Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fremkaldelse af digitale fotos via e-mail ~
Fra : Arne B.

Dato : 20-08-01 12:38

Fremkaldelse af digitale fotos via e-mail til papirbilleder - hvem er bedst
og billigst til 10x15 blank, etc.

Nogen der kan fortælle mig hvilket firma gør dette billigst og bedst?

Posted by arne-b@bigfoot.com - please also reply to my e-mail and to the
mailgroup

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-08-01 12:59

"Arne B." wrote:

> ........cut.............. billigst og bedst?

Dette er jo to modstridne størrelser.......:)

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin Koch

Dato : 20-08-01 14:12

On Mon, 20 Aug 2001 13:38:25 +0200, "Arne B." <arne-b@bigfoot.com>
wrote:

>Fremkaldelse af digitale fotos via e-mail til papirbilleder - hvem er bedst
>og billigst til 10x15 blank, etc.
>Nogen der kan fortælle mig hvilket firma gør dette billigst og bedst?

Jeg forsøger mig med et lidt mere konstruktivt svar.

Jeg har hørt meget negativ omtale af både Merlin og PhotoCare's
net-service - og valgte derfor selv at prøve med Japan Photo
(www.japanphoto.dk) som jeg blev meget positivt overrasket over!
Jeg har efterhånden fået lavet omkring 100 fotos fra digital kameraet
til print og har endnu ikke set et dårligt / forkert resultat.
Jeg beskærer selv billederne til formatet 10x15 inden jeg uploader -
så jeg slipper for hvide kanter.
Prisen er ret god. Ingen opstartsgebyr. Kr. 2.50 for 10x15.
Det koster kr. 15,- for et 20x30.

Når man henter billederne står der altid en anden pris - men afleverer
du ordrebekræftelsen (hvor den rigtige pris står på) er det kun det du
betaler.

Når alt det så er sagt er der selvsagt forskel på kvalitet kontra
pris. Går du ned med dit CF-kort til en fotoforretning kan de
garantere levere et endnu bedre resultat - men prisen er naturligvis
også derefter.

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

Fra : Brian Schelde

Dato : 20-08-01 15:46

"Martin Koch" <martin@koch.dk> wrote in message
> [...]
> pris. Går du ned med dit CF-kort til en fotoforretning kan de
> garantere levere et endnu bedre resultat - men prisen er naturligvis
Hvorfor skulle de kunne levere et bedre resultat, det er vel de samme data
de har til rådighed?

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-01 17:16

"Brian Schelde" <br_sc@hotmail.com> wrote in

> Hvorfor skulle de kunne levere et bedre resultat, det er vel de samme
> data de har til rådighed?

Der er forskel på det udstyr og det papir butikkerne bruger og ikke mindst
hvor tit maskinerne bliver vedligeholdt osv. Men jeg skal ikke kunne spå om
fotohandleren er bedre til dette end Eurocolor Kiel som Merlin bruger til
fremkaldelse.

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Aagaard

Dato : 20-08-01 15:55

"Martin Koch" <martin@koch.dk> skrev:

> Jeg forsøger mig med et lidt mere konstruktivt svar.

Jeg vil forsøge at udbygge Martins gode og konstruktive svar ang.
Japanphoto, som jeg selv bruger hver gang jeg skal have fremkaldt mine
digitale foto.

Formatet du skal sende i til 10x15cm er 1000x1500 pixels, og tilsvarende for
formaterne 15x20 (1500x2000 pix.) og 20x25cm (2000x2500 pix.). Send i så
mange dpi som muligt.

Hvis du vælger at sende et billede i f.eks. 1400x1900 pix, fordi du vil have
en hvid kant, så skæres kant af. Billederne leveres i nøjagtig de pixels du
bestiller. Hvis du ønsker en hvid kant, så lav en ramme på 1 pixel, placer
dit foto hvor du ønsker det, og send billedet i 1500x2000.

Husk at medbringe den ordrebekræftelse du udskriver ved bestillingen. Det er
den pris som er den laveste, og selvfølgelig også den som gælder.

Med venlig hilsen
Aagaard
--
http://ditte-marie.dk - Vores dejlige baby
http://ditte-marie.dk/fotoalbum/index.php - Foto til kritik

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-01 19:54

"Aagaard" <skriv@ikketil.dk> wrote in

> Formatet du skal sende i til 10x15cm er 1000x1500 pixels, og
> tilsvarende for formaterne 15x20 (1500x2000 pix.) og 20x25cm (2000x2500
> pix.). Send i så mange dpi som muligt.

Din DPI afhænger af to ting: Den størrelse du ønsker printet i samt det
antal pixels din billedfil har.

20x25 cm = 8x10 inches

Hvis du vil printe 20*25cm i 300 DPI (dots per inch) skal du sende en fil
der har formatet: (300*8) x (300*10) = 2400x3000 pixels..

Tilsvarende bliver 20*30 cm til 2400x3600 pixels.

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-01 16:35

"Arne B." <arne-b@bigfoot.com> wrote in

> Fremkaldelse af digitale fotos via e-mail til papirbilleder - hvem er
> bedst og billigst til 10x15 blank, etc.

Jeg har før her i gruppen lovet at komme med en lille test af Merlin kontra
en lokal fotohandler. Jeg har modtaget billederne som er blevet
sammenlignet med de originale digitale billeder på min skærm, som jeg har
kalibreret efter bedste evne med Adobes kalibreringsværktøj. Jeg har
desværre ikke tid til at gå i detaljer før starten af september, men kan
afsløre, at den lokale fotohandler vandt (marginalt) fordi hans billeder
bedst matchede det billede jeg havde sendt ham, hvad angår brightness,
kontrast og farver. Merlins billeder var en anelse lysere i farverne, men
ellers lige så flotte som fotohandlerens. Baseret på den ene test ville jeg
ikke have de fjerneste problemer med at bruge Merlin igen, hvis ikke det
lige var at jeg hellere vil støtte min fotohandler.

Men jeg vender tilbage i september med lidt mere fyldestgørende materiale,
links til de originale fotos mm.

--
Hilsen
Kenneth