Validator program utilfreds
Fra : Steffen

Dato : 21-08-01 05:04

Jeg har prøvet at bruge en HTML Validator i mine html-fil, for at se
om der er nogle graverende fejl :

Den skriver om mine styles :
The "ID" or "NAME" attribute value "indryk" has already been used in
this document. A tag's "ID" or "NAME" value ("NAME" only for certain
elements such as "A") must be unique within the document. A tag cannot
have an "ID" or, with certain elements, a "NAME" attribute value that
has already been used. Note that the "ID" values are not case
sensitive (except when used to link to an anchor) and that "ID" and
some "NAME" attribute values share the same namespace.

min html-kode ser sådan ud

mine styles :

#indryk { font-size: 10pt; line-height: 12pt; font-family: verdana,
arial, sans-serif;}

Hvad er det lige Validator er utilfreds over ?

Den skriver også at jeg ikke må anvende <center> men skal bruge
ALIGN="MIDDLE" - kan det ikke være ligemeget, virkningen er den samme

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-08-01 07:23

Tue, 21 Aug 2001 04:04:23 GMT, skrev s@mikkelsen.mail.dk
(Steffen):

>Hvad er det lige Validator er utilfreds over ?

At du kun må ID en gang, brug class i stedet for, det kan du
genbruge lige så mange gange du lyster.

Det kommer så til at se sådan ud:
..indryk { font-size: 10pt; line-height: 12pt; font-family:
verdana, arial, sans-serif}

osv.

Hvis du absolut vil bruge ID flere steder, jeg synes det er en
dårlig ide, det er meget mere overskueligt med class og gør det
samme.

Så skal din style se sådan ud:

> [...]

>Den skriver også at jeg ikke må anvende <center> men skal bruge
>ALIGN="MIDDLE" - kan det ikke være ligemeget, virkningen er den samme

<center> er et tag, som er på vej ud og kan som du konstaterede
ikke bruges, hvis dine sider skal valideres.

Men du kan godt bruge <center> og få det valideret, det kræver
bare at du definerer det i din css:

center   {text-align: center}

Meningen er at man skal bruge css til formatering og ikke de
»gammeldags« html-tags.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Allan

Dato : 22-08-01 16:46

Når jeg bruger <li> task , har jeg indflydelse på hvordan at
tegnet/symbolet kommer til at se ud - i øjeblikket er det en cirkel,
kan det ændres til en eller anden acsi-karakter og i en anden farve ?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-08-01 18:53

Wed, 22 Aug 2001 15:46:17 GMT, skrev s@mikkelsen.mail.dk
(Allan):

>Når jeg bruger <li> task , har jeg indflydelse på hvordan at
>tegnet/symbolet kommer til at se ud - i øjeblikket er det en cirkel,
>kan det ændres til en eller anden acsi-karakter og i en anden farve ?

Der er mange muligheder, du kan bruge disc, circle, square, hvor
du i <style> skriver:
OL { list-style-type: square }

Hvis du vil en rød firkant og sort tekst, så gøres det sådan:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Lowercase latin numbering</TITLE>
<STYLE type="text/css">
OL { list-style-type: square; color: red }
</STYLE>
</HEAD>
<BODY>
<OL>
<LI> <span style="color:black"> This is the first item.
<LI> <span style="color:black"> This is the second item.
<LI> <span style="color:black"> This is the third item.
</OL>
</BODY>
</HTML>

eller du kan bruge et billede

UL { list-style-image: url("billed.gif") }

Der er også flere muligheder, se
<http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/generate.html#x33>

PS. Når du svarer på et indlæg, vil du så ikke godt svare under
det citerede og nøjs med at citere det du svarer på, der er ingen
grund til at medsende hele det indlæg, som man svarer på, hvis
jeg havde svaret på samme måde, så var det jo blevet et megalangt
indlæg og evt. blevet længere.

Læs gerne <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>.