Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af digital kamera
Fra : Gitte

Dato : 19-08-01 21:51

Hej
Jeg står overfor at skulle anskaffe digital kamera og er blevet lidt i
tvivl. Jeg har max 8000 kr at bruge til det, og er indtil videre faldet over
et par stykker (se nedenfor). En af kriterierne er at det skal være rimeligt
kompakt, det sidste jeg havde (Olympus 1400xl) krævede næsten en kuffert for
sig

Olympus C-700 ultra zoom. Det har godt nok kun 2,1 mil pixel men til gengæld
har det bl.a 10 x optisk zoom, svarende til 38 - 380 mm og 2,7x digital
zoom, Lysstærkt zoomobjektiv F2,8 - F3,5,Elektronisk søger med fuld
fotografisk information og meget andet.

Canon powershot G1 har derimod 3,34 megapixels og hurtig 34-102mm zoom (3x
optisk op til 12x digital) samt diverse andre features.

Da jeg var inde og ose begyndte fotomanden at snakke om det vigtige i at
vælge god optik i modsætning til min fokus på antal millioner pixels, og
mente at canon var et bedre kamera... men det var jo også det han skulle
sælge. Jeg er håbløs amatør, det skal være rimeligt simpelt at operere med,
men også fremtidssikret.... hvad siger i eksperter her i gruppen?

Venlig hilsen
Gitte

Fra : Karsten Olesen

Dato : 19-08-01 21:51

"Gitte" <gitte-per@privat.dk> skrev i en meddelelse

> men også fremtidssikret.... hvad siger i eksperter her i gruppen?
******************

Søg og læs på nettet.
I denne gruppe finder du fans af alle mærker,
som må siges alle at ha' deres fordele og ulemper.
Du blir' måske lidt klogere, men vil du være klog
i en fart, så læs på nettet.

Overvej dine basale behov,
sortêr alt andet fra, og begynd læsningen derfra.

MVH

Fra : Sebastian Steen

Dato : 19-08-01 22:02

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message

> "Gitte" <gitte-per@privat.dk> skrev i en meddelelse

> ******************
>
> Søg og læs på nettet. [...]
> Overvej dine basale behov,
> sortêr alt andet fra, og begynd læsningen derfra.

http://www.dpreview.com/
[http://www.dpreview.com/reviews/canong1/]
[http://www.dpreview.com/reviews/olympusc700uz/]

samt:
http://www.steves-digicams.com/
http://www.imaging-resource.com/
http://www.megapixel.net/

God jagt

Sebastian

Fra : Erik Christensen

Dato : 19-08-01 22:01

> [...]

med,
> men også fremtidssikret.... hvad siger i eksperter her i gruppen?

8 ud af 10 eksperter vil vælge Canon G1 (ifølge rundspørge her i stuen ,
på spejderære!)

Mvh
Erik

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-08-01 07:52

> med,
>
> 8 ud af 10 eksperter vil vælge Canon G1 (ifølge rundspørge her
i stuen ,
> på spejderære!)
Den spejderære ville jeg nu ikke stole på.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Ole Lønborg

Dato : 19-08-01 22:29

Gitte wrote:

> [...]
>
> Canon powershot G1 har derimod 3,34 megapixels og hurtig 34-102mm zoom (3x
> optisk op til 12x digital) samt diverse andre features.

Alt efter hvad "rimeligt kompakt" betyder er der også Olympus 2100UZ (Ultra
Zoom).
Koster kun ca. 500 mere end C-700 og har stabiliseret zoom. Det har C-700 ikke !

2100UZ koster 6.650,- hos http://www.kamerahuset.dk - C-700 koster 6.195,-
(ved ikke om de er lagervare). De er begge 2.1 megapixel.
Og så SKAL man næsten sige : prøv at se lidt på http://www.steves-digicams.com/
og http://www.dpreview.com/
De har begge grundige anmeldelser og prøveskud.

Mvh. Ole Lønborg

Fra : PJ

Dato : 19-08-01 23:27

Absolut - Canon G1. (Hvis du ikke vil give mere for et camera).
MVH
Pierre Jakobi

Per Jakobsen

http://home6.inet.tele.dk/pj
Gitte <gitte-per@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b80259f$0$76917$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : #FIRSTNAME #SURNAME

Dato : 19-08-01 23:42

Hej Gitte, hvis du skulle bestemme dig for Canon G-1, så kan du få det for
lidt over 7000 kr hos Kamerahuset på Frederiksundsvej i København.
(De sælger også over nettet.)
Der har jeg selv købt et for en måned siden, og er stadig glad for mit
kamera.
Venlig hilsen
Søren

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-08-01 02:25

> [...]
>kompakt, det sidste jeg havde (Olympus 1400xl) krævede næsten en kuffert for

Jeg stod i samme situation somdig for kort tid siden.
Rådførtte mig forskellige steder, men kom frem til, at de mange
forskellige mærker som regel matcher hinanden på forskellige punkter -
hvis man sammneligner digi kameraer i forskellige mærker til samme
pris.

