Væksthastighed: Diverse Malawi
Fra : Tom Manczak

Dato : 20-08-01 22:35

Hej igen...nu fik jeg nogenlunde afklaret at mine Mainganoer er nogle
skravl med dværgvækst. Nu har jeg nogle flere som jeg kunne tænke mig at
høre om. '

Ps. elongatus "chewere", som jeg fik omkring oktober 00. de var ca. 5 cm
og er nu ca. 6½ cm.

C. moori, Som jeg også fik i oktober 00. De var da ca. 4½-5 cm. Nu er de
5½-6½ cm.

Ps. estherae (eller hvad de nu hedder, Metriaclima/Maylandia). Fik dem
omkring sept/okt 00. Da var de 3½ cm. Nu er de 6 - 6½ cm.

Jeg er nok mere tilbøjelig til at mistænke min fiskepusher for dårlig
pleje osv, bl.a. da mine soccoloffier er vokset fra 3½ til 7½ på samme
tid. Så jeg tvivler på at det er min pleje der fejler noget. Desuden
vokser mit yngel (auratus, feulleborni, m.m.) ret hurtigt, og mange af
mine store fisk yngler hyppigt.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : J@N

Dato : 21-08-01 08:24

Hej

Vi ønsker alle at vore fisk vokser sig store og flotte hurtigst muligt. Men
det kræver som du sikkert allerede ved, flere ting er i orden:
Akvariehygiejne, foder, akvariets størrelse (især ved malawi). Det er
meget vigtigt at skifte ca. 25 % af vandet en gang om ugen og brug evt.
slamsuger (den med plastikrøret eller en colaflaske, hvor man skifter
vandet samtidigt). Folk har typisk for mange fisk i akvarierne, og
akvarierne er ofte alt for små. Det er rigtigt at hvis fiskene først er gået
stå, er det meget svært at få gang i dem igen. Det betyder nødvendigvis
ikke, at det er din akvarieforhandler (ja, det kalder jeg ham for) der har
plejet fiskene dårligt, det kan lige så godt være vedkommende, der har
solgt ham fiskene, de er gået i stå hos. Generelt skiftes der mere vand i
de gode akvarieforretninger, i forhold til hjemme hos akvaristerne. Nu
har jeg tit set her i gruppen, at der rakkes ned på forretningerne, og der
er da også mange, der hellere vil sælge fuglefrø og tyggeben. Der er
mange her i NG der har Malawi, så kan jeg anbefale en god butik her i
Kbh. området, Cichlidecenteret i Vallensbæk, det er i hvert fald et god
sted mht til akvarierne, hygiejne, vandskift, fiskeantal, m.m. Men det er
også op til folk, kritisk at kunne vurdere om det er et sted de vil handle,
ellers er der masser af muligheder for at købe fisk og planter i
akvarieklubber, Den Blå Avis og her i NG.

Jan

PS: Meld dig ind i en akvarieforening

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-08-01 11:25

Hej.

Tak for dit lange svar. Desværre svarer det ikke på mine spørgsmål, som
jeg ved har et nogenlunde svar. Cichlidecentret har jeg prøvet, og ja,
Martin ved en del udover det sædvanlige. Læg mærke til at jeg ikke
hænger min pusher ud, altså den jeg mistænker (ikke cichlide-centret),
og ja, det kalder jeg dem, for jeg vil mene at jeg er godt og grundigt
"bidt" af fisk

Nu kender jeg også en del til arvelighed, og genetikken bag, og ved, at
disse dværge også kan henføres til genetisk variation, men jeg søger
stadig et skøn om mine vokser OK i.f.t. gennemsnittet.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 21-08-01 11:33

lige et prej mine labidochromis golden vokser på et år til kønsmodenhed og 1
1/2 år til fuld str.

MVH Tina

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 21-08-01 11:35

hov glemte at sige at de vokser 1 cm pr måned indtil de er ca. et halvt år
dvs tommelfingerregl er 1 måned gammel 1 cm 2 måneder gl 2 cm osv.

Tina

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-08-01 21:42

Tak for infoen, Jeg har nemlig et par golden som yngler som gale. Men
jeg fik at vide at golden vokser ret langsomt.

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-08-01 13:41

> [...]
> disse dværge også kan henføres til genetisk variation, men jeg søger
> stadig et skøn om mine vokser OK i.f.t. gennemsnittet.

