hastighedsproblem på realtek 8139 netkort
Fra : Qrt Winding

Dato : 20-08-01 19:49

Hej NG

Jeg har en RealTek 8139 Netkort (10/100), som jeg simpelthen ikke kan få til
at køre optimal.

Problemet er når jeg skal hente noget på netværket, så går det utroligt
langsomt hvis det overhovedet lykkedes. Hvis andre henter fra mig er der
ingen problemer. Netkortet og kabel er testet i en anden maskine og der er
ingen problemer, så det må være en opsætningsfejl, men hvilken?

Hvis jeg pinger med optil 512 bytes er der ingen problemer, men hvis jeg
hæver det til 1024 bytes begynder der at opstå timeouts og hæver jeg den til
2048 får jeg ene timeouts.

Specifikationer:
Soltek 75KAV bundkort
AMD Thunderbird processor
128 Mb ram
IBM Deskstar 40 Gb 5400 rpm Ata 100
Asus V7100 Grafikkort
Scsi-controller
RubyTech 10/100 hub.
Windows 98 SE platform.

Forøvrigt lyser tdx/coll lampen ikke på hubben på min forbindelse, men det
gør den på alle de andres.

Er der nogen derude der kan give mig et godt råd. Dette skal helst ikke
indebære reinstallering af windows.

Hvis der mangler nogle oplysninger så spørg endelig løs.

Med Venlig Hilsen og håb om hjæææælp.

Kurt Winding

Fra : Anders Hansen

Dato : 20-08-01 21:01

Lås det til 100 Mbit Half Duplex. Så burde det kører.

--

Hilsen
Anders Hansen

Fra : Qrt Winding

Dato : 20-08-01 21:16

Anders Hansen <anders_hansen@tune.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b816c89$0$76975$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Lås det til 100 Mbit Half Duplex. Så burde det kører.

Jeg har prøvet både auto, 100 full, 100 half, 10 full og 10 half uden nogen
for for forskel. Den vil kun hente med omkring 20 kb/s.

MVH
Qrt

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-08-01 21:59

Qrt Winding wrote:
> [...]
>>

> Jeg har prøvet både auto, 100 full, 100 half, 10 full og 10 half uden nogen
> for for forskel. Den vil kun hente med omkring 20 kb/s.

Køb et nyt og se om det ikke funker. Siden det er et Realtek lyder det
som et billigt netkort. Skift det ud og prøv med et nyt og se om det
ikke virker

MVH Mikkel bundgaard

Fra : Qrt Winding

Dato : 21-08-01 03:43

Mikkel Bundgaard <mikkel_b@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B817A14.4000201@post8.tele.dk...
> Køb et nyt og se om det ikke funker. Siden det er et Realtek lyder det
> som et billigt netkort. Skift det ud og prøv med et nyt og se om det
> ikke virker

Ja, det var så den nemme løsning, ihvertfald for dem der har penge...

mvh
Qrt

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 21-08-01 11:59

Qrt Winding wrote:
> Mikkel Bundgaard <mikkel_b@post8.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3B817A14.4000201@post8.tele.dk...

> Ja, det var så den nemme løsning, ihvertfald for dem der har penge...

Men hvorfor bøvle med noget der defekt. Desuden et netkort magen til det
du har koster 75kr. Kan i mange butikker findes, hvis du ikke handler på
nettet, til omtrent 129kr.

MVH Mikkel Bundgaard

Fra : Qrt Winding

Dato : 21-08-01 18:14

Mikkel Bundgaard <mikkel_b@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B823EE8.1090400@post8.tele.dk...

> Men hvorfor bøvle med noget der defekt. Desuden et netkort magen til det
> du har koster 75kr. Kan i mange butikker findes, hvis du ikke handler på
> nettet, til omtrent 129kr.

Ja, okay, jeg ved godt hvor du vil hen og du har da også lidt ret, men det
virker bare mærkelig, når den ellers virker 100% i min søns næsten identiske
maskine.

MVH
Qrt

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 22-08-01 11:04

> [...]
> ingen problemer. Netkortet og kabel er testet i en anden maskine og der er
> ingen problemer, så det må være en opsætningsfejl, men hvilken?

Har du mulighed for at prøve med en anden driver?

Prøv også at smide kortet i et andet PCI/ISA-slot og se om det hjælper.

Kører din søns computer også Windows 98 SE?

--
Jimmy Nielsen

Fra : Qrt Winding

Dato : 23-08-01 03:55

Jimmy Nielsen <jimmy-n@SPAMIKKEemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b838376$0$380$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Har du mulighed for at prøve med en anden driver?

Ja, jeg har prøvet med windows egen driver, driver fra
installationsdisketten (både win98, win 95 og win ME), jeg har også været på
RealTeks hjemmeside for at hente deres nyeste win98 driver. Ingen Forskel

> Prøv også at smide kortet i et andet PCI/ISA-slot og se om det hjælper.

Også afprøvet. Faktisk har jeg prøvet alle 5.

> Kører din søns computer også Windows 98 SE?

Det har han gjort, hvor det kørte uden problemer. Nu kører han Win ME
ligeledes uden problemer.

MVH
Qrt

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-08-01 10:52

"Qrt Winding" <sonja@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg har en RealTek 8139 Netkort (10/100), som jeg simpelthen ikke kan få
til
> at køre optimal.
[klip]
> Forøvrigt lyser tdx/coll lampen ikke på hubben på min forbindelse, men det
> gør den på alle de andres.
[klap]

Du har selvfølgelig prøvet at sætte kablet i en anden port på hubben?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Qrt Winding

Dato : 23-08-01 20:00

Tonni Aagesen <use.my@signature.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b84d1cd$0$722$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Du har selvfølgelig prøvet at sætte kablet i en anden port på hubben?

Jep, samtlige 8 porte faktisk.

MVH
Qrt

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-08-01 23:21

> Jep, samtlige 8 porte faktisk.

Hvis jeg har forstået det ret, har du prøvet at sætte netkortet i en anden
PC og at det virker fint der?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Qrt Winding

Dato : 24-08-01 03:47

Tonni Aagesen <use.my@signature.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b858171$0$705$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> "Qrt Winding" <sonja@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg har forstået det ret, har du prøvet at sætte netkortet i en anden
> PC og at det virker fint der?

Faktisk en næsten identisk maskine, ihvertfald på hardwaresiden. Og ja det
kører fint på den anden maskine.
Vi har faktisk to ens netkort som vi har prøvet at bytte om og de kører
begge fint på hans maskine, men ad r..... til på min.
Dette er afprøvet indbyrdes og også op imod andrer netkort (netparty i
foregående weekend.)

MVH
Qrt