Altså vil et Canon G1 være at sammenligne med Olympus 2100 eller
Olympus 3040, Sony S75 osv.

Forskellige mennekser vil vælge forskelllige mærket alt efter, hvilke
erfaringer, de har gjort.

Den mest objektive måde, man nok kan lede efter digi kameraer på, er
at bruge websites, der indeholder anmeldelser af disse kameraer - og
enanden person har givet dig fremragende links til sådanne sider.

Specielt vil jeg fremhæve www.dpreview.com hvor du finder en grundig
annalyse/test af alle nyere digital kameraer. Endvidere rummer sitet
et forum for hvert mærke - og her kan man så stille spørgsmål og få
råd og vejledning og folks personlige oplevelser og fejl/mangler ved
de forskellige modeller.

Jeg var selv fast overbevist om, at mit kamera skulle findes mellem de
"tunge" etablerede spejlrefleks mærker (Canon, Nikon eller Olympus).
Efter at have gennemlæst henved 100 anmeldelser af kameraer og stillet
mange spørgsmål i fora kom jeg imidlertid frem til den konklusion, at
fordi et mærke gør sig syverænt på spejlrefleks området - behøver det
ikke have samme dominans på digital kamera området.

Og omvendt.

Jeg vile gerne have et kompakt digi kamera - men også et kamera, jeg
kunne vokse lidt med - derfor måtte det gerne have en del manuelle
indstillings muligheder.

Mit valg overraskede faktisk mig selv - fordi det fladt på et mærke,
der normalt er kendt for sine film - og IKKE kameraer.
Et Fuji 6900 Z til en pris der svinger fra 9500 kr til 12.000 kr (alt
efter om du køber den det billigste sted eller i blinde kommer til at
forvilde dig ind i Danmarks dyreste foto butik (Kontant foto - ja hér
skal man have MANGE kontanter med !) eller en Fona.

Jeg læste vel 12 tests af dette kamera - og alle var særdeles positive
- selv anmeldere, der tydeligvis sværher til Nikon og Canon var meget
positivt stemt.

I 2 mere eller mindre seriøse foto blade fik kameraet 10/10 i samlet
karakter - og blev sat i kategori med Olymous E10 - der koster ca.
15.000 kr og vejer et ton.

Dette kamera tager nogle pragtfulde illeder - og har en del manuelle
muligheder - og fylder kun lidt mere end Canon G1 pga zoom linsen på
6X.

Men du går heller ikke galt i byen med hverken Canon, Nikon eller
Olympus. Men overvej også Sony's S serie (S75 og S85) - som også
modtager fine anmeldelser.
Bemærk lige, at Canon er på vej med G1's afløser - kaldet G2 - den vil
nok koste 9.500 kr til en start - G2 skull være hér i september.

Bemærk også, at det kan betale sig, at kigge på www.edbpriser.dk -
idet almindelige fotobutikker er SÆRDELES GROVE til at kræve OVERPRIS
for digi kameraer.

Som sagt kunne jeg sagtens være blevet flået mellem 11.500 og 12.000
kr for mit Fuji 6900 Zoom - hvis ikke jeg havde haft et par priser at
konkurrere med overfor fohandleren.
Da jeg viste ham dem - så blev han pludselig meget mere medgørlig.
Min pris blev 9.600 kr incl moms - ganske vist tegende jeg yderligere
forsikring (4 års total) for 1400 kr.
Kan kun anbefale denne forsikring.
Den dækeer ALT - tyveri, brandskade, tab, slitage - ALT.
Der er ingen selvrisiko og ingen nedskrivning over de 4 år.
Den fås i Merlin, hvor jeg købte mit kamera.

Igen et bevis på, at internettet er et mekka for os forbrugere - som
forstår at anvende det korrekt.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Flemming Petersen

Dato : 20-08-01 02:30

On Sun, 19 Aug 2001 22:50:31 +0200, "Gitte" <gitte-per@privat.dk>
wrote:

[...]

>Da jeg var inde og ose begyndte fotomanden at snakke om det vigtige i at
>vælge god optik i modsætning til min fokus på antal millioner pixels, og
[...]

