Hund og trappe er ikke indbyrdes kompatibe~
Fra : Simon Bjergskov

Dato : 20-08-01 14:40

Jeg har et problem.

Jeg har en dejlig newf på 4 år der ikke vil gå hverken på 1.sal eller i kælderen i mit nye hus.
I det gamle hus hvor hun har boet siden hun var hvalp gik hun både i kælder og på 1. sal som det passede hende.
I det nye hus som hun nu har boet i ca. 9 måneder er hun nærmest panisk angst for de indvendige trapperne til kælder og 1. sal.
Hun har ellers ikke problemer med trapper andre steder, og går gladeligt på 4 sal når hun besøger "momse".
Er der nogen der har nogen gode råd eller idéer til hvordan man lærer hende at gå på trapper derhjemme?

m.v.h.
Simon

Fra : Lars Stricker

Dato : 21-08-01 08:42

Hej Simon
Jeg formoder at der ikke er tale om specielt stejle, glatte eller åbne trapper ?
Hvis der er, skal du regne med at nedenstående skal udføres over en ekstra lang periode.
Giv hende halsbåndet og snoren på. Hvis hun opfatter dette som et "gå-tur" signal, må du lige lufte hende først
Læg en eller to lækre godbidder (rigtig guf - ikke fuldkost) på alle trin (bedst inde ved væggen), og vis hende dem med hånden.
Pirk evt. til dem med en finger. Følg roligt med hende så langt hun går frivilligt. Der må godt skamroses efter hvert trin
Når hun ikke rigtig tør mere, selvom du har vist hende den næste godbid, mens du ret overrasket siger : "Hov, der er sør'me osse
en der !", afslutter I legen.
Du lægger de ikke spiste godbidder i en "Tupperware" (må ikke gives til hunden) og prøver helt forfra senere på dagen eller næste
dag. Lad være med at gøre det mere end nogle få gange om dagen.
Bemærk at snoren/linen ikke må rykkes i på noget tidspunkt, den er der kun fordi hun så føler sig mere tryg. En flexline er faktisk
god, fordi den strammer lidt op, så hunden mærker at der er nogen der støtter hende.
Sker der ikke rigtig fremskridt, kan du , MEGET forsigtigt, give et blidt nøk i snoren med 2 fingre. Det skal blot være et lille
opmuntrende signal, og ikke en negativ forstærkning, som man skriver så meget om for tiden her på NG
Husk at "skynde dig langsomt" - hvert nyt trin er en sejr. Med lidt held rykker I måske et trin om dagen i snit, men nogle dage vil
være bedre end andre dage.
Når I sammen har besejret den "bedste" trappe, går I optimistisk i krig med den anden, som burde kunne besejres noget hurtigere.

Mulige bivirkninger : Din hund leder efter pølser/guf på alle de trapper den kommer i nærheden af

Held og lykke med det.

mvh
Lars

Fra : Lars Stricker

Dato : 21-08-01 11:33

Hej igen
Glemte lige : det er bedst at lære hunden at gå opad først, medmindre det er en åben trappe.
mvh
Lars

Fra : Bettina

Dato : 21-08-01 09:29

"Simon Bjergskov" <simon.bjergskov@dont.fucking.spam.me.get2net.dk> wrote in
message news:3b810ee7$0$374$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hun har ellers ikke problemer med trapper andre steder, og går gladeligt
på 4 sal når hun besøger "momse".
> Er der nogen der har nogen gode råd eller idéer til hvordan man lærer
hende at gå på trapper derhjemme?

Det lyder som om det er "åbne" trapper, det plejer at være det værste.
Jeg havde også en vældig udfordring, da jeg skulle lære Mocka (nu 11
måneder) at komme ned af vores trappe.
Den stakkel havde forvildet sig derop af sig selv mens hun var alene hjemme
og sad og hylede som en besat da jeg kom hjem fra arbejde (jaja, jeg skulle
ha haft sat noget for, men indtil da havde hun heller ikke turde gå op af
trappen selv, så desværre var jeg ikke lige forudseende nok).
Anyway...jeg skulle jo så overbevise hende om at det ikke var spor farlig at
gå ned ad trappen.
Det tog 3 dage, første dag sad hun og hylede i over 1 time oppe ovenpå, mens
jeg sad og lokkede som en gal med hundekiks, mad, bolde og alt hvad jeg ku
finde på før jeg opgav.
Næste dag prøvede jeg igen...hundekiks på alle trin....hun trådte en pote
ned på første trin - VILD ROS.....og så bakkede hun tilbage og hylede hun
videre.
Næste dag droppede jeg hendes morgenmad, ventede et par timer og så startede
vi forfra....hyl hyl hyl...en pote ned, tilbage igen....hyl hyl hyl.....jeg
satte mig op til hende og beroligede hende mens jeg samtidig sørgede for hun
ikke kunne bakke tilbage, mens min mand satte sig på afstatsen halvvejs nede
med hendes fyldte madskål i hånden. To trin blev det til før hun bakkede
tilbage og nægtede at røre sig.
Om aftenen gentog seancen sig og sørme om ikke det lykkedes efter 1 times
overtalen at få hende til at gå hele vejen ned og Mocka var en pavestolt
hundehvalp, der siden har gået op og ned helt uden problemer.
Så tålmodighed, masser af ros, mere tålmodighed og eventuelt et par
ørepropper hvis man har en hylende udgave som jeg.
Held og lykke

Bettina

Fra : x Vuf x

Dato : 21-08-01 13:08

Tue, 21 Aug 2001 10:29:25 +0200, Bettina wrote:

>Så tålmodighed, masser af ros, mere tålmodighed og eventuelt et par
>ørepropper hvis man har en hylende udgave som jeg.
>Held og lykke

<Fniiis>...Hurra for ørepropper!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*