Gid det dog altsammen var så let!
Jeg har nogle fisk, som vokser meget langsomt i samme akvarie som dem der
vokser hurtigt.
Og en ting er helt sikkert, vandet er ikke belastet!!
Nogle arter vokser langt hurtigere end andre, og selv inden for samme
art kan der være variationer,
de forskellige varianter imellem.
Der er ikke meget andet end at sige, sådan er det og det er der ikke
meget at gøre ved.

Men for at opnå maximal vækstrate, skal vand, foder og temperaturen være
i orden.
Om akvariet er på 100 eller 500 L kan du få fiskene til at vokse
nøjagtigt lige hurtigt,
det er blot et spørgsmål om at sørge for ordenligt vand og foder.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-08-01 21:54

> det er blot et spørgsmål om at sørge for ordenligt vand og foder.

hvor ofte fodrer i jeres malawi yngel? Flere gange i løbet af dagen, fra
morgen til eftermiddag, eller? Jeg plejer at give dem et par gange i
løbet af aftenen. Mine andre yngel, feulleborni, f.eks. har vokset fint
på det, ca. ½ cm pr mdr. men de er også ca. 9 mdr-1 år om at være
udfarvet.

> [...]
> art kan der være variationer,
> de forskellige varianter imellem.
> Der er ikke meget andet end at sige, sådan er det og det er der

Jep, det er nok en god forklaring. Jeg ville bare håbe at der er nogen
der evt. har haft erfaringer med de samme fisk som mig, og hvordan med
deres væksthastighed, bare et skøn, erfaringer, osv. Hvad angår vækst er
næppe noget som kan defineres ved tommelfingerregler, osv.

Hvorfor jeg spørger dette spørgsmål er mere for at høre om jeg har fået
fat i nogel skravl som aldrig bliver til noget. For så ville jeg skifte
dem ud med nogle sundere...da deres fertilitet muligvis også er hæmmet
som følge af dværgvæksten. Især da jeg ikke kender deres opvækst og
pleje.