Det tror jeg han har ret i. Jeg har selv meget dårlige erfaringer med
Olympus (3040Z). Se evt nogle billeder jeg tog med dette kamera her
http://olympus.fpn.dk/

Mvh, FP

Fra : Dr. Ralph

Dato : 20-08-01 06:01

>Det tror jeg han har ret i. Jeg har selv meget dårlige erfaringer med
>Olympus (3040Z). Se evt nogle billeder jeg tog med dette kamera her
>http://olympus.fpn.dk/
>
>Mvh, FP

Utroligt.

Det er for ringe - og hvis du viser dine billeder til Olympus, så MÅ
de da give dig ret i, at der må være tale om en fejlbehæftet udgave af
3040.

3040 har ellers modtaget fine anmeldelser i rundt omkring - og havde
der været problmer ved korte brændvidder, som hos dig, så var det
blevet opdaget.

Derfor MÅ det være en fejl i lige dit kamera.

Gud ske lov og tak, så er mit nyindkøbte fuji 6900Z indtil videre
fejlfrit.

Flotte farver, skarpe detaljer (både i 3 megapixel fine og i 6
megapixel fine) - også udprintet på A4 papir.

Jeg er faktisk stadig chekeret over, hvor flot og effektfuldt et
kamera det er - og i det hele taget digital kemaraets muligheder i al
almindelighed.
Tag et billede - check det ud på 2' LCD skærmen - crop det til med det
samme - tag et par til i ISO 200 - sammenlign - og så fremdeles.

En nær ven af mig er professionel fotograf med det nyeste Nikon D1h
digital SLR kamera - og han hævder efter at have set de billeder jeg
har taget med mit Fuji 6900, at det er meget tæt op af hans 100.000
udstyr.
Kun de flere manuelle muligheder gør, at han kan finpudse billedet
mere end på mit lalle glade amatør kamera.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Flemming Petersen

Dato : 20-08-01 15:05

On Mon, 20 Aug 2001 07:00:35 +0200, Dr. Ralph <dr.ralph@spam.mail.com>
wrote:

>Utroligt.
>
>Det er for ringe - og hvis du viser dine billeder til Olympus, så MÅ
>de da give dig ret i, at der må være tale om en fejlbehæftet udgave af
>3040.

Olympus har set billederne er erklæret fortegningen for normal.

Her er et uddrag af deres svar på min klage:

<citat>
Det Deres utilfredshed drejer sig om er ikke en fejl på kameraet, men
et optisk fænomen,
som også vil optræde på kameraer af andre fabrikater.
Kameraer med så kort en brændvidde som her, vil af fysiske årsager
lave billeder med
optiske skavanker som vist på Deres hjemmeside. Det kommer jo heller
ikke helt bag på
fabrikken, for i det medfølgende program Camedia Master 2.5 har man en
funktion der
kan rette op på den lidt uheldige virkning, der i nogle tilfælde viser
sig på billederne.
I programmet åbner man billedet ved at dobbeltklikke det lille
billede, klik derefter på
"image" gå ned til "filter" og derefter "distortion". Her kan man
rette de skæve linier op
der er forårsaget af ovennævnte.
</citat slut>

Behøver jeg at tilføje, at jeg ikke skal have flere Olympus-kameraer?

Mvh,FP

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-01 08:54

nospamto@fpn.dk (Flemming Petersen) wrote in

> [...]
>
> Det tror jeg han har ret i. Jeg har selv meget dårlige erfaringer med
> Olympus (3040Z). Se evt nogle billeder jeg tog med dette kamera her

Det lyder helt utroligt. Du har haft kameraet inde til eftersyn hos Olympus
men har du været nede hos forhandleren hvor du købte det for at teste dit
eget mod et tilsvarende?

De skal bare gåes hårdt på klingen sådan nogle importører. Vær også
opmærksom på at da dit kamera har kostet over 500,- kan du klage til
forbrugerrådet. Hvad siger din forhandler? Han synes heller ikke at der er
noget galt?? Han burde da "føre an" og hjælpe til med at overbevise Olympus
om at der er noget galt..

Det der er bare ikke tilfredsstillende på så dyrt et kamera...

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-08-01 08:55

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> wrote in

> [...]
> forbrugerrådet. Hvad siger din forhandler? Han synes heller ikke at der
> er noget galt?? Han burde da "føre an" og hjælpe til med at overbevise

Nå ja - så er der også Rene Ord for pengene

Fra : Tom Wagner

Dato : 20-08-01 11:09

On 20 Aug 2001 07:53:46 GMT, Kenneth Darling Soerensen
> [...]

