Spørgsmål omkring GPS (Garmin eTrex Ventur~
Fra : Peter Bromley

Dato : 20-08-01 12:41

Jeg håber at i tilgiver mig for at poste her, men jeg kunne ikke finde andre
steder, hvor man kunne poste om GPS!

En bekendt overvejer at købe sådan et instrument, i forbindelse med at
fastsætte præcise punkter i forbindelse med sit feltarbejde.

Vi ville så få mulighed for at låne det så ofte vi ønskede, så længe han
ikke var på feltarbejde.

Derfor har jeg så nogle spørgsmål. Både på mine vejne, og på hans:

www.garmin.dk står der:
"eTrex Venture har en intern hukommelse på 1 MB og den indeholder en
punkt-database med byer i hele Europa."
Kan man selv tilføje extra faste punkter, så som hytter, spisesteder, søer,
stier mm i den faste punkt database, eller er det glemt, fra gang til gang?

Samme sted står der:
"GPS nøjagtighed, RMS: 15 m
DGPS nøjagtighed, RMS: 1-5 m"
Hvad betyder det? Hvornår/hvor er der 15m og h/h er der 1-5m?

Under pris, står der:
"Reparationspris: 1.099 kr "
Er det fordi de skifter al indmaden udm ved enhver fejl, eller er der en
anden grund?

Jeg har fået oplyst at der kan være problemer med nøjagtigheden, såfremt der
er kraftige påvirkninger af magnetisme. Dette skulle blandt andet gøre den
upålidelig, bl.a. på Bornholm, der er en klippeø.
Er det en skrøne? Er GPS ikke kun baseret å satalitter, og kan udstyret
virkeligt påvirkes af magnetisme?

Hvad kan man med et evt. datakabel?
Kan man sætte den til PC'eren når man kommer hjem fra tur, og overføre ruten
til et landkort?

Hvor godt virker den der backtrack funktion?

Findes der bedre produkter (størrelsen er vigtig) til samme pris?

Er der nogen der har erfaringer fra eTrex serien, som gerne vil dele lidt om
positive/negative ting?

Peter!

--
"Mennesker er de eneste dyr, der får børn med vilje, med undtagelse af
guppyer, der finder behag i at spise deres afkom."

Fra : Peter Unold

Dato : 21-08-01 19:44

On Mon, 20 Aug 2001 13:41:03 +0200, "Peter Bromley"
<the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> wrote:

[...]
> [...]
>stier mm i den faste punkt database, eller er det glemt, fra gang til gang?

Ja man kan selv tilføje faste punkter, såkaldte waypoints. Disse
slettes ikke når du slukker gps'en. Man kan endda pille batterierne
ud, uden at miste sine waypoints.

>Samme sted står der:
>"GPS nøjagtighed, RMS: 15 m
Det betyder at i 95% af tiden er gps'en præcis inden for 15 meter.

>DGPS nøjagtighed, RMS: 1-5 m"
DGPS er Differential-gps. Man kan øge præcisionen ved at modtage
korrektions-signaler fra landbaserede sendere. Det kræver en særlig
antenne.

>Under pris, står der:
>"Reparationspris: 1.099 kr "
>Er det fordi de skifter al indmaden udm ved enhver fejl, eller er der en
>anden grund?

Det kan jeg ikke svare på. Men nu hvor vi taler om pris, så kan jeg
anbefale at du kikker på http://www.gpsw.co.uk . Jeg købte selv min
Venture der.

> [...]
>upålidelig, bl.a. på Bornholm, der er en klippeø.
>Er det en skrøne? Er GPS ikke kun baseret å satalitter, og kan udstyret

Det er en skrøne - havde ikke hørt den før.

>Hvad kan man med et evt. datakabel?
>Kan man sætte den til PC'eren når man kommer hjem fra tur, og overføre ruten
>til et landkort?
Ja hvis du har softwaren til det. Hvis du ikke har krav om at din rute
skal vises oven på et landkort, kan du gratis hente programmet 'GPS
Trackmaker'. Her kan du overføre waypoints og tracks etc. Virker fint
med Venture.

