Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Støvproblemer med digitale SLRs
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-08-01 21:28

Jan Lauenborg har ikke hørt om støvproblemer ved digitale SLRs med
udskiftlig optik såsom Canon D30 og Nikon D-1. Det kunne være at andre
heller ikke havde, så her er linket:

http://www.photo.net/photo/digital/nikon-d1

Prøv at læse første afsnit igennem og så også kommentarerne i bunden fra
andre brugere. Selvom det er D1 er der omtalt gælder problemet alle
digitale SLRs med udskiftelig optik. Problemet opstår når der sætter sig
støvpartikler på kameraets "imaging sensor" - jeg ved ikke hvad den hedder
på dansk

--
Hilsen
Kenneth

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html?bruger=48

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 19-08-01 22:12

> [...]
> støvpartikler på kameraets "imaging sensor" - jeg ved ikke hvad den hedder

Canon D30 har en funktion til at rense CMOS Imaging Element:

1) Man fjerner batteriet
2) Sætter støm til via den medfølgende DCcoupler
3) Fra menuen vælger man [C.fn]
4) Drejer på kommandohjulet indtil "sensor cleaning"
5) enabler vælger denne funktion
6) Trykker på udløseren hvorved spejlet flipper op og lukkeren åbnes
7) Så kan man rengøre imaging elementet med en puster
8) Når man er færdig sætter man main switch til off og on igen.

Jeg håber at det er canons bud på at undgå de problemer man kan løbe ind i
med støv....

Mvh Jan

Fra : Thomas Bach

Dato : 19-08-01 22:40

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> wrote:

> [...]
> støvpartikler på kameraets "imaging sensor" - jeg ved ikke hvad den hedder

Hej Kenneth

Jeg har kørt med min D30 i et par måneder, og der er ikke kommet støv på
cmos chippen endnu, men det skal nok komme. I manualen til D30 er der
meget grundigt beskrevet hvordan chippen renses, og kameraet indenholder
et program der gør chippen klar til rensning, dette program hæver bl.a.
spejlet. Så det eneste ekstraudstyr man skal bruge med en D30 er altså
en pustebold eller hvad nu sådan en hedder?

Thomas