det som middel til at give
> dig et produkt de kan tjene ordentlige penge på.

Og det er her du mener at Telestyrelsen skal gå ind og sige det må I ikke,
mens jeg mener at TDC skal være fair da de ved at de har (haft) monopol på
denne ydelelse, og udbyde telefoni og ADSL i to produkter naivt måske, men
det er min mening.

> Hvis du tror det er derfor udbyderne har indført ADSL, så tror jeg godt
> du kan begynde at træde vande nu.

Jamen de vil aldrig sælge et produkt som ikke kan glæde folk på en eller
anden måde.

> Orv, du fik endda lige penslet pointen ud der, synd du ikke selv kan
> indse det.

Jeg prøvede bare at fortælle dig at jeg godt ved hvor langtid det tager
sådanne steder

Hilsen Vaeske

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-08-01 08:33

"Vaeske" <vaeske@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen de vil aldrig sælge et produkt som ikke kan glæde folk på en eller
> anden måde.

Din erfaring med handel lader noget tilbage at ønske...

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Steen Suder

Dato : 25-08-01 09:32

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> "Vaeske" <vaeske@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Din erfaring med handel lader noget tilbage at ønske...

Jeg tror at udtrykket Vaeske leder efter er "kunderigtig". Det er der
mange virksomheder, der har stående i deres mission. Man kan vurdere
hvor mange der rent faktisk udøver det

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 24-08-01 09:30

It seems Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> [...]
> de ikke, så nej: CC har kun en aftale med TDC (jeg har ihvertfald ikke
> hørt om andet, måske nogle CC-medarbejdere kan berette om nogle

Der er findes ingen ikke-regulerede aftaler med alternative voice-carriers,
men det kan da være det kommer.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Vaeske

Dato : 24-08-01 23:23

> Der er findes ingen ikke-regulerede aftaler med alternative
voice-carriers,
> men det kan da være det kommer.

I kan sige hvad I vil, men jeg har lige ringet til CC i dag for at
kontrollere, CC har aftale med alle telefoni-udbyder (voice-carriers ???)
undtagent Orange hvor der er knas. Således man kan få ADSL på en splittet
linie hos CC og beholde sit telefoni abonnement hos hvilket hvem som helst.
Så derfor vil jeg sige i er ikke opdateret med aftaler der er indgået mellem
CC og andre. Det kan da godt være at aftalerne er sket igennem TDC, men det
vigtigste for mig er at jeg kan få ADSL og beholde min nuværende
telefoniudbyder.

Hilsen Vaeske

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-08-01 23:33

In article <VsAh7.247$go2.20478@news.get2net.dk>, Vaeske wrote:

> I kan sige hvad I vil, men jeg har lige ringet til CC i dag for at
> kontrollere, CC har aftale med alle telefoni-udbyder (voice-carriers ???)

Sjovt...Søren (mener det var hans indlæg du svarede på?) arbejder da
ellers for CC

--
Andreas Plesner Jacobsen | He is no lawyer who cannot take two sides.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 25-08-01 16:06

It seems Andreas Plesner Jacobsen wrote:
> Sjovt...Søren (mener det var hans indlæg du svarede på?) arbejder da
> ellers for CC

Det var nu mig og ikke Søren, men fred med det. Men faktisk har Vaeske ret
- man kan beholde sin voice carrier (bare det ikke er orange) sammen med
delt rå kobber hos cc, selvom vi ikke har ikke-regulerede aftaler med andre
teleudbydere. Dette er så vidt jeg husker blevet TD pålagt af Telestyrelsen
og vil givetvis snart være at finde som tillæg/ændring til aftalen om delt
rå kobber. Dette vil givetvis dække alle andre aftaler om delt rå kobber og
ikke kun berøre CC's aftale.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Vaeske

Dato : 26-08-01 21:11

> [...]
> rå kobber. Dette vil givetvis dække alle andre aftaler om delt rå kobber

Det virker som om den aftale er så ny at jeg bare er en af de første, som
har nydt godt af den. Et stort HURRA for alle emplicerede parter, der har
gjort valgfriheden mulig.

Vaeske

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 21-08-01 12:28

> [...]

> Kan det virkeligt passe at de kan kræve dette? Jeg har abb. hos Tele2, men
> det er da stadig TDC der ejer linien, er det ikke? Hvordan passer det

Hej Jens.

Du kan godt have xDSL hos en anden udbyder uden at ha telefoni på det
kobber-par du har tænkt dig at have xDSL på.
Du kan desuden også ha xDSL hos CyberCity hvis du har telefoni hos TDC på
samme kobberpar, men det er vist kun når man "overdrager" sin ADSL linie til
CC fra f.eks TDC mener jeg.
Jeg ved ikke hvis man vil oprette noget xDSL om du kan direkte få oprettet
hos Cybercity på samme kobberpar som TDC har telefoni på.... Forvirret?? Kig
www.cybercity.dk

Henrik...

Fra : Mads United

Dato : 21-08-01 12:37

> [...]
>
> Kan det virkeligt passe at de kan kræve dette? Jeg har abb. hos Tele2, men
> det er da stadig TDC der ejer linien, er det ikke? Hvordan passer det

se evt. en post med subject :
Brev fra telestyrelsen ,ang. adsl UDEN telefon