Internetproblem
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-08-01 21:10

Måske kan I hjælpe mig.

Jeg har sat fire pc'ere sammen i et lokalnetværk. Udgangspunktet er en
cisco router med indbygget hub fra TDC monteret i stueetagen, hvor to
pc'ere er tilsluttet.
..
Fra routeren har jeg trukket et kabel til førstesalen, hvor vi har
kontor.

På førstesalen er indskudt en hub med uplink-forbindelse til routeren
i stueetagen. Fra hubbenpå førstesalen er trukket kabler ud til to
pc'ere.

Fra den første pc funker både LAN og internet, men fra den anden pc
funker kun LAN.

Den anden PC har ikke tidligere været tilsluttet internettet, men har
tidligere funget i LAN.

Jeg forstår bare ikke, hvor jeg kan komme i kontakt med de andre
pc'ere i netværket, men ikke kan komme på internettet på den ene pc

..Kan nogen komme med en god id'e? Svar gerne osse i mailbox

vh
Jørgen

Fra : Jens B.

Dato : 20-08-01 09:39

"Jørgen Rasmussen" <jomura@rasmussen.mail.dk> wrote in message

[klip]
> Jeg forstår bare ikke, hvor jeg kan komme i kontakt med de andre
> pc'ere i netværket, men ikke kan komme på internettet på den ene pc

Lyder som om, at default gateway står forkert på den pc, der ikke kan komme
på internet.

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 11:23

Hej,

Der er indtil flere ting som skal være i orden for at internet delen kan
virke.

- Alle PC'erne i dit netværk skal have TCI/IP protocollen installeret.
Dernæst skal hver pc have sin egen IP adresse, subnet og pege på den rigtige
gateway og ikke mindst pege på mindst en DNS-server.
- og hvor får man så de oplysninger fra ...
Hvis din router er konfigureret til et privat netværk (eksempelvis
192.168.0.0 3x255.0 192.168.0.1 ) og NAT, så skal du blot
vælge en forskellig ip fra den private klasse til hver af dine pc'er med den
tilhørende subnet-adresse. Gateway'en være ens for alle. Konfigurer herefter
DNS server - benyt eventulet 193.88.44.42

Lav kontrol ... fra hver PC lav følgende øvelser :
1) Ping Indersiden af routeren (eks "ping 192.168.0.1") - kan routeren ses
så er fejlen ikke her.
Hvis ok gå til 2.
2) Ping de andre maskiner i netværkets IP adresser (eks ping 192.168.0.5) -
kan de andre ses er fejlen ikke her.
Hvis ok gå til 3.
3) Ping en IP adresse uden for routeren ... evt 193.88.44.42 - kommer der
ikke noget svar tilbage så er routeren formodentlig ikke konfigureret
korrekt. Eller lav en traceroute (tracert 193.88.44.42) til en ekstern IP.
Hvis ok gå til 4.
4) Ping en www adresse ... www.dr.dk
Hvis der ikke kommer noget svar tilbage ... da er DNS delen under tcp/ip
ikke sat korretk op.

Hvis routern ikke er konfigureret med et privat netværk men har en
offentlige IP adresser tildelt, så er en af mulighederne for at få flere
pc'er på internettet, ved at lade den ene pc være gateway for alle de andre,
og så blandt disse lave pc'er opsætte eget privat netværk.

Endelig kan man være "heldig" at have en router der har indbygget egen
DHCP'server som automatisk tildeler en IP, gateway mv... i såfald skal
TCP/IP protokollen indstilles til "automatisk" at hente en ip-adresse. Men
dette er igen afhængig af den løsning man har købt ...