>Hvor godt virker den der backtrack funktion?
Har aldrig haft brug for den.

>Findes der bedre produkter (størrelsen er vigtig) til samme pris?
Det mener jeg ikke.

>Er der nogen der har erfaringer fra eTrex serien, som gerne vil dele lidt om
>positive/negative ting?

Garmin's håndholdte gps'er er ikke vandtætte. Eller mere præcist,
batteri-rummet er ikke vandtæt. mens resten af gps'en er vandtæt.
Sådan har det altid været, men Garmin har først åben erkendt det for
nyligt. Hvis man har brug for en vandtæt gps, kan man bruge en
Aquapac(www.aquapac.co.uk). Dog er det ret svært at bruge Venture'ns
clickstick gennem en Aquapac.

mvh Peter

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-08-01 00:33

Ad track back: Jeg har brugt den et par gange og finder den meget nyttig.
Både til vands og til lands.

Ad vandtæt: Ja, det er rigtigt, men jeg har ladet mig fortælle (af
importøren), at lige netop venture er mere modstandsdygtig for vand end
nogle at de andre eTrex'er i serien. De fortalte mig også, at det er
korrekt, at den billige gule eTrex er lige præcis ikke-vandtæt.

/Bjarke

Fra : Peter Bromley

Dato : 24-08-01 10:47

"Bjarke M. Christensen" <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i en meddelelse
> Ad track back: Jeg har brugt den et par gange og finder den meget nyttig.
> Både til vands og til lands.

Lidt vild, kan man vel altid komme

Peter!

Fra : Peter Bromley

Dato : 24-08-01 10:46

"Peter Unold" <pjunold@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> DGPS er Differential-gps. Man kan øge præcisionen ved at modtage
> korrektions-signaler fra landbaserede sendere. Det kræver en særlig
> antenne.

Kan man montere extern antenne på eTrex da?

> Det kan jeg ikke svare på. Men nu hvor vi taler om pris, så kan jeg
> anbefale at du kikker på http://www.gpsw.co.uk . Jeg købte selv min
> Venture der.

OK, havde allerede kig på
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000058BCO/ref=pd_sim_elt_l1/002-7429
021-7218408

> Det er en skrøne - havde ikke hørt den før.

Det er jeg glad for at høre!

> [...]
> skal vises oven på et landkort, kan du gratis hente programmet 'GPS
> Trackmaker'. Her kan du overføre waypoints og tracks etc. Virker fint

Hvad koster softwaren?

> [...]
> Sådan har det altid været, men Garmin har først åben erkendt det for
> nyligt. Hvis man har brug for en vandtæt gps, kan man bruge en

Nu kommer den til at blive brugt på land, og ikke til søs. Ejeren kommer til
at bruge den, for at "pinpointe" feltarbejde, og jeg skal så bruge den til
rideture i skoven, mv. når han ikke selv skal bruge den. Så hvis jeg skulle
falde i en å, så kan jeg nok få den op før den drukner helt

Peter!

Fra : Sven Fafner

Dato : 27-08-01 07:50

"Peter Bromley" <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man sætte den til PC'eren når man kommer hjem fra tur, og overføre
ruten
> til et landkort

Ja, fx med sharewareprogrammet "OziExplorer" http://www.oziexplorer.com
(pris $75) eller "GPS Utility" http://www.gpsu.co.uk/ (pris $40, ca. samme
funktioner som OziExplorer). Der findes sikkert andre.

--
Venligbhoilsen
Sven afner

Fra : Lars Funder

Dato : 27-08-01 11:51

prøv at se på min side lwww.larsfunder.dk under projekter der er noget om
det der savnes, med gartrip program og kabling.

mvh Lars
"Sven Fafner" <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Bromley" <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse

> ruten
Klip

Fra : Lars Funder

Dato : 27-08-01 12:28

selvfølgelig www.larsfunder.dk
mvh lars
"Lars Funder" <Lars@LarsFunder.dk> skrev i en meddelelse
> prøv at se på min side lwww.larsfunder.dk under projekter der er noget om
> det der savnes, med gartrip program og kabling.

klip