Fra : Morten

Dato : 21-08-01 21:41

Hej Tom

Nu skal du høre min umiddelbart version, som jeg tror den finder sted og har
gjort det i mange år.
Dette er hvis man køber dansk opdrættet fisk, for de fleste af tilfældende.
Jeg går ud fra dine er danskopdrættet, da Martin sjældent sælger vildtfanget
"små" fisk, hvilket heller ikke kunne betale sig for ham (transport, vægt,
pris, størrelse).
En mand går ind i butikken og køber nogle vildtfanget fisk, han kommer hjem
og smider dem i akvariet. Hans vildtfanget fisk har haft de bedste
betingelser for at blive store og på rekordtid. De yngler i hans akvarium og
der kommer noget yngel. Enten lader han dem gå i sit store akvarium (hans
"rulle roy" vandbeholder) eller smider dem over i et mindre.
Vækstbetingelserne hvis han smider dem over i det mindre akvarium er
selvfølgelig dårligere end i det store, (men alligevel ikke optimale i det
store med mindre han har 5 fisk i et 720 liters) men han vil gerne have så
mange fisk som muligt overlever da han kan sælge dem når de når en størrelse
af 3-5 cm. Allerede her er det gået galt for langt de fleste, masseopdræt af
store fisk med maksimale vækstbetingelser kræver Bassiner og ikke akvarier,
desuden er der foder og vandskift og temperatur der spiller ind. Når de så
når den salgsklare størrelse sælger han dem, men problemet er i langt de
fleste tilfælde (og ja nogle gør det godt, har set fuldt udvokset F1 afkom
hos Martin, men så koster de også ligeså meget som de vildtfanget) at
fiskens vækstperiode på dette tidspunkt har nået 2/3 pågrund af dens
betingelser for at blive stor, har været for trænge. Du køber en fisk der
skulle have været 8-9 cm, men den er kun 5, du har nu 1/3 tilbage af dens
vækstperiode at rette op på dette, men det siger sig selv at det ikke kan
lade sig gøre.
Det gentager sig så og bliver værre ved F2, hvis en mand har købt kunstigt
tilbagesatte fisk fra et F1 opdræt, kan hunnerne ikke have det samme
muligheder for at vælge den største fisk at parre sig med, måske skulle
nogle af fiskene aldrig være blevet mere end 1 cm. i naturen da de var
blevet ædt pågrund af dårlige gener (svømmeegenskaber osv.), eller aldrig
havde fået lov at parre sig pågrund af deres ringe størrelse. Men i akvariet
køber vi en flok og så har de sku bare at parre sig, hvilket de gør, men
måske ikke med den optimale partner. En mand der har brugt foder, strøm og
vand på at få sine fisk op i størrelse for at tjene en ekstra håndøre er nok
(Jeg er ikke, andre er heller ikke Jeg slår ihjel med hård hånd) mindre
tilbøjelig til at skille de dårligste fra når han skal sælge og derfor
sælger han det hele, størrelsen vil så variere på dyrerne (med mindre han
smider dem tilbage til et yngre kuld, den mulighed er der også, endnu
dårliger for køber, så alle fisk virker ens i størrelse, men med forskellig
alder), det er da også sådan mange gange, at kommer man først vælger man de
største og flotteste, men hvor mange har valgt netop dem før dig?.
Desuden kan de af deres vækstår have gået det halve i det lille
købsakvarium, som du selv er inde på og det hjælper jo helle ikke ligefrem
på væksten.
Til sidst er der dig Tom, men du ved bedst selv om de får optimale
vækstbetingelser.
Jeg tror ikke på den med dværgvækst (det er en mutation og genetisk
betinget), da det forekommer yderst sjældent, og så uheldig kan du ikke
værre med alle disse fisk på en gang.
Man kan dog se det ved nogle fisk om de har vokset godt, jeg har nogle
Tropheus der er 5-6 cm. og de har stadig "baby" tegninger. Så hvis du ser en
fuldt udfarvet Ahli (bare et eksempel) på 6 centimeter, så lad hver med at
regn med den bliver til et lochnæseuhyr i dit akvarium, hvorfor ja det giver
jo næsten sig selv. Et problem kan være ved helt ensfarvet fisk feks. nogle
pseudotropheus arter feks. da de har samme farve fra fødsel til død, dog kan
man kigge lidt på ægpletter. Nogle fisk vokser langtsomt, men de fleste
Pseudotropheus arter er rimeligt hurtige i væksten i forhold til feks
tropheus eller dine moori´er. Det er lidt som med mennesker at når de bliver
kønsmodne, stilner væksten hen for på et tidspunkt at uddø helt ligesom
mennesker det er det kun ører næse og nogle andre ting der vokser videre,
nogle fisk får så en pukkel på hovedet, men det er der jo også nogle
mennesker der gør . Jeg mener (hæng mig ikke ud) at de fleste tropheus
arter bliver kønsmodne efter cirka 2- 2,5 år og for pseudotropheus
indtræffer det allerede efter 1 år til 1-5.
Dette er KUN en teori, men jeg er næsten overbevist om (hvilket jeg ved
selvsyn har oplevet) at det er sådan det hænger sammen.
Mit råd, jeg følger det selv, er at købe fuldt udvokset fisk, du bliver ikke
skuffet, men de koster til gengæld 10-30 gange prisen.

MvH
Morten

Fra : Tom Manczak

Dato : 21-08-01 22:58

Tak for dit lange svar. Mange af de ting du nævner, er nogle som har
strejfet mig før.

> [...]
vildtfanget
> "små" fisk, hvilket heller ikke kunne betale sig for ham (transport,

glem ikke at jeg ikke rækker Martin's butik ned. Alle mine malawier er
fra min sædvanlige butik. Jeg har en enkelt victoria art fra
Cichlide-centret. Jeg har bare en mistanke til den butik som jeg ofte
handler i (Måske sjældnere fra nu af), men har også hørt det fra flere
andre uafhængige folk, at de enten sjusker lidt eller ikke ved forskel
på enkelte arter de sælger, men er ellers skrappe til resten. Mine Ps.
elongatus "chewere" blev solgt til mig som Melanochromis johanii
"chisumulu".

> Jeg tror ikke på den med dværgvækst (det er en mutation og genetisk
> betinget), da det forekommer yderst sjældent, og så uheldig kan du
ikke
> værre med alle disse fisk på en gang.

Nu er dette noget som vi skal passe på med at drage konklusioner af. Det
du taler om, er nok dværgvækst hos mennesker (som er den bedst
dokumenterede form af alle organismer), og i tilfældet af en type som
kaldes Chondrodystrof dværgvækst, skyldes det ihvertfald en mutation, og
optræder ca. 1 ud af 9400 fødsler i DK. ca. 70% af disse tilfælde
skyldes en nyopstået mutation i kønscelledannelsen, resten skyldes
forældre som bærer genet. Reelt er der langt flere tilfælde, idet at de
fostre med to kopier af det defekte gen er letale, og aldrig viser sig.
Når vi ikke helt kender disse fiskedværggener, deres natur, indvirkning
på/af andre gener, og frekvens i populationen, kan vi ikke sige noget om
disse er sjælne eller hyppige. Men mutationer er med stor sikkerhed
sjældne, men disse kan jo forblive i populationen med en hvis hyppighed,
hvis nu mange af fiskene er bærere af genet, eller genet ikke
nødvendigvis har den store effekt på fiskenes chancer for at få afkom.

Desuden er der nogle som kalder effekten af fejlernæring i børn for
dværgvækst, som selvfølgelig ikke indebærer mutationer.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-08-01 00:41

Nu har jeg en baggrund i branchen og kender derfor en del til den.
En hel del af de Malawi ciklider der kommer til landet, kommer som
unger fra Tjekkiet,
som sælger dem til nogle priser, som vi andre slet ikke kan lave fiskene
til.
Jeg er bekendt med at der i Tjekkiet bliver brugt homoner for at få
fiskene til at farve ud tidligere.
Efter min mening en dødssynd, men mange af kunderne vil have det, for de
gider ikke vente et halvt eller
helt år får end de viser nogle farver. Samtidig er vi i den situation at
det er de færreste der vil give 80-100 kr
for nogle fisk som de ikke ved hvad er, det er ikke heldigt at købe
nogle sjældent sete fisk, for 3-4 måneder
senere at finde ud af at det kun er hanner.

Jeg vil i mange tilfælde fra råde at købe voksne fisk, der er ingen ud
over sælger der ved hvor gamle de er og
hvilke forhold de har haft. Og i øvrigt hvorfor sælger han dem??

Carsten

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-08-01 17:29

> Nu er dette noget som vi skal passe på med at drage konklusioner af. Det
> du taler om, er nok dværgvækst hos mennesker (som er den bedst
> dokumenterede form af alle organismer)

Jeg ville umiddelbart tro at det er enten E.coli eller Drosophila
(bananfluer)

mvh
Jan

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-08-01 17:38

"Morten" <cichlidae@jubiimail.dk> wrote in message

> [...]
> og smider dem i akvariet. Hans vildtfanget fisk har haft de bedste
> betingelser for at blive store og på rekordtid.

Nixen bixen - jeg er temmelig sikker på at fiskene i naturen gror en hel del
langsommere end hos en dygtig opdrætter.

> Vækstbetingelserne hvis han smider dem over i det mindre akvarium er
> selvfølgelig dårligere end i det store

Det er der intet, der tyder på. Derimod tyder alt på at det alene er
vandkvaliteten, der afgør væksthastigheden. At det så kan være lettere at
opretholde en god vandkvalitet i det store end i det lille er en anden sag.
Men kobler du et stort og et lille akvarium sammen i et lukket kredsløb, vil
du konstatere at væksthastigheden er den samme.

> betingelser for at blive stor,

Fisk vokser så længe de lever.

> Det er lidt som med mennesker at når de bliver
> kønsmodne, stilner væksten hen for på et tidspunkt at uddø helt ligesom
> mennesker det er det kun ører næse og nogle andre ting der vokser videre,

Forkert.

mvh
Jan

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 22-08-01 18:21

på et tidspunkt havde jeg et halvt hold labidochromis caruleus unger til at
gå i et 60 L og resten med andre fisk i 325 L. da de var ca 3 måneder var
dem i 325L 1/2-1 cm str. end de andre. Dem i 60 L var passet efter alle
foreskrifter dem i 325 L fik kun resterne fra de riges bord
så jeg vil holde på str på akv har betydning. Og væksten er langsommer
eller ikke opnår fuld str. når de ikke går under forhold der tillader dem at
opnå deres fulde str.

MVH Tina

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-08-01 08:06

> [...]
> så jeg vil holde på str på akv har betydning. Og væksten er langsommer
> eller ikke opnår fuld str. når de ikke går under forhold der tillader dem

....og jeg vil holde på at vandkvaliteten i det store akvarium har været
bedre.

Mine påstande bygger på et forsøg, hvor man faktisk havde styr på
parametrene - dine erfaringer bygger på fornemmelser.
Skal man erhverve sig viden er der en vej, der er bedre end alle andre:
forsøg, hvor man i videst muligt omfang isolerer en parameter og så
undersøger hvordan den ene parameter fungerer.
Og jeg har tidligere beskrevet, hvordan forsøget blev udført og vil indtil
der kommer noget reel viden på bordet fastholde: Akvariets størrelse har
(inden for visse grænser) ingen eller kun forsvindende lille betydning. Det
handler om fodring og vandkvalitet!

mvh
Jan