>men har du været nede hos forhandleren hvor du købte det for at teste dit

Linsen i Olympus C3040Z roses for at tegne fint under særdeles dårlige
lysforhold. Jeg ved ikke, om den omtalte tøndefortegning er en pris,
man må betale herfor. Noget kunne tyde på det. Se fx dette uddrag af
anmeldelse:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/C34/C34A12.HTM

The C-3040 performed quite well in our resolution test. Center
resolution was very high, easily extending to 800 lines per picture
height in both horizontal and vertical directions, and strong detail
was visible all the way out to 1,000 lines on our resolution target.
Unfortunately, one consequence of the unusually "fast" lens design is
that optical distortion on the C-3040 was rather high at the
wide-angle end, where we measured an approximate1.0 percent barrel
distortion. The telephoto end fared much better, where we observed
approximately 0.2 percent pincushion distortion. Corner sharpness also
suffered a bit at the wide angle end, and chromatic aberration was a
bit higher than average. All forms of distortion improved markedly
toward the telephoto end of the lens' range.

Hilsen
Tom

Fra : Flemming Petersen

Dato : 20-08-01 15:05

> [...]

>men har du været nede hos forhandleren hvor du købte det for at teste dit

Olympus har haft de selvsamme billeder, som der er på min hjemmeside
at se på, og har erklæret at fortegningen er normal og at den kan
rettes med softwaren

> [...]
>noget galt?? Han burde da "føre an" og hjælpe til med at overbevise Olympus

Fotohandleren er en vatp.. Kameraet er, med et tab på 250 kr (ak,ja),
forlængst solgt.

>Det der er bare ikke tilfredsstillende på så dyrt et kamera...

Næh...

Mvh, FP

Fra : Flemming Petersen

Dato : 20-08-01 15:12

On Mon, 20 Aug 2001 14:04:34 GMT, nospamto@fpn.dk (Flemming Petersen)
wrote:

>Fotohandleren er en vatp.. Kameraet er, med et tab på 250 kr (ak,ja),
>forlængst solgt.

Et tab på 2500 kr, skulle der have stået
Mvh, FP

Fra : Niels

Dato : 20-08-01 07:21

Hej

Jeg har tidligere anbefalet Olympus UZ2100, jeg købte et tidligere på
året. Jeg har skrevet ud op til A4 størrelse, uden at man kan se
pix-lerne, så til mit behov er 2.1 fint. Desuden er der en
makrofunktion, så man kan gå helt ind på 10 cm afstand, og man kan
tage telebilleder med zoomen svarende til vistnok en 400 mm tele,
håndholdt og skarpt, pga. stabiliseringsfunktionen.

Jeg har haft et Canon spejlrefleks i 20 år, men har ikke rørt det
siden, jeg synes det her kamera er fantastisk.

Mvh. Niels

PS Jeg er aldeles subjektiv og amatør, du må gå til review sites-ene
for at få mere objektive facts.

PPS Se evt. nogle billeder jeg har postet til en yahoo-gruppe der kun
handler om dette kamera ( og hvor folk også er meget tilfredse) her:

From a fishing trip with the kids (10 x zoom).

Http://www.hytter.dk/Photos/kidsfishing.jpg

Another fishing trip

Http://www.hytter.dk/Photos/swansunset.jpg
Http://www.hytter.dk/Photos/leadwater.jpg
Http://www.hytter.dk/Photos/springbeech.jpg

Circus at the school (the clown is my son)

Http://www.hytter.dk/Photos/circusclown.jpg
Http://www.hytter.dk/Photos/circus.jpg

Garden and wild flowers, the first one is a danish orchid

Http://www.hytter.dk/Photos/orchid.jpg
Http://www.hytter.dk/Photos/japcherry.jpg
Http://www.hytter.dk/Photos/anemones.jpg
Http://www.hytter.dk/Photos/flower.jpg
Http://www.hytter.dk/Photos/crocus.jpg

:

Fra : Tom Wagner

Dato : 20-08-01 10:27

On Mon, 20 Aug 2001 08:20:57 +0200, Niels <sloth@post1.tele.dk> wrote:

>Jeg har tidligere anbefalet Olympus UZ2100
Jeg har et Olympus C3030Z, som jeg er meget glad for. Men jeg er meget
imponeret over 2100uz's zoom, som jeg tit ville ønske, jeg havde. Den
er helt fantastisk, og jeg har kun læst godt om det apparat.

