Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modlysblænde?
Fra : Claus Olsen

Dato : 20-08-01 21:22

Hej NG

Jeg er endnu ikke kommet så langt at jeg er begyndt at eksperimentere med at
indstille kameraet manuelt, men det kommer senere. Så jeg er ret newbie
inden for fotografiering. Mit spørgsmål er følgende: Er det en fordel at
bruge modlysblænden der fulgte med objektiverne eller er det bedre at lade
være?
Kameraet er et Pentax MZ-10 og objektiverne er Sigma 28-80 mm og Sigma
70-300 mm. Jeg bruger som regel 400 ISO

Mvh

Claus Olsen

--
ICQ 97427770

Fra : Langgaard

Dato : 21-08-01 07:37

Hej

Det er en stor fordel at bruge modlysblænde, hvis solen, eller andet
kraftigt lys rammer frontlinsen fra siden, vil der ofte opstå problemer med
refleksioner af lys i mellem linseelementerne i optikken.
Dette giver sig udslag i meget nedsat kontrast/brillans i billederne.
Prøv at tage et bilede med solen skinnende i frontlinsen fra siden, og så
det samme med modlysblænde !

Jeg har ALTID filter og modlysblænde monteret på mine linser, også når de er
i tasken. Brug kun bagdækslerne og smid frontdækslerne af h...... til.

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-08-01 19:57

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in

> Jeg har ALTID filter og modlysblænde monteret på mine linser, også når
> de er i tasken. Brug kun bagdækslerne og smid frontdækslerne af h......
> til.

Langgaard skriver det jeg ville have skrevet bortset fra at jeg også bruger
frontdæksler Jeg bruger kun Hama's Super Snap On (mener jeg de hedder)
som har fingergreb i midten så de kan bruges med modlysblænde påsat. Hama
har også en alm. Snap On med fingergreb i siden - de er selvsgat mindre
velegnede til brug sammen med modlysblænde.

Jeg bruger også modlysblænde til at beskytte de forreste glaselement i
objektivet med - modlysblænden er den første del der rammer noget, hvis man
skulle være uheldig.

Billige objektiver er mere følsomme over for refleksion af lys inde i
objektivet som Langgaard beskriver.

Og husk så lige at hvis modlysblænderne er af snap-on typen, så lad være
med at løfte objektivet i modlysblænden

--
Hilsen
Kenneth