Problem med NET USE og netværksprinter
Fra : Peter

Dato : 20-08-01 11:40

Jeg har lidt problemer med en maskine der skal kunne dele en printer over
netværk og printe ud fra dos.
på printeren sidder der et printserver modul , som er koblet sammen i en hub
med en pc der køre windows 98.
det er ikke noget problem at printe ud fra windows , men ude fra dos.
jeg har prøvet med NET USE LPT1: \\TEST\CANON , så skriver den at det kan
den ikke fordi maskinen ikke er noger server , fejl 2106
hvis jeg skriver NET PRINT \\TEST\CANON , får jeg en oversigt , hvor jeg kan
se at printeren er klar og den har ikke noget i kø.
jeg har delt printeren.

hvad gør jeg forkert ?

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 20-08-01 15:20

Hej Peter

"Peter" <@.dk> skrev i en meddelelse news:3b80e907$0$13369$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net...
> [...]
> netværk og printe ud fra dos.
> på printeren sidder der et printserver modul , som er koblet sammen i en hub

Hvis det er fra en Win9x, kan du så ikke under installationen af printeren vælge at du også
vil have mulighed for at printe fra DOS ?
Eller mappe en LPT-port (Egenskaber for printeren -> Detaljer -> Hent printerport).

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Peter

Dato : 20-08-01 18:07

Hvis jeg vælger Ja til at udskrive fra MS-DOS , og i netværksstien skriver
\\test\canon
Hent printerport , vælger f.eks LPT2

Får jeg denne besked windows fejl :
Windows-netværk
Følgende fejl opstod under forsøget på at tilslutte LPT2 til \\test\canon

Denne handling kan ikke udføres på din egen computer.

Og i DOS

Microsoft(R) Windows 98
(C)Copyright Microsoft Corp 1981-1999.

C:\WINDOWS>net use lpt2 \\test\canon

Fejl 2106: Handlingen kan ikke udføres på computeren, den kan kun udføres
på en server. Kontakt netværksadministratoren for at få yderligere
oplysninger.

Jeg kan oplyse at jeg har prøvet med protocol IPX/SPX og NetBEUI

Der er kun denne ene maskine på "netværket" sammen med printen , som er
forbundet sammen i en hub , kan det passe at det ikke kan lade
sig gøre at printe ud fra dos (under windows 98) hvis man kun har en pc ?

Jeg har prøvet med Windows 2000 Prof. , her virker det med det samme når jeg
skriver
net use lpt2 \\test\canon

ingen problemer..

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 20-08-01 18:18

Hej Peter

"Peter" <@.dk> skrev i en meddelelse news:3b8143b5$0$77006$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Windows-netværk
> Følgende fejl opstod under forsøget på at tilslutte LPT2 til \\test\canon

Prøv at afinstaller printeren.
Geninstaller printerdriver og vælg DOS kompatibel under installationen,
så vil den mappe en LPT-port til dig (forhåbentlig

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 20-08-01 18:19

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:tDbg7.6099$3q.221450@news010.worldonline.dk...
> Hej Peter

Hvad er det for en printerserver ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Peter

Dato : 20-08-01 21:06

Det er en x-net N6125 10BaseT Single-port print server , link :
http://www.x-net.com.tw/main.asp?Item=31&Category=11&Product=11004

Hvis jeg installere printeren på ny (Canon LBP-8IV) og vælger netværkprinter
, og siger Ja til at man vil udskrive fra MS-DOS
baserede programmer , hvad skal man så skrive i Netværkssti eller kønavn: ??
hvis jeg her skriver \\test\canon
får jeg beskeden:

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 20-08-01 21:21

Hej Peter

"Peter" <@.dk> skrev i en meddelelse news:3b816dbc$0$269$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er en x-net N6125 10BaseT Single-port print server , link :
> http://www.x-net.com.tw/main.asp?Item=31&Category=11&Product=11004

Jeg kender ikke denne printserver.

> Hvis jeg installere printeren på ny (Canon LBP-8IV) og vælger netværkprinter
> , og siger Ja til at man vil udskrive fra MS-DOS
> baserede programmer , hvad skal man så skrive i Netværkssti eller kønavn: ??

Hvad siger manualen ?
Fulgte der ikke noget sw med ?

--
Mvh Bjarne Duelund