>PPS Se evt. nogle billeder
Det gjorde jeg, og jeg blev betaget af dette solnedgangsbillede, som
du formentlig ikke ville have kunnet skyde uden zoom.

>Http://www.hytter.dk/Photos/swansunset.jpg

Gitte skal lige huske, at reservere et beløb til køb af større kort,
et ekstra sæt batterier med oplader og evt. en fototaske. Hvis der
skal printes papirbilleder, et det også vigtigt at huske, at hverken
blæk eller kvalitetspapir er gratis.

Hilsen
Tom

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-08-01 07:50

> [...]
være rimeligt
> kompakt, det sidste jeg havde (Olympus 1400xl) krævede næsten

Nikon Coolpix 990 eller 995. Vinder normalt altid tests

Fra : Gitte

Dato : 20-08-01 16:03

Tusind tak for hjælpen, det har været guld at kigge på hjemmesiderne i
nævnte. Jeg tror nu jeg bliver ved Canon Powershot G1, men det er altså
svært for en amatør som mig at fatte alt det de skriver når de bedømmer dem,
det kunne godt være jeg skulle have nævnt at det også skal være
brugervenligt (læs idiotsikret!!)

Mange hilsner
en håbløs amatør
Gitte

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 20-08-01 16:24

Godt valg! Har selv et, og er absolut tilfreds. Det tager fremragende
billeder! G1´eren er, som du efterlyser, ganske idiotsikret; det kan
betjenes fuldstændigt manuelt, eller fuld-automatisk - alt efter behov.
Du er endda i den heldige situation, at Canon netop har lanceret
efterfølgeren "G2" - dermed falder G1´eren sandsynligvis endnu mere i pris
inden længe.

Du skal - som andre også har nævnt - huske, at skaffe dig et større
CompactFlash-kort, udover det 16mb-kort der følger med. Det rækker kun lige
til øllet... Anskaf dig et 64mb-kort eller derover, så er du godt rustet til
en længere periode, hvor du ikke lige har mulighed for at uploade billederne
til din computer.

Tjek iøvrigt denne side: http://studio-on-the.net/photography/ Det er en
finsk fotograf, der har helliget sin hjemmeside til Canon G1 - Her kan man
se, hvad G1´eren kan præstere..! Bemærk også debat-forum´et, med allehånde
spørgsmål og svar, vedrørende G1´eren.

Go´ fornøjelse!
/Asger Ellekrog

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-08-01 08:56

> [...]
bedømmer dem,
> det kunne godt være jeg skulle have nævnt at det også skal være

Et lille tip

læs http://www.ing.dk/tema/digifoto/testside.html før du endelig
beslutter dig helt. (priserne er meget forældet)

G1 er ikke ligefrem kendt for at være nemt at betjene i forhold
til de andre kameraer.

Og den bruger special baterier som ikke er til at opdrive over
det hele, og det er meget surt at løbe tør midt ude i ingenting
:(

Fra : Martin Koch

Dato : 21-08-01 09:06

On Tue, 21 Aug 2001 09:56:28 +0200, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Og den bruger special baterier som ikke er til at opdrive over
>det hele, og det er meget surt at løbe tør midt ude i ingenting
>:(

Jeg kunne aldrig drømme om at købe nye batterier til min G1 om de så
kostede 1 kr.
G1 er netop kendt for at bruge så lidt batteri at det intet betyder.
Du kan skyde næsten 200 billeder MED LCD-displayet tændt uden at
oplade. - mon ikke det rækker til de fleste ??
Jeg har i hvert fald aldrig været i nærheden af at løbe tør med mit.

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

Fra : Pia

Dato : 21-08-01 09:25

følger der en lader med eller skal den købes separat?

:Pia

Fra : Martin Koch

Dato : 21-08-01 09:25

On Tue, 21 Aug 2001 10:24:54 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

>følger der en lader med eller skal den købes separat?

Lader er inkluderet. Batteriet skal i øvrigt ikke fjernes fra kameraet
for at blive ladt op.
Som ekstraudstyr kan man købe en oplader til bilen.

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 21-08-01 09:48

> [...]
> oplade. - mon ikke det rækker til de fleste ??
> Jeg har i hvert fald aldrig været i nærheden af at løbe tør med

Jeg kan tage over 250 billeder på mit nikon coolpix 990 med
display og blitz på en opladning. At jeg ikke tog flere skyldtes
mit 64 Mbyte kort var blevet fyldt op.

Men om det rækker afhænger jo helt af hvor og hvordan man holder
ferie.