ISDN - hvordan? (Sikkert super banalt)
Fra : Lars Smith Larsen

Dato : 20-08-01 22:40

Hej

Jeg overvejer at få ISDN. Men: Jeg bor til leje, og bliver nød til lige at
undersøge hvad det egentlig kræver før jeg snakker med min udlejer om det.

Lurede på teledks hjemmeside, og blev temmelig forvirret. Kan nogen oplyse
mig? - eller måske henvise til en god side på nettet?

Mine spørgsmål er:

Vi er to i lejligheden - og det er jo temmelig smart hvis vi kan få hvert
vort telefonumre... Men kræver det at man har ISDN telefoner? eller dur det
også med analoge?

Hvad skal jeg bruge? - En NT boks, et modem, evt. ISDN telefone(r)? - Andet?
Er der problemer med at vi skal have to telefoner tilsluttet? Kræver det at
en amsse ledninger skal trækkes om? (Hvis man da kan svare generelt på det)

Skidtet skal installeres (her har ikke været ISDN før) - Kan jeg selv gøre
det, eller kræver det teknikker?

Håber nogen kan hjælpe lidt - for jeg er forvirret!

--
Lars

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 20-08-01 23:17

"Lars Smith Larsen" <lsmithl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

at
> undersøge hvad det egentlig kræver før jeg snakker med min udlejer om det.

Jeg tror at din udlejer vil foretrække at i havde to seperate telefonlinier
i huset, med mindre han også vil have ISDN Grunden er, at jeres telefon
linie jo sjovt nok lige pludselig sender ISDN signaler ud i stedet for
analoge, og det gælder HELE linien (lidt basic info). Så i kan ikke benytte
jeres nuværende telefonstik med mindre i får lavet en A/B tilslutning eller
S-Bus, alt efter om i vil benytte analoge eller ISDN apparater.

> Lurede på teledks hjemmeside, og blev temmelig forvirret. Kan nogen oplyse
> mig? - eller måske henvise til en god side på nettet?

Kender ikke mange sider, men kig på www.isdnzone.com ;
http://www.alumni.caltech.edu/~dank/isdn/ ;
http://www.paikin.dk/isdn-tip.htm (dansk side) ; eller kig her
http://www.google.com/search?hl=da&safe=off&q=isdn&btnG=Google-s%F8gning&lr=
lang_da (long shot)

> [...]
>
> Vi er to i lejligheden - og det er jo temmelig smart hvis vi kan få hvert
> vort telefonumre... Men kræver det at man har ISDN telefoner? eller dur

Det kan i snildt. Ved bestillingen af ISDN (Telebutikken eller 80808011),
oplyser i at i gerne vil have et ekstra nummer med i hatten, og sådan er
det.

> [...]
at
> en amsse ledninger skal trækkes om? (Hvis man da kan svare generelt på

Køber i en ISDN2 pakke hos TDC, får i NT-Boks og et Lasat Speed II modem.
Nt-boksen tilsluttes telefonstikket i væggen, og ud fra NT-boksen,
tilsluttes alt ISDN udstyret. Fx. tilsluttes modem (Terminal adapteren for
at være korrekt) i NT boksen. I modemet er der så 2 analoge udgange som man
kan tilslutte sit analoge udstyr (telefon, fax, visnummer osv.) De to
analoge kanaler i modemet kan konfigureres så de er 100% uafhængig af
hiinanden, hvilket jo er ret smart i jeres tilfælde. Ét nummer til hver
kanal. I kan på så modtage hver jeres kald på hver jeres nummer og
selvfølgelig tale samtidigt. I kan IKKE være på nettet og tale begge to
samtidigt. I kan heller ikke være på nettet med 2 kanaler og benytte
telefonerne samtidigt. 2 ting af gangen... Så længe i har en telefon på hver
kanal, har i også mulighed for at få jeres egen linie og eget nummer. Man
kan sagtens have flere numre på samme kanal, men det vil ikke være jeres
løsning. Men igen, telefonerne SKAL tilsluttes modemet, hvis det vel og
mærke er analoge telefoner, ellers ISDN telefoner tilsluttes direkte i NT
boksen. Der er jo nok noget ledningsføring i skal have overvejet, og her kan
ejg helt klart anbefale en tekniker. Teknikeren kan opsætte telefonstik,
trække de nødvendige ledninger osv. For priser, kontakt 80808011.

HUSK! Teknikeren sætter stik op og alt det nødvendig op, får klartone på
telefonerne, kort sagt det tekniske. Resten (konfiguration af modem og
internet) er op til jer, men her kan hentes hjælp på 80808015. De er altid
klar med et smil...

> Skidtet skal installeres (her har ikke været ISDN før) - Kan jeg selv gøre
> det, eller kræver det teknikker?

I jeres tilfælde vil jeg helt klart anbefale en tekniker.

> Håber nogen kan hjælpe lidt - for jeg er forvirret!

Kan jeg godt forstå

> --
> Lars

Håber det var svar på lidt af din tvivl