danske karakter.
Fra : Steffen

Dato : 20-08-01 21:04

Hvor vigtigt er det at danske karakter omskrives

at å = å

osv.

hvis jeg har denne linie i min head-line ,gør den så ikke det
samme............

charset=windows-1252">

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-08-01 22:24

Mon, 20 Aug 2001 20:03:38 GMT, skrev s@mikkelsen.mail.dk
(Steffen):

>Hvor vigtigt er det at danske karakter omskrives
>
>at å = &aring;

Unødvendig nu om dage.

>hvis jeg har denne linie i min head-line ,gør den så ikke det
>samme............

>charset=windows-1252">

Er forkert, det er en tåbelig MS-ting, bør være ISO 8859-1 og
ikke windows-1252.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-08-01 22:50

On Mon, 20 Aug 2001 20:03:38 GMT, s@mikkelsen.mail.dk (Steffen) wrote:

>Hvor vigtigt er det at danske karakter omskrives
>
>at å = &aring;

Det har ingen betydning, og det er heller ikke et brud mod standarden
at skrive "æøå" direkte - man skal helt tilbage før HTML version 2,
før det var et problem.

Som regel vil det faktisk være mere hensigtsmæssigt at skrive "æøå"
direkte. Det vil gøre det lettere at søge i kildeteksten (eller fx
bare søge sine filer igennem efter "havelåge", uden at man absolut
også lige skal forsøge at søge efter "havel&aring;ge", og søgemaskiner
vil nu og da have lettere ved at indeksere siden.

Da &aring; og lignende HTML-entities ifgl. standarden alligevel skal
konverteres til det bestemte tegn i det tegnsæt, man nu bruger
(default ISO-8859-1, hvor æøå altså er inkluderet), må der ikke være
nogen forskel. Med andre ord vil en Japaner have lige let (eller
svært) ved at se et "æ", uanset om det er kodet eller ej.

>hvis jeg har denne linie i min head-line ,gør den så ikke det
>samme............

>charset=windows-1252">

Tjoeh, her angiver du et mere specifikt tegnsæt, der også muliggør
nogle bestemte Windows-tegn. Men den linie er ikke umiddelbart
nødvendig.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-08-01 23:34

Peter Brodersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Det har ingen betydning, og det er heller ikke et brud mod standarden
> at skrive "æøå" direkte - man skal helt tilbage før HTML version 2,
> før det var et problem.

http://www.haabet.dk/users/html/a.gif

er det et godt svar?

Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : J.C. Voss

Dato : 23-08-01 00:00

Peter Ole Kvint <ing@haabet.dk> wrote:

> http://www.haabet.dk/users/html/a.gif
>
> er det et godt svar?

Nej, egentlig ikke.

Webber.dk mangler følgende tag <meta http-equiv="Content-Type"
content="text/html; charset=iso-8859-1">, som gør at du kan indstille
din browser til at bruge et hvilket som helst alfabet. Lad mig gætte på,
at hvis du går op i view->text encoding, så står den ikke på et latin-1
alfabet?

Se, jeg kan også <http://geografi.hjem.wanadoo.dk/dumps/> -- om end ikke
med ligeså mange flotte tegn.

--
Jonas @ 11°, 56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-08-01 02:40

On Wed, 22 Aug 2001 22:34:13 +0000 (UTC), Peter Ole Kvint
<ing@haabet.dk> wrote:

>http://www.haabet.dk/users/html/a.gif
>
>er det et godt svar?

Nej. Det samme resultat ville være tilfældet, om der blev brugt
entities eller ej, idet entities skal erstattes med den tilsvarende
værdi, alternativt en grafisk fremstilling af samme.

Jeg kan da også hente en side og hælde lidt maling over den.

--
- Peter Brodersen