Udarbejdelse af FAQ / OSS for deiws.php
Fra : Per Thomsen

Dato : 21-08-01 00:40

Ja, undskyld mig, men jeg syntes at snakken om en FAQ for denne gruppe
druknede i tråden "Til professionelle PHP-udviklere".

Jeg vil gerne tilkendegive min interesse, og vil også gerne deltage i at
udarbejde, såvel spørgsmål som svar. Jeg tror at en FAQ vil afhjælpe
mange af de problemer, der er er omtalt i
førnævnte tråd.

Jeg syntes måske at der er overkill, at anvende et content-management
system til at
vedligeholde en FAQ. Der skal vel i første omgang uddelegeres nogle
opgaver, og så ellers
skrives løs. Så måske igennem et par korrekturer, og når det er gjort,
bør FAQ'en vel være rimelig statisk. Men selvfølgelig... anvender vi et
CMS som en eller anden kan sætte op på et par timer, er det jo meget
praktisk at have.

Men kunne vi mon ikke spare vores egen tid ved at benytte noget der er
skrevet:

http://www.hotscripts.com/PHP/Scripts_and_Programs/FAQ_and_Knowledgebase
/

Er der nogle der påtager sig ledelsels-ansvaret for at få skrevet en
FAQ?

MVH Per Thomsen,
http://www.pert.dk/

---- herfra har jeg citeret de spørgsmål og svar der allerede er
foreslået.

> Hvor finder jeg manualen?

Du finder onlineversionen af manualen på PHP's hjemmeside
(www.php.net) under documentation eller direkte på
<http://php.net/manual/en/>.

Kender man navnet på en funktion man gerne vil finde i manualen kan
man nøjes med i sin browser at skrive www.php.net/funktion,
eksempelvis <http://www.php.net/substr> for at se noget om substr() i
manualen.

Har man ikke en fast forbindelse til internettet kan man også
downloade en version til offlinelæsning på
<http://php.net/download-docs.php>.

Andre sider med information om PHP:
<http://www.phpbuilder.net/>
<http://www.webcafe.dk/php/index.php3>
<http://php.dk/>

.... bare tilføj her ...

> Hvilken editor skal jeg bruge til at kode PHP i?

Du kan kode PHP i en hvilken som helst teksteditor. Det er dog ofte en
fordel at have farvekodning (syntaks highlighting) og andre mere
avancerede funktioner til rådighed når man programmerer.

Nogle populære programmer er:

Emacs (http://www.gnu.org/software/emacs/)
UltraEdit (http://www.ultraedit.com/)
Quanta (http://quanta.sourceforge.net/)

Har man allerede en god editor er der gode chancer for at man også kan
blive glad for den til PHP-programmering.

Valget af den rette editor har ofte været emnet for lange diskussioner
uden at der er kommet noget entydigt svar på hvad den bedste editor
er. Det er en smagssag hvad den enkelte bedst kan lide, så man skal
bare vælge den teksteditor man plejer at bruge til hverdag og derfor
kender.

Fra : Lars Petersen

Dato : 21-08-01 00:59

> Ja, undskyld mig, men jeg syntes at snakken om en FAQ for denne gruppe
> druknede i tråden "Til professionelle PHP-udviklere".

Heheh helt enig!

> [...]
> udarbejde, såvel spørgsmål som svar. Jeg tror at en FAQ vil afhjælpe
> mange af de problemer, der er er omtalt i

Også enig her! Så er problemet bare at få folk til at læse den ;)

> [...]
> bør FAQ'en vel være rimelig statisk. Men selvfølgelig... anvender vi et
> CMS som en eller anden kan sætte op på et par timer, er det jo meget

Joh, jeg ved ikke om det er overkill, det er måske en meget god ide...
Jeg tænkte lidt på og sætte en op (som den jeg har med sohofaq - dog
i et lidt "renere" layout).

> Er der nogle der påtager sig ledelsels-ansvaret for at få skrevet en
> FAQ?

Ikke jeg :)

En FAQ er en god idé og det vil da helt sikkert også hjælpe på niveauet
- jeg synes nu stadig at en mailingliste er en god idé - jeg checker ikke
hele tiden nyhedsgruppen, og hvis jeg skal bruge et svar på et eller andet,
så skal det helst gå stærkt! Sådan er der vel flere der har det?
Jeg har allerede fået nogle gode udviklere over på den mailingliste jeg
oprettede, og jeg vil da gerne opfordre folk til at gå med i den!
Adressen er:

Man skal have en Yahoo-ID...

=) Lars

--
-
Lars

Fra : Niels Andersen

Dato : 21-08-01 07:09

"Per Thomsen" <pert@pert.dk> wrote in message
> Ja, undskyld mig, men jeg syntes at snakken om en FAQ for denne gruppe
> druknede i tråden "Til professionelle PHP-udviklere".

Yeps.

Den foreløbige FAQ ligger nu på: http://myplace.dk/php-faq/
Rettelser og tilføjer kan sendes til mig.

Designet er lige nu så kedeligt og u-funktionelt som muligt. :)

Men jeg foreslår at den ligger hvor den ligger nu, indtil vi har et system,
der er rigtigt godt.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 21-08-01 19:45

> [...]
>
> Designet er lige nu så kedeligt og u-funktionelt som muligt. :)
>
> Men jeg foreslår at den ligger hvor den ligger nu, indtil vi har et

Jeg fandt ikke ud af, om der kom nogen tilslutning til at lægge skidtet hos
webcafe.dk, men hvis det er ønskeligt, så send frisk en mail til
webmaster@webcafe.dk (cc også gerne til den adresse, hvis I svarer på tråden
her, da vi ikke er hyper-frekvente gæster i denne NG)

Når webcafe version 2 rykker i luften her i løbet af efteråret, bliver der
mulighed for at give enkelte community-medlemmer rettigheder til at opdatere
FAQ via www. Hvis vi derimod er nogle tabere fordi vi har forsøgt at lette
folks hverdag med en artikel om simple mysql-abstraktioner, så er der vel
ikke mere at sige i den sag :)

Claus, webcafe.dk