Melanochromis "maingano" væksthastighed
Fra : Tom Manczak

Dato : 19-08-01 23:14

Jeg håber der er nogen der har prøvet at holde denne fisk fra ung af.
Parret blev købt i september '00. Da var de ca. 3½ cm. Nu er de 5½-6 cm.
Er det en normal vækst for denne art? Jeg fik at vide at Melanochromis
slægten er ret hurtigvoksende. Så må maingano være lidt en undtagelse i
slægten, da et auratus kuld fra november nu er ca. 5 cm? Eller har mine
fisk fået dværgvækst?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 20-08-01 04:13

Jeg kender ikke den fisk du har, så jeg kiggede i aqualex, men her kunne jeg
heller ikk finde noget om dens tilvægst, kun at den i fuld størelse skulle
være 10-12cm, samt man skulle have dem i et aqua på min 100cm i længden og
ikke under 200L

Men det er sikkert tal du allerede kender.

Hygsom
Leo

Fra : Carsten Gall

Dato : 20-08-01 08:44

Tom Manczak <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en
> [...]
> slægten er ret hurtigvoksende. Så må maingano være lidt en undtagelse i
> slægten, da et auratus kuld fra november nu er ca. 5 cm? Eller har mine

Jeg har en del af dem gående, og jeg synes de vokser meget forskelligt.
I nogle kuld, vokser 3/4 af dem lyn hurtigt, men resten er nogle små
skalinger.
Generelt synes jeg ikke de vokser så hurtigt som så mange andre arter, men
de kræver masser
af friskt vand.
De fisk du har kan være nogle af skalingerne som alligevel har overlevet,
og blevet store, de vil formentlig
aldrig opnå fuld størrelse